• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
رئیس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم خانگی:

سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی بازار لوازم خانگی را به نابودی می‌کشاند / در بازار لوازم خانگی آب از سرمنشاء آلوده است

  • کد خبر : 24073
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی بازار لوازم خانگی را به نابودی می‌کشاند / در بازار لوازم خانگی آب از سرمنشاء آلوده است
رئیس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم خانگی گفت: این بازار با وجود سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی هر روز بدتر می‌شود؛ چون آنها قسطی لوازم خانگی می‌فروشند که ما توانش را نداریم، آنها پشوانه‌ای مانند بانک دارند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه توزیع کننده لوازم خانگی، در گفتگو با پرونده نیوز، در خصوص بازار لوازم خانگی،اظهار کرد: این بازار با وجود سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی هر روز بدتر می‌شود؛ چون آنها قسطی لوازم خانگی می‌فروشند که ما توانش را نداریم، آنها پشوانه‌ای مانند بانک دارند. بانک‌ها به ما پولی نمی‌دهند، حتما سود آنجا بیشتر است که به این دو مرکز تمایل پیدا کرده و به آنجا اعتبار می‌دهند.

زمانی بازار رقابت بود

وی در خصوص اینکه آیا رقابتی در بازار لوازم خانگی وجود دارد؟ بیان کرد: رقابت را بانک باید درست کند، زمانی رقابت بود. قبل از سال ۹۷ در این بازار رقابت وجود داشت، پول بانک‌ها در تولید بود، تولید کننده به ما جنس مدت‌دار می‌فروخت و ما بدون آنکه بهره‌ای بر روی آن بکشیم، به مردم می‌فروختیم ، مصرف کننده راضی بود، توزیع کننده که ما باشیم راضی بودیم، تولید کننده هم راضی بود. امروز از سرمنشا آب گل آلود شده است. وقتی تولید کننده برای مواد اولیه کارخانه پول می‌خواهد، باید پولش دو ماه و نیم در بانک‌ها بماند که فقط ارز به او بدهند، از طرفی می‌خواهد مواد مصرفی کالا را بخرد، باید پول نقد بدهد و به قیمت دلار بخرد، آخرش نتیجه این می‌شود که  بانک‌ها  سراغ توزیع کننده می‌روند، خودشان توزیع کننده می شوند، دیگر اجازه فروش به ما نمی‌دهند، امروز هم مردم قدرت خرید ندارند که از ما جنسی خریداری کنند.

فقط ماهی ۱۰۰ میلیارد برای تبلیغ در سازمان صدا و سیما هزینه می کنند

رئیس اتحادیه توزیع کننده لوازم خانگی در خصوص اینکه آیا شهر لوازم خانگی و سرای ایرانی زیر نظر بانک‌ها هستند؟ اظهار کرد؛ ۱۰۰٪ چطور می‌شود؟ شخصی بتواند پول داشته باشد، فقط ماهی ۱۰۰ میلیارد برای تبلیغ سیما در سازمان صدا و سیما هزینه کند، حال بنرهای خیابان را کاری نداریم، فقط برای یک تبلیغ این مقدار هزینه می‌کنند، کدام کسبه می‌تواند چنین هزینه ای کند؟ شما به سراغ تمام کسبه لوازم خانگی بروید و آنها را جمع کنید، می بینید، همه کاسب‌های لوازم خانگی جمع شوند نمی‌توانند این مقدار هنگفت را هزینه کنند؛ حتماً باید کسی پشتوانه آنها باشد که این پول را داشته باشند وآن نمی‌تواند شخص باشد، چطور کاسب تراکنش بانکی‌اش هزار تومان بالا و پایین می‌شود، سراغش می روند و می گویند از کجا پول آوردی؟ این پول که امروز در توزیع می رود، به جای اینکه در تولید هزینه شود، چرا کسی نمی‌گوید از کجا آورده‌ای؟

واردات به فرض آوردن تکنولوژی روز دنیا باشد

وی در خصوص واردات لوازم خانگی، افزود: در مورد این موضوع که آیا کالای خارجی باید وارداتش آزاد شود؟ ببینید، چه لطمه‌ای بر تولید کننده می‌زند؟ تولید کننده‌ای که در این ۵ سال هزینه کرده است، سرمایه‌گذاری کرده و کارگر استخدام کرده است و از طرفی هم خط تولید اضافه کرده، اگر قرار باشد، واردات به فرض آوردن تکنولوژی روز دنیا باشد و به شرط تولید که برای صادرات کمک کند و یک رقابتی بین تولید کننده و صادر کننده ایجاد شود،  نه تنها ایرادی ندارد، کار بسیار مفیدی است.

برخی از قطعات را وارد می کنیم

پازوکی در پایان در خصوص اینکه چگونه برخی از لوازم خانگی خارجی هنوز در بازار موجود می‌باشد؟ خاطرنشان کرد: ما در لوازم خانگی بزرگ و برودتی مانند، یخچال که شامل: موتور یخچال و یخ ساز، در لباسشویی و ظرفشویی، موتور، پمپ آب و پمپ تخلیه آب نداریم و مجبوریم، وارد می‌کنیم، حالا اگر فرض کنید یک برند مانند کندی که ایتالیایی است، زمانی که در داخل کشور بخواهد تولید شود، دستگاه و ماشین آلات آن را از ایتالیا می‌آورند و زیر نظر مهندسی ساخته می‌شود، از طرفی جنبه صادراتی هم دارد؛ اگر نباشد کندی ایتالیایی اجازه تولید نمی‌دهد، دوو و سایربرندهای خارجی هم همین مراحل را گذرانده اند، تولید کننده‌ای که با برند دیگری تولید می‌کند وسایل وارداتی آن هم در دسترس است. ما تولید موتور اینورتر نداریم. موتور را وارد می‌کنیم، لگن، ورق، فوم و سیم پیچ را که در داخل کشور تولید می‌شود، به روی قطعاتی که می‌آید، می گذاریم، بسته‌بندی می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=24073

نوشته های مشابه