بابک راهنورد : درباره آخرین وضعیت اتصال شبکه متروی تهران به بیمارستانها، گفت: از پنج ماه قبل اتصال بیمارستانها به شبکه مترو در دستور کار قرار گرفت و کمیتههای کارشناسی در این زمینه تشکیل و جلسات زیادی را نیز در این مورد برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه برای خطوط فعلی مترو ۹ بیمارستان کاندید شدند که نهایتا بعد از بررسیهای انجام شده مشخص شد که تنها ساز و کار اجرایی سه بیمارستان اجازه اتصال به شبکه مترو را میدهد، ادامه داد: اتصال ایستگاه مدافعان سلامت به بیمارستان امام خمینی(ره)، اتصال ایستگاه برج میلاد به بیمارستان میلاد و اتصال بیمارستان بعثت به پایانه شهید کلاهدوز مورد تأیید قرار گرفت و مشاور فنی مترو بررسیهای فنی و مالی این اتصال را انجام داده و ما نیز گزارش را به صورت مکتوب در کارگروه مدیریت بحران قرائت و برای دستگاههای مسئول نیز ارسال کردیم.
به گفته وی، اعلام کردیم که این اتصال تنها به شرط تأمین اعتبارات مورد نیاز و زمین انجام خواهد گرفت و شبکه مترو آماده است که بعد از تحقق این دو شرط یعنی تأمین اعتبار و زمین، اقدامات اجرایی اتصال مترو به بیمارستانها را انجام دهد.
راهنورد در مورد هزینههای مالی این اتصال گفت: پایانه شهید کلاهدوز در مجاورت بیمارستان بعثت قرار دارد و نیازی به احداث تونل نیست؛ بلکه با تغییرات هندسی میتوان این مهم را انجام داد و برای اتصال ایستگاه متروی مدافعان سلامت به بیمارستان امام (خمینی ره) برآورد مالی امروز ما نشان میدهد که حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم و برای اتصال ایستگاه برج میلاد به بیمارستان میلاد نیز حدود ۲۵۰ میلیارد تومان به ارزش امروز اعتبار لازم داریم؛ البته دقت داشته باشید که این مبالغ تعیین شده با توجه به شرایط فعلی است.
وی درباره اتصال خطوط جدید مترو به بیمارستانها نیز گفت: متروی تهران در نظر دارد خطوط ۸،۹،۱۰ و ۱۱ را احداث کند و قرار شده سازمان مدیریت بحران شهر تهران با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران در این زمینه بررسیهای لازم را انجام دهد.
به گفته وی، باید بیمارستانهایی که عمومی بوده و ظرفیت پذیرش آنها بالاست را شناسایی کنند که در ساخت خطوط مترو به این اتصال توجه شود که بررسیهای اولیه نشان داده که ۹ ایستگاه قابلیت اتصال به بیمارستانهای جنرال که دارای ظرفیت بالای پذیرش هستند را دارند؛ اما این ایده اتصال بیمارستانها به خطوط جدید متروی تهران روی کاغذ است و هنوز مسئولان امر به قطعیت نرسیدند.
مدیر بحران و پدافند غیر عامل و HSE شرکت متروی تهران با بیان اینکه بیمارستانها بر اساس میزان ظرفیت و تخصص شناسایی میشوند، اظهار کرد: شناسایی این بیمارستانها در حوزه اختیارات ما نیست.
راهنورد همچنین در خصوص نحوه دسترسی به مترو از بیمارستانها نیز گفت: نحوه دسترسی به فاصله ایستگاه مترو از بیمارستان بستگی دارد و اگر فاصله ۴۰۰ الی ۵۰۰ متر باشد میبایست از طریق ایجاد رمپ که آمبولانس یا سایر وسایل حمل بیمار به تراز سکوی مترو برسند، ایجاد میشود و اگر فاصله کم باشد میتوان از روشهایی همچون احداث آسانسورهای حمل بیمار استفاده کرد.