• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد رسید/ کاهش ۶.۵ درصدی نرخ رشد پایه پولی

  • کد خبر : 25267
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد رسید/ کاهش ۶.۵ درصدی نرخ رشد پایه پولی
نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۱ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت که دستیابی به این رقم برای اولین بار از خردادماه ۱۳۹۸ (پس از ۵۵ ماه) محقق شده است.

به گزارش پرونده نیوز و  به نقل از بانک مرکزی؛ کاهش مستمر و قابل ملاحظه رشد نقدینگی طی دو سال خیر و رسیدن آن به ارقام هدفگذاری شده رشد نقدینگی در سال جاری (۲۵ درصد) حاکی از تحقق برنامه پولی تنظیم شده و توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها و در نهایت کنترل رشد نقدینگی در دوره اخیر می باشد.

نقدینگی: حجم نقدینگی در پایان دیماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۵۵۶۲٫۲ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹٫۲ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۴٫۱ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵٫۲ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است که دستیابی به این رقم برای اولین بار از خردادماه ۱۳۹۸ (پس از ۵۵ ماه) محقق شده است.

همچنین لازم به ذکر است رشد ماهانه نقدینگی در دی ماه ۱۴۰۲ معادل ۰٫۸ درصد بوده است. کاهش مستمر و قابل ملاحظه رشد نقدینگی طی دو سال خیر و رسیدن آن به ارقام هدفگذاری شده رشد نقدینگی در سال جاری (۲۵ درصد) حاکی از تحقق برنامه پولی تنظیم شده و توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها و در نهایت کنترل رشد نقدینگی در دوره اخیر می¬باشد.

پایه پولی: پایه پولی در پایان دیماه سال جاری رشدی معادل ۲۰٫۲ درصد را نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد. همچنین،� نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان دی¬ماه ۱۴۰۲ با ۶٫۵ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل (۳۸٫۲ درصد در دی¬ماه ۱۴۰۱) به ۳۱٫۷ درصد رسید. رشد ماهانه پایه پولی در دی ماه ۱۴۰۲ نیز معادل ۱٫۰ درصد بوده است.

لازم به ذکر است خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل با ۵٫۲ درصد رشد، این تغییر علاوه بر بهبود ذخایر خارجی بانک مرکزی، سهمی فزاینده معادل ۲٫۳ واحد درصد در رشد ۱٫۰ درصدی پایه پولی در این ماه داشته است.

نکته قابل توجه تداوم روند نزولی رشد پایه پولی است به طوری که رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال ۱۴۰۲ از ۴۵٫۰ درصد در فروردین‌ماه به ۳۱٫۷ درصد در دی‌ماه کاهش یافته است.

لازم به اشاره است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان دی¬ماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان سال ۱۴۰۱، معادل ۰٫۸ درصد کاهش یافت و به رقم ۷٫۳۱۱ رسید.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=25267