• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

کاشت نهال در محیط‌های پالایشگاهی کشور

  • کد خبر : 25432
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
کاشت نهال در محیط‌های پالایشگاهی کشور
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در چارچوب طرح کاشت یک میلیارد درخت، در طول اجرای این طرح ۵ میلیون نهال در محیط‌های پالایشگاهی می‌کارد.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، هم زمان با مشارکت همگانی در اجرای طرح ۴ ساله کاشت یک میلیارد درخت در کشور، وزارت نفت نیز طرح کاشت ۵ میلیون درخت را در محیط‌های پالایشگاهی در دست اجرا دارد و روز یکشنبه این طرح با حضور سالاری معاون وزیرنفت ومدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و نیکبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با کاشت ۳ هزار اصله نهال در محیط پالایشگاه تهران آغاز شد.
به گفته سالاری قرار است امسال این شرکت ۵۰۰ هزار درخت در محیط ده پالایشگاه کشور، ۳۷ ناحیه مناطق شرکت ملی پخش و ۱۲ منطقه خطوط لوله و مخابرات بکارد.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود این شرکت قرار است بر اساس برنامه تدوین شده، در طول ۴ سال تعاد کاشت درخت را به ۵ میلیون اصل نهال برساند.
البته سالاری افزود ما درحوزه محیط زیست استاندارد‌های سخت گیرانه داریم و حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد از فضای عملیاتی خود را بر اساس همین استاندارد‌ها به حوزه درختکاری باید اختصاص بدهیم و اکنون ما بیش از این عدد در سطح کشور درختکاری داریم.
عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم گفت در مجموع به صورت ملی ۹۰۰ تفاهمنامه کاشت درخت را عملیاتی کردیم و بزرگترین تفاهمنامه با آموزش وپرورش بوده، با توجه به ظرفیت ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز و بیش از ۸۷۰ هزار معلم و ۱۰۰ هزار دانشجو معلم که می‌توانند نقش مهمی در کاشت نهال ایفا کنند.
نوبخت خاطرنشان کرد وزارت جهاد سازندگی و سازمان منابع طبیعی بر اساس تعهدی که دارند در سال اول اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، بیش از ۲۵۰ میلیون اصل نهال را با همکاری دو حوزه معاونت باغبانی و سازمان منابع طبیعی تولید کردند و با توجه به اینکه کشور بر اساس اعلام فائو ومرکز پژوهش‌های مجلس جزو ۱۰ کشور تولید کننده کربن هست انتظار داریم صنایع نیز همچون وزارت نفت در امر کاشت یک میلیارد درخت و جذب کربن کمک کنند.
نوبخت با بیان اینکه همه درختان مثمر هستند تصریح کرد برخی دادن میوه را از خصوصیات درختان مثمر می‌دانند، اما همین درخت‌ها که در محیط پالایشگاهی کاشته می‌شوند در جذب آلاینده‌ها و زندگی مردم این مناطق بسیار تاثیرگذار هستند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین گفت در هر عرصه‌ای که جنگل کاری می‌کنیم برای هر هکتار بر اساس مطالعات انجام شده، فعالیت‌های آبخیزداری و بیولوژیک، در سال ۱۲۰۰ کیلو گرم علوفه آن مناطق را افزایش می‌دهد و حداقل ۶۰۰ متر مکعب آب را ذخیره می‌کند و در تولید اکسیژن وجذب گردو غبارهم می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند. بنابر این درختان را نباید فقط میوه ده دانست واین ویژگی‌ها را در نظر نگرفت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=25432