• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

۱۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی راکد در انتظار مولدسازی

  • کد خبر : 24790
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
۱۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی راکد در انتظار مولدسازی
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت:بیش از ۴ هزار ملک مازاد دولتی شناسایی شده که ارزش ۲۰۰ ملک آن بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مالک رحمتی رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگویی اختصاصی گفت: تاکنون حدود ۵ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق واگذاری اموال راکد دولتی محقق شده است.

وی افزود: در این هفته هم حدود ۴۵ ملک مازاد دولتی در بورس کالا عرضه شد که این املاک واقع در استان‌های مازندران، گیلان، لرستان، مرکزی و تهران است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها در معرفی املاک مازادشان گفت: وزارت بهداشت جزو وزارتخانه‌های است که خوب عمل کرده و در ۲۱ استان نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان دارایی‌های مازاد خودش را معرفی کرده که ۹۹ درصدشان برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه کاره استان‌ها است.

وی همچنین به عملکرد ضعیف وزارت راه شهر سازی اشاره کرد و گفت:این وزارتخانه با توجه به حجم گسترده پروژه‌های نیمه کاره اش در کشور میبایست در معرفی دارایی‌های مازادش بهتر عمل کند.

رحمتی با بیان اینکه با تفویض اختیاری که به استان‌ها شده مولدسازی سرعت بیشتری گرفته افزود: هم اکنون در خراسان رضوی در ۵ حوزه مصوبات خوبی داشته ایم که بعنوان مثال در حوزه مدرسه سازی حدود سه هزار و ششصد میلیارد تومان و در حوزه ورزش و جوانان حدود چهار هزار و پانصد میلیارد تومان پروژه معرفی شده است.

وی افزود: تغییراتی در روش مولدسازی بوجود آمده به نام بسته‌های رونق که در این روش همه دارایی‌های مازاد شناسایی میشوند، ارزش افزایی به وجود می‌آید و بعد توسط کارشناسی رسمی دادگستری قیمت گذاری می شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: پس از اتمام این فرآیند، پروژه‌ای که قرار است از محل این دارایی به اتمام برسد مشخص می شود و هم اکنون در بسیاری از استان‌ها بسته رونق کامل، مصوب و ابلاغ شده و از مسیر تهاتر آن پروژه‌های عمرانی نیمه کاره به اتمام خواهد رسید.

مالک رحمتی با اشاره به اولویت بسته‌های رونق وزارت بهداشت در استان‌ها گفت: وزارتخانه های آموزش و پرورش با ۳۰، وزارت نیرو ۲۴ و وزارت راه با ۲۲ پروژه در جایگاه‌های بعدی اولویت اجرای بسته‌های رونق قرار دارند.

وی گفت: بسیاری از استان‌های خوب عمل کرده اند برای مثال استان‌های اردبیل و زنجان بسته‌های رونقشان تصویب شده و استان اصفهان نیز نصف بسته رونقش تصویب شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: تا به امروز در ۲۱ استان بسته‌های رونق در نظرگرفته شده که به روش تهاتر بدهی‌های دولت را تسویه می کنند.

وی افزود: یکی از بزرگترین نیاز استان اصفهان بحث تامین آب بود که از مسیر مولدسازی تامین منابع شده که بزودی خبر کامل و دقیقش ر ا به مردم عرض خواهیم کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به بیش از ۶۰ هزار پروژه نیمه کاره در کشور گفت:اگر با همین بودجه‌های عمرانی مصوب بخواهیم این پروژه‌ها را تمام کنیم بیش از بیست سال طول می کشد.

وی تاکید کرد: دارایی مازادی وجود ندارد که پس شناسایی و ارزش افزایی بدون مزایده عمومی و بدون مشخص شدن پروژه عمرانی اش واگذار شود.

مالک رحمتی افزود: بنابراین باید مشخص شود که این اموال مازاد دولتی مشکل کدام پروژه نیمه تمام را در کشور حل میکند.

وی با اشاره به تسویه بدهی‌های دولت با پیمانکاران پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به پیمانکاران پروژه‌های اولویت‌دار نیمه‌تمام در ۲۱ استان، از طریق تهاتر اموال مازاد، تسویه می شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: قرار است با مولدسازی اموال راکد دولت، پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار وزارتخانه‌های بهداشت، راه، آموزش و پرورش و نیرو به پایان برسد.

هیأت عالی مولدســازی دارایی‌های دولت با هدف درآمد زایی از اموال راکد دولت در سال ۱۴۰۱ به استناد مصوبه شصت و هفتمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شد و موظف شد تا اقدامات لازم برای شناسایی، ارزش افزایی دارایی‌های دولت انجام دهد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=24790