• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
2
رئیس پژوهشکده شهید صدر:

فسادها و فرآیندهای طولانی صدور مجوزها، اهداف طرح نهضت ملی مسکن را به تاخیر می‌اندازد

  • کد خبر : 25375
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
فسادها و فرآیندهای طولانی صدور مجوزها، اهداف طرح نهضت ملی مسکن را به تاخیر می‌اندازد
رئیس پژوهشکده شهید صدر گفت: فسادها و فرآیندهای طولانی صدور مجوزها سبب می‌شود تا تحقق اهداف در طرح مسکن ملی به تاخیر بیفتد.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایرنا، “عمران‌زاده” امروز (شنبه) در نشست تخصصی “بررسی موانع و ایرادات موجود در فرایندهای حوزه ساخت و ساز” در محل پژوهشکده شهید صدر با اشاره به موانع موجود بر سر ساخت و سازها در کشورمان، افزود: فسادها، ایرادها و تخلفاتی در این حوزه اتفاق می‌افتد که فرایند پیشرفت کار را با اختلال مواجه می‌سازد.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد ساخت و سازها در کشور مربوط به مسکن است، ادامه داد: اکنون مساله اصلی کشور تامین و تولید مسکن برای رفع نیازهاست، اما مقررات و رویه‌های دست و پاگیر با فرایندهای بروکراتیک و دیوان سالارانه سبب می‌شود تا فرایند ساخت طولانی و پیچیده شود که در نهایت به افزایش هزینه ساخت می‌انجامد.
عمران‌زاده به طور نمونه با اشاره به ۴۰ گام در تامین پروانه ساخت واحدها، خاطرنشان کرد: همین مساله سبب می‌شود تا زمان ساخت و زمان صدور مجوزها افزایش یابد.
وی همچنین به مشکل تراکم فروشی و عوارض ساخت و ساز در شهرداری‌ها پرداخت و بیان داشت: شهرداری‌ها گاهی اوقات تا ۶۰ درصد از این محل درآمدزایی می‌کنند، این در حالیست که متوسط آن در جهان حداکثر ۲۰ درصد است.
رئیس پژوهشکده شهید صدر ادامه داد:
اینکه تراکم فروشی در قانون آمده است ابتدای فاجعه در شهرسازی ما خواهد بود و نکته جالب اینکه هیچ یک از پیش نویس‌های این قانون چنین چیزی مطرح نشده بود و انگار روز آخر به آن اضافه شده است؛ به این ترتیب یکی از ناپایدارترین منابع درآمدی شهرداری‌ها جزو درآمدهای پایدار شهری آورده شده است.
وی اضافه کرد: امروز شاهد معماری و شهرسازی بی‌هویت و بدون سبک در کشور هستیم که منجر به کاهش کیفیت زندگی در شهرها شده است.
رییس پژوهشکده شهید صدر همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: گرچه این طرح بسیار بزرگ و وسیع است، اما همین فسادها و فرآیندهای طولانی صدور مجوزها سبب می‌شود تا تحقق اهداف در این طرح به تاخیر بیفتد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=25375