• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

وزیر کار: افزایش ۵۷درصدی مزد به‌نفع کارگران نبود

  • کد خبر : 23146
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
وزیر کار: افزایش ۵۷درصدی مزد به‌نفع کارگران نبود
وزیر کار با بیان اینکه افزایش ۵۷درصدی دستمزد به‌نفع کارگران نبود، گفت: افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق باعث افزایش تورم به ۴۵درصد در سال ۱۴۰۱ شد.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، طبق جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲، حداقل حقوق ماهیانه یک کارگر با دوفرزند حدود ۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان است، این در حالی‌است که تمام دستمزد ماهیانه یک کارگر با اضافه‌کار آن‌هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت صرف اجاره خانه و هزینه خوراک ماهیانه می‌شود، به‌معنی واقعی دستمزد فعلی کارگران کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد، به همین دلیل است که اکثر کارگران در ۲ یا چند شغل مشغول کار هستند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند.

*دستمزد کارگران در شورای‌عالی کار تعیین می‌شود

سید صولت مرتضوی، وزیر کار درباره حقوق و دستمزد کارگران گفت: قانون‌گذار اعلام کرده است که شورای‌عالی کار به‌صورت سنواتی و با حضور ۳ نماینده از کارفرمایان، ۳ نفر از نمایندگان کارگران و ۳ نفر از سوی دولت با ریاست وزیر کار حداقل حقوق را تعیین و اعلام کنند و به‌خلاف نظر برخی مبنی بر اعلام نظر نهایی از سوی وزیر این فرایند زمان‌بر است.

وی درباره نحوه محاسبه دستمزد کارگران ادامه داد: میزان حقوق با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم تعیین و اعلام می‌شود. در طول سال‌های گذشته ضریبی از تورم را در نظر گرفتند، اما در سال ۱۴۰۱ حقوق را نزدیک به تورم اعلام کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش ۵۷درصدی دستمزد به‌نفع کارگران نبود، گفت: افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق باعث افزایش تورم به ۴۵درصد در سال ۱۴۰۱ شد.

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول حذف دهک‌ها نیست

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در سال گذشته گفت: منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی تبدیل به یارانه برای دهک‌های جامعه شد.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول حذف یارانه‌های پردرآمدها نیست، اما با قدرت اصلاح و به‌روزرسانی دهک‌ها را انجام می‌دهد.

وزیر کار با اعلام اینکه سامانه جدید اشتغال به‌زودی رونمایی می‌شود، اظهار داشت: این سامانه جدید حاوی اطلاعات دقیق کارجویان است و به‌راحتی می‌توان صحت اطلاعات شغلی را در آن بررسی کرد.

وی حضور مسئولان بین دانشجویان و مردم را دارای اهمیت دانست و اضافه کرد: زیرا دانشجویان در جامعه حضور دارند و می‌توانند راهنمای خوبی باشند و تبادل آرا شکل بگیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=23146