• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2
مدیر امور اراضی استان قزوین خبر داد:

واگذاری ۲۵۰۰ هکتار از اراضی ملی به کشت زیتون و نیروگاه بادی در طارم سفلا

  • کد خبر : 23105
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
واگذاری ۲۵۰۰ هکتار از اراضی ملی به کشت زیتون و نیروگاه بادی در طارم سفلا
مدیر امور اراضی استان قزوین گفت: تاکنون ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی درجه ۲ و ۳ برای فعالیت‌های کشاورزی و غیرکشاورزی همچون کشت و صنعت زیتون و نیروگاه بادی در منطقه طارم سفلا استان قزوین واگذار شده است.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایرنا ، «مهدی رحماندوست» در بازدید خبرنگاران ملی از تعدادی از کشت و صنعت های طارم سفلا این استان افزود: مجموع واگذاری‌ها در استان قزوین بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی ملی درجه ۲ و ۳ بوده که در بخش های کشاورزی، صنایع وابسته به کشاورزی (صنایع تبدیلی و تکمیلی روغن کشی) و غیرکشاورزی مانند تولید برق انجام شده است.

مدیر امور اراضی استان قزوین اظهار داشت: طرح واگذاری اراضی ملی به بخش کشاورزی و غیرکشاورزی در استان قزوین به‌ویژه طارم سفلا توسعه کشت زیتون به منظور تثبیت خاک و جلوگیری از حرکت شن های روان و فرسایش خاک بوده است و پوشش گیاهی می تواند از این معضل جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه طارم سفلا استان قزوین منطقه‌ای بادخیز بوده و نفوذ شن‌ های روان به شهرها مشکلاتی ایجاد کرده است، اضافه‌کرد: در سال‌های اخیر به دلیل کمبود منابع آبی، واگذاری اراضی تحت اختیار سازمان امور اراضی کشور در این استان کاهش یافته است.

رحماندوست با اشاره به اینکه تامین آب استان قزوین تحت حاکمیت استان گیلان است، گفت: آب سد منجیل یا رودخانه سفید رود، ۲ منشا آبریز از رودخانه قزل اوزن زنجان و دیگری رودخانه شاهرود قزوین دارد، اما هیچ یک از این دو استان اختیار آب ندارند.

وی با اشاره به اینکه چاه های آب این مناطق از سد منجیل تغذیه می شود، اضافه‌کرد: این استان ۲۵ میلیون متر مکعب سهمیه آب دارد که سعی داریم با پیاده سازی سیستم‌های آبیاری نوین بهره‌ وری بتوانیم سطح قابل توجهی از اراضی این منطقه را تحت پوشش کشت قرار دهیم و علاوه بر افزایش در واحد سطح، در مصرف آب نیز صرفه‌ جویی کنیم.

مدیر امور اراضی استان قزوین اضافه‌کرد: در استان قزوین به دلیل کمبود بارش ها، امکان واگذاری اراضی دیم وجود ندارد، زیرا برای واگذاری اراضی دیم باید دست‌کم ۴۰۰ میلیمتر بارندگی داشته باشیم.

واگذاری اراضی ملی به نیروگاه بادی سیاهپوشان

«داود شیرمحمدی» مجری طرح نیروگاه بادی «سیاهپوشان» درباره واگذاری بخشی از اراضی ملی توسط سازمان امور اراضی کشور به این نیروگاه گفت: ساخت نیروگاه بادی از جمله فعالیت‌ های غیرکشاورزی در اراضی واگذار شده سازمان امور اراضی استان قزوین است، به طوری که طرح عمرانی نیروگاه بادی منطقه طارم سفلا از سال ۱۳۹۶ آغاز و اکنون پنج درصد برق مورد نیاز کشور را تولید و تامین می‌کند.

به گفته وی، به‌تازگی ۱۸ توربین جدید به توربین‌های نصب شده سال‌ های قبل در منطقه طارم سفلا اضافه شده که در فواصل معین بین درختان زیتون نصب شده‌اند.

شیرمحمدی با بیان اینکه تولید برق توربین‌ های بادی جدید پنج تا ۶ برابر توربین های قبلی است، افزود: همچنین هفت نقطه دیگر در برنامه توسعه نیروگاه‌های بادی این منطقه قرار دارد تا با تولید انرژی تجدیدپذیر از حجم سوخت‌های فسیلی کاسته شود.

وی با بیان اینکه ساخت نیروگاه بادی سیاهپوشان ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است، اظهار داشت: اکنون قیمت هر توربین بادی زیمنس دانمارک بین ۹۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ دلار و معادل حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است.

مجری طرح نیروگاه بادی سیاهپوشان افزود: با ایجاد این توربین ها، سالیانه معادل ۵۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۴۰ هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و کاهش آلایندگی آنها نسبت به سوخت فسیلی بیش از ۱۲۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن است که معادل بیش از ۱۱ هزار هکتار جنگل است.

وی با اشاره به اینکه برآورد شده انرژی تولیدی سالیانه این نیروگاه ۱۷۶ گیگاوات ساعت باشد، ادامه داد: وزارت نیرو طی قراردادی، خرید برق تولید شده منطقه طارم را تا ۲۰ سال تضمین کرده است.

روغن زیتون طارم، برترین در جهان/ افت ۸۰ درصدی تولید زیتون در سال جاری

در ادامه، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سال گذشته روغن زیتون منطقه طارم از سوی ۱۸۰ شرکت اسپانیایی مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج نشان داد روغن زیتون این منطقه یکی از گونه‌ های کیفی در جهان است.

«علی راه انجام» افزود: سال گذشته برداشت محصول زیتون در کشور مطلوب بود، زیرا ۲.۵ برابر میانگین یعنی ۱۸ تا ۲۰ تن در هر هکتار دانه زیتون برداشت داشتیم. اما امسال این عدد ۲۰ درصد میانگین تولید یعنی یک تا ۱.۵ تن دانه زیتون در هر هکتار است که افت ۸۰ درصدی را نشان می دهد.

وی، علت افت محصول زیتون را شرایط نامطلوب آب و هوایی، سال آوری، شرایط اقلیمی، افزایش دما، کاهش ۴۳ درصدی بارندگی ها دانست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: یکی از کشت و صنعت های منطقه طارم در سطح  ۲۱۰ هکتار است که اراضی آن توسط سازمان امور اراضی استان به بخش خصوصی واگذار شد که ارقام کشت شده در این اراضی هم زیتون کنسروی و روغن کشی د رحال حاضر ارقام ماری و زرد زیتون برای کنسرو و آربیکن، کروناکی ، شینگی و سیاه برای روغن کشت می شود.

راه انجام تصریح‌کرد: کشاورزان منطقه طارم به دلیل محدودیت منابع آبی در پنج تا ۶ سال گذشته در اراضی ملی واگذاری به کشت ارقام متراکم رو آورده اند به طوری که بین یک هزارو ۵۰۰ تا ۲ هزار اصله نهال در هر هکتار کاشت می‌شود.

بهره برداری از کمباین مکانیزه زیتون در طارم سفلا، به‌زودی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه به‌طور متوسط برداشت محصول از ارقام متراکم  ۲۵ تن در هر هکتار است، گفت: البته واحدهای دیگری هم در جوار کشت و صنعت های طارم داریم که به سمت کشاورزی متراکم روی آورده اند و بزودی شاهد بهره برداری اولین کمباین مکانیزه زیتون در این منطقه خواهیم شد.

مجوز گردشگری برای یکی از باغات زیتون ۳۰ ساله 

راه انجام افزود: درحال حاضر یک واحد ۳۰ ساله کشت و صنعت زیتون اراضی ملی در منطقه طارم سفلا نخستین مجوز گردشگری حوزه کشاورزی در کشور را دریافت کرده است که در دهه فجر یا اوایل سال آینده راه اندازی می شود تا تمامی علاقمندان از سراسر کشور بتوانند از این مجموعه بازدید کنند.

وی با اشاره به اینکه ضایعات در بخش تولید زیتون در یک کشت و صنعت منطقه طارم به حداقل رسیده است اظهارداشت: اکنون یک واحد تولید کمپوست راه اندازی شده و ضایعات هرس درختان یا تفاله روغن کشی تبدیل به کود و خوراک شده که در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به آفت مگس میوه مدیترانه، تصریح‌کرد: این مگس یکی از آفات درخت زیتون بوده که تحت کنترل است به طوری که سال گذشته در اغلب باغات مبارزه و کنترل بیولوژیک انجام شده است.

سهمیه آب قزوین ۲۵ میلیون مترمکعب است

وی درباره سهمیه آب کشاورزی استان قزوین گفت: سهمیه آب استان قزوین از سد منجیل  ۲۵ میلیون متر مکعب است که تا کنون برای ۲۳.۷ میلیون متر مکعب آن برنامه‌ ریزی شده و زمین در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب دیگر آن نیز برنامه ریزی خواهد شد.

راه انجام با اشاره به اینکه برای بخشی عمده اراضی ملی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است افزود: در پلاک ثبتی سیاهپوشان ۲۵۰۰ هکتار واگذاری اراضی ملی داشتیم به طور کلی مجموع باغات طارم ۱۰ هزار هکتار است که برای تامین آب این بخش، آنچه برآورد شده سالیانه به پنج هزار متر مکعب آب نیاز است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر استان های قزوین، زنجان و گیلان قطب تولید زیتون ایران به شمار می‌روند.

به گزارش ایرنا، سازمان امور اراضی کشور یکی از مجموعه‌ های وزارت جهاد کشاورزی در طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بخشی از اراضی درجه ۲ و ۳ را به منظور افزایش راندمان کشت به بخش خصوصی کشاورزی واگذار کرده است که به گفته مسئولان امر در صورت تامین آب در مناطق مختلف کشور این واگذاری ها برای کشت های یکپارچه ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=23105

نوشته های مشابه