• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5

اقدامات موثر دولت در حمایت از کارآفرینان و اشتغال فارغ التحصیلان

  • کد خبر : 22857
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
اقدامات موثر دولت در حمایت از کارآفرینان و اشتغال فارغ التحصیلان
پرونده نیوز _تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مانع‌زدایی و پشتیبانی از اشتغال، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای کارآفرینان و مجموعه‌های دانش بنیان و پیش‌بینی مشوق‌هایی برای کارفرمایان جهت جذب فارغ التحصیلان از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های دولت در جهت اشتغالزایی جوانان، دانش آموختگان و کارآفرینان بوده است.

پرونده نیوز _تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مانع‌زدایی و پشتیبانی از اشتغال، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای کارآفرینان و مجموعه‌های دانش بنیان و پیش‌بینی مشوق‌هایی برای کارفرمایان جهت جذب فارغ التحصیلان از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های دولت در جهت اشتغالزایی جوانان، دانش آموختگان و کارآفرینان بوده است.

در حال حاضر آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروهای آماده به کار کشور ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سرمایه‌های انسانی را بیش از پیش نشان می دهد.

دولت سیزدهم با درک موضوع بیکاری جوانان و رفع دغدغه اشتغال، تامین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور دانسته و بر همین اساس وزارت کار را مامور راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در حوزه اشتغال، گردآوری آمار شاغلان و بیکاران و رصد بازار کار کرده است.

در سالهای اخیر بیکاری یکی از چالش‌های مهم بوده که پیامدهای آن به طور فزاینده و قابل توجهی بر ازدواج، مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار بوده است، از این رو کارشناسان تاکید دارند که مسئولان و متولیان امر و دستگاه‌های حاکمیتی باید بیش از پیش به منظور تحرک بخشی به بازار کار و اشتغالزایی جوانان و دانش آموختگان ورود کنند.

از هر ۱۰ نفر بیکار ۴ نفر تحصیلکرده‌اند!

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران روند بیکاری طی دو سال گذشته کاهشی بوده اما آمارها در حوزه زنان و جوانان چیز دیگری می‌گوید؛ چنانچه قاسم رستم‌پور – مدیر کل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این مطلب می‌گوید: با وجود آنکه آمارها از کاهشی بودن نرخ بیکاری طی دو سال گذشته خبر می‌دهند ولی در حوزه جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شرایط اینگونه است که به ازای هر ۱۰ نفر بیکار ۴ نفر تحصیلکرده هستند.

او یکی از علل بیکاری را عدم همخوانی و تطبیق تحصیلات با صنعت دانسته و می‌گوید: باید بخش خصوصی و کارآفرینان در این حوزه وارد شوند تا با توجه به نیاز بازار و صنعت کشور، فارغ التحصیلانی کارآمد پرورش دهیم و جذب آنها در فعالیت‌های اجتماعی گسترش یابد.

رستم‌پور درعین حال به برنامه‌ها و اقدامات دولت برای اشتغالزایی جوانان و کارآفرینان اشاره کرده و می‌افزاید:خوشبختانه منابع و امتیازاتی برای کارفرمایانی که فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کنند، در نظر گرفته شده و آزمون‌هایی هم توسط دستگاه‌های اجرایی با همکاری سازمان سنجش برگزار می‌شود.

در دسترس بودن ۹۷ درصد مجوزهای کسب و کار

مدیر کل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و مانع‌زدایی و پشتیبانی از اشتغال را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرده و می‌گوید: ۹۷ درصد مجوزهای کسب و کار در درگاه ملی مجوزها قابل دستیابی است. طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مجوزهای کسب و کار را آسان کردیم و در درگاه ملی مجوزها، مجوزهایی که قبلا به سختی واگذار می‌شد اکنون به آسانی در دسترس است و نیازی نیست که برای گرفتن مجوز یک فرد خاص را ببینیم و این مساله به بهبود فضای اشتغال کمک کرده است.

رستم‌پور تامین مالی را یکی از برنامه‌هایی عنوان کرد که دولت برای کمک به فضای کسب و کار درنظر گرفته و از اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه مختص بخش دانش بنیان خبر داد.

به گفته وی، سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کارآفرینان و مردمی قرار گرفت که قصد فعالیت اقتصادی در حوزه تولید داشتند و به طور ویژه برای بخش دانش‌بنیان اعتبارات خوبی دیده شد. امسال هم در بخش دانش بنیان به تنهایی ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع قرض الحسنه با نرخ سود ۴ درصد درنظر گرفته شده و تلاش این است که تسهیلات آسان و ارزان به دست کارآفرینان برسد.

 کارشناسان معتقدند در شرایط حاضر برای ایجاد فرصت‌ اشتغال جوانان جویای کار و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان، شیوه‌های جدیدتر و به‌روزتر را در پیش گرفت. در برنامه هفتم توسعه رشد اشتغال ۳.۹ درصد سالانه معادل یک میلیون شغل هدفگذاری شده و دولت مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در ۳۱ استان کشور درنظر گرفته است.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=22857