به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، ماجرا از این قرار است که پارکینگها از مالکان موتورسیکلت توقیفی برای ترخصیص نهایی مبلغی بین ۳۵۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان بیشتر از دیون دولتی مصوب بهعنوان “هزینه حمل با کفی” اخذ میکنند و این موضوع تنها مربوط به موتورسیکلتهایی که پلیس آنها را توقیف و با کفی به آن پارکینگ آورده نمیشود و حتی افرادی که موتورسیکلتشان به سرقت رفته و اکنون کشف شده است، هم باید برای ترخیص موتورسیکلت سرقتی خود این عدد و رقم را پرداخت کنند!
نکته قابل تأمل در این تخلف اینکه این مبالغ از طریق پوز و کارتخوانهای “غیرمرتبط با پارکینگ مربوطه” از صاحبان موتورسیکلتهای توقیفی دریافت میشود! یعنی یک کارتخوان برای تولیدی پوشاک، کارتخوان دیگری به اسم یک رستوران و… است!
یک نمونه از رسید فیشهای پرداختی در پارکینگهای طرف قرارداد بنیاد تعاون که مبلغ ۴۵۰هزار تومان بابت هزینه حمل با کفی دریافت شده؛ به نام “پوشاک ونوس” در بالای “رسید پارکینگ” دقت کنید!
اگر افراد هم اعتراض کنند که “چرا باید این مبلغ را پرداخت کنیم؟”، فرد پارکینگدار با تندی میگوید “در صورت عدم پرداخت، امکان ترخیص موتورسیکلت توقیفی وجود ندارد”!
اجرای “طرح ۱۰” پلیس راهور و روانهشدن ۱۱۰۰ موتورسیکلت به پارکینگهای متخلف!
سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ روز دوشنبه ۱۸ دی ماه از اجرای یک طرح جدید برای ساماندهی موتورسیکلتسواران در پایتخت با عنوان “طرح ۱۰” خبر داد؛ طرحی که کنار برخی اقدامات فرهنگی، به تشدید برخورد و توقیف موتورسیکلتها ختم شده است.
بر اساس گفته سرهنگ فیروز کشیر؛ معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ طی چهار روز ابتدایی از اجرای طرح ۱۰، تعداد ۱۱۰۰ موتورسیکلت راهی پارکینگهای تهران شدهاند.
این در حالی است که هنوز هیچکدام از مقامات پلیس نسبت به تخلفات میلیونی پارکینگداران واکنشی نشان ندادهاند و همچنان تخلف اخذ هزینههای ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی غیرقانونی توسط برخی از پارکینگداران طرف قرارداد بنیاد تعاون فراجا در فرایند ترخیص موتورسیکلتهای توقیفی ادامه دارد.
این توقع بهحق شهروندان وجود دارد که ابتدا به این تخلف بزرگ پارکینگهای ویژه نگهداری از موتورسیکلتهای توقیفی رسیدگی و جلوی این تضییع حقوق صاحبان موتورسیکلتها گرفته میشد و بعد طرحهای جدیدی برای تشدید توقیف موتورسیکلتها به اجرا در میآمد.
نباید فراموش کنیم که بهطور قطع، فرهنگسازی نقش بسیار مؤثرتری در قانونمند شدن رفتار موتورسواران دارد و اجرای قابل تقدیر طرح “موتوریار” که پیش از این از سوی پلیس به اجرا در آمده بود، میتوانست جایگزین بسیار موفق و خوبی بهجای توقیف موتورسیکلت و حمل آن با کفی به پارکینگ باشد.
تذکر این نکته نیز ضروریاست که مسئولان پلیس باید نظارت دقیق، صحیح و کافی بر سازوکار فعالیت پارکینگهای طرف حساب خود در طرح توقیف موتورسیکلتها داشته باشند تا چنین تخلفات آشکاری که باعث ایجاد نارضایتی شدید شهروندان میشود، رخ ندهد.
انتهای پیام