• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0
برای ساخت و ساز؛

سازه‌های فلزی یا بتنی؟

  • کد خبر : 24972
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
سازه‌های فلزی یا بتنی؟
تامین مواد اولیه، نوع اقلیم و قیمت تمام شده، از موارد قابل توجه در انتخاب نوع سازه بتنی یا فولادی است، اما هر کدام از تولیدکنندگان سازه‌های فولادی و بتنی، سازه خود را برای ساخت و ساز پیشنهاد می‌دهند.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ در شهر‌های مختلف ایران از انواع سازه‌ها برای ساخت بنا‌های مختلف استفاده می‌شود، حتما شما نیز بسیاری از طرح‌های در حال ساخت را دیده اید ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کدام سازه بهتر است؟

این سازه‌های عمرانی می‌تواند از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار گیرد و باید عوامل متعددی را برای مقایسه و انتخاب در نظر گرفت.

آقای رهبر رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران؛ مکان، نوع سازه، نوع کاربری و در واقع نقشه معماری و برخی عوامل دیگر را برای انتخاب سازه بتنی یا فلزی برای ساخت و ساز در ساختمان برشمرد.

از طرف دیگر آقای گلابچی کارشناس سازه در معماری می‌گوید: وقتی ما در چابهار ساختمانی می‌سازیم با شرایط هوایی آن اقلیم با ساختمانی که مثلا در شهر ارومیه ساخته می‌شود با اقلیم آن منطقه، چه به لحاظ فرم، مصالح و ویژگی‌های درونی، باید تفاوت داشته باشد.

سهم بیشتر برای سازه‌های بتنی

برخی از انبوه سازان ساختمان، معتقدند که سهم بتنی‌ها در ساخت و ساز بیشتر است؛ آقای کریمی دبیر انجمن صنفی تولید بتن آماده و قطعات پیش ساخته بتنی از مصرف ۶۰ درصد سیمان کشور توسط ۱۲۰۰ کارخانه که در تولید بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب بتن آماده، فعالیت دارند، خبر داد.

از سوی دیگر ۶۰۰ واحد تولید سازه‌های فولادی در کشور ماهانه ۳۰۰ هزار تن اسکلت فلزی تولید می‌کنند؛ آقای زارع حقیقی مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی گفت: تمام زیرساخت‌های کشور به نوعی به خدمات تولیدکنندگان سازه‌های فولادی مرتبط هستند که در صنایع پتروشیمی، ساخت پل ها، ابنیه فنی، سوله‌های شهرک‌های صنعتی و همچنین در ساختمان سازی که ملموس‌ترین نوع ساخت و ساز در کشور است، کاربرد دارد.

از دلایل استفاده از این دو نوع استخوان بندی ساختمانی می‌توان به تامین مواد اولیه این نوع سازه‌ها که تاثیر فراوانی در انتخاب نوع سازه دارد، اشاره کرد؛ آقای رحمتی عضو هیئت مدیره انجمن بتن می‌گوید: در بسیاری از نقاط کشور دسترسی به شن و ماسه استاندارد که شاکله اصلی بتن است، وجود ندارد و از سوی دیگر آقای رهبر رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران میگوید: در حال حاضر تولید فولاد خیلی گران است و در واقع مراحل تولید شمش فولادی تا سازه‌های فلزی هم به لحاظ هزینه و هم نوع کاربردی خیلی اهمیت دارد و بیشتر انتظار داریم از فولاد در مقاطع مهم و مکان‌های مورد نیاز استفاده شود.

اگرچه تولیدکنندگان سازه‌های فولادی می‌گویند با بکارگیری راهکارهایی، هزینه تمام شده این سازه را کاهش داده اند، اما انبوه سازان سازه بتنی را اقتصادی‌تر می‌دانند؛ آقای عباس ترک که تولیدکننده سازه‌های فولادی است و نوعی از سازه را تولید کرده که در مقایسه با مقاطع فولادی از آهن آلات کمتری استفاده می‌شود به طوری که هزینه‌ها را ممکن است ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین بیاورد.

آقای رهبر رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران می‌گوید: برای هر متر مربع سازه فولادی بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌کنیم، اما این میزان مصرف فولاد در سازه‌های بتنی به نصف می‌رسد و استفاده از سازه‌های بتنی در سطح کشور به صورت کلی هزینه ساخت و ساز در ساختمان را پایین می‌آورد.

البته تولیدکنندگان سازه‌های فولادی و بتنی هر کدام سازه خود را پیشنهاد می‌دهند، اما شرایط تامین مواد اولیه، نوع اقلیم و قیمت تمام شده، نوع انتخاب سازه را تعیین می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=24972