• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

پلاک را مخدوش نکنید؛ دور زدن قانون با پاگذاشتن بر حقوق شهروندی

  • کد خبر : 25387
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
پلاک را مخدوش نکنید؛ دور زدن قانون با پاگذاشتن بر حقوق شهروندی
دستکاری، تغییر و مخفی‌سازی برخی اعداد پلاک وسیله نقلیه برای گریز از قوانین و محدودیت‌ها، یکی از اشکال روزمره نقض حقوق شهروندی و اخلال در نظم ترافیکی است که هنوز هیچ نهادی نتوانسته بساط آن را برچیند و برای برخی از شهروندان به امری عادی در دور زدن قوانین تبدیل شده است.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایرنا، موضوع پلاک مخدوش‌ها دغدغه ای جدید برای پلیس و مدیریت ترافیکی چه در حوزه انتظامی و چه در حوزه شهری نیست. تغییر اعداد پلاک، قرار دادن اشیا بر روی برخی اعداد پلاک، قرار دادن پلاک در معرض گرمای اگزوز خودرو جهت سوزاندن و مخدوش سازی، گذاشتن پلاک بر پشت شیشه خودرو، بازگذاشتن درب صندوق عقب خودرو و مواردی از جمله تخلفات مشهودی است که برای عبور از قوانین ترافیکی توسط برخی از افراد انجام می‌شود.

حتی با همه گیری کرونا و رواج استفاده از ماسک به عنوان عامل بازدارنده سرایت ویروس، برخی رانندگان با قرار دادن ماسک بر روی پلاک روشی تازه برای تخلف ابداع کردند که اکنون نیز این روش بیشترین کاربرد را دارد.

اما پلیس و مجموعه انتظامی بیش از هر زمان دیگری اصرار بر برچیدن بساط این تخلف فاحش را دارد. اخیراً سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی بر برخورد با متخلفان ترافیکی تاکید کرد و گفت: ناهنجاری هایی چون موتورسیکلت‌های متخلف و پلاک‌های مخدوش خودروها باید در یک برنامه کوتاه به سرعت جمع شود.

علاوه بر این رئیس پلیس راهور فراجا موضوع خودروهای پلاک مخدوش یا فاقد پلاک را یک معضل عنوان و تاکید کرد که پلیس وارد مرحله جدیدی از برخورد با پلاک مخدوش‌ها شده است و به طور جدی با این خودروها برخورد می‌کند.

با این حال هنوز پلاک مخدوش‌ها به عنوان یکی از چهره های عینی تخلف به خصوص در حوزه شهری مشاهده می شوند و گویا تاکنون هرگونه اقدامی برای مقابله با این تخلف ترافیکی کارساز نبوده است.

پلاک را مخدوش نکنید؛ دور زدن قانون با پاگذاشتن بر حقوق شهروندی

یک و نیم میلیون قبض جریمه در حوزه پلاک

معاونت عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به مسائل و مشکلات پلاک مخدوش یا در مجموعه دستکاری پلاک پرداخت و گفت: بر اساس قانون رسیدگی به جرایم رانندگی هدف کد شماره مربوط به جرایم حوزه پلاک وجود دارد که هرگونه دستکاری، تقلب و یا تغییر خواسته یا ناخواسته پلاک را مورد رسیدگی قرار می دهد.

محمدباقر سلیمی تاکید کرد: تقریباً تمامی جرایم حوزه پلاک برای تخطی از قوانین محدودکننده ترافیکی یا برای عبور از خط قرمزهای پلیس در حوزه آلایندگی است که هم نقض حقوق شهروندی و هم مشکلی برای مدیریت ترافیک ایجاد می‌کند.

او اضافه کرد: طبق این کدشماره طی فقط ۱۰ ماه امسال یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۳۸۳ مورد قبض جریمه صادر و خودروهای مورد نظر اعمال قانون شدند. به علاوه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۶ درصدی در نظارت را نشان می‌دهد که ناشی از عزم جدی پلیس برای برخورد با تخلفات در حوزه پلاک است.

وی با بیان اینکه تخلفات حوزه پلاک آسیب چند وجهی دارد، افزود: علاوه بر اختلال در ترافیک و مدیریت تردد، در حوزه آلایندگی نیز به شهرها فشار وارد می کند در حالی که عمده جرایم مربوط به پلاک در کلانشهرهایی که با معضل آلایندگی مواجه هستند صورت می گیرد.

معاونت عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا دستکاری و تغییر پلاک را عمده این جرایم عنوان کرد و گفت: طی همین مدت ۱۰ ماه چهار هزار و ۴۰۰ خودرو برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی با عنوان ” جعل پلاک” به مراجع قضایی معرفی شدند. طبق این قانون تا ۶ ماه حبس برای متخلف در نظر گرفته خواهد شد که عمده آن با جریمه نقدی پرداخت می شود.

پلاک را مخدوش نکنید؛ دور زدن قانون با پاگذاشتن بر حقوق شهروندی

نقش سامان های هوشمند در مدیریت تخلفات پلاک

سردار سلیمی درباره استفاده از سامانه‌های هوشمند پلاک خوان نیز گفت: خوشبختانه به دلیل پیشرفت تکنولوژی سامانه های مختلفی از جمله سامانه لیزری، مادون قرمز و مواردی از این دست وجود دارد که میتواند کمک بزرگی به خصوص در حوزه پلاک مخدوش ها باشد.

وی ادامه داد: اما طبق قانون پلیس فقط بهره بردار این سامانه ها است و تامین ، تجهیز و توسعه تجهیزات کنترلی در حوزه خارج شهری با وزارت راه و شهرسازی و در حوزه شهری با شهرداری‌ها است.البته پلیس پیشنهادات خود را به این ۲ مجموعه ارائه داده است که با توجه به محدودیت های مالی اقدامات خوبی انجام شده است.

معاونت عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا بار دیگر عمده تخلفات در حوزه پلاک را مربوط به کلان شهرهایی دانست که دارای محدودیت ترافیکی برای آلودگی هوا هستند عنوان کرد و افزود: طرح های هوشمند و میدانی برای تشدید برخورد با متخلفان حوزه پلاک داده شد اما با این حال هنوز این جرایم صورت می گیرد.

قصه پر غصه بازدارندگی جریمه‌ها

سردار سلیمی درباره بازدارندگی جرایم نیز توضیح داد و گفت: متاسفانه باید بپذیریم تمامی جرایم تخلفات رانندگی بازدارندگی خود را از دست داده‌اند و در خصوص پلاک مخدوش‌ها این مسئله بیشتر حس می‌شود.

به گفته او، طبق قانون و براساس کد جریمه‌ها حداکثر جریمه برای دستکاری و تغییر پلاک ۵۰ هزار تومان است در حالی که عمدتاً جریمه‌ها بیش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌باشد.

معاونت عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا بازدارندگی جریمه‌ها را یک دغدغه اصلی برای مدیریت ترافیک و کنترل و تردد دانست و تاکید کرد: پلیس پیشنهادات خود را در حوزه افزایش مبلغ جریمه تخلف پلاک به هیات دولت تقدیم کرده است و باید این مسئله در دولت تصمیم گیری شود.

سردار سلیمی تاکید کرد: متاسفانه سالهاست که میزان جریمه مطابق میزان آسیب تخلفات افزایش نیافته است و همین مسئله بازدارندگی جرایم را بی اثر کرده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=25387