• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
چهل و دو نیروگاه به شبکه برق متل شد

۴۲ نیروگاه تجدید پذیر به شبکه برق متصل شد

  • کد خبر : 22443
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
۴۲ نیروگاه تجدید پذیر به شبکه برق متصل شد
پرونده نیوز : رئیس انجمن توسعه انرژی سبز گفت: در حال حاضر 8 نیروگاه خورشیدی آماده داریم که تا انتهای مهرماه 1403 برق خود را به شبکه برق کشور متصل می‌کنند. کارگروه تخصصی انجمن توسعه انرژی‌های سبز، ‌امروز با حضور جمعی از کارشناسان انرژی تجدیدپذیر برگزاری شد.

پرونده نیوز : رئیس انجمن توسعه انرژی سبز گفت: در حال حاضر ۸ نیروگاه خورشیدی آماده داریم که تا انتهای مهرماه ۱۴۰۳ برق خود را به شبکه برق کشور متصل می‌کنند.

 کارگروه تخصصی انجمن توسعه انرژی‌های سبز، ‌امروز با حضور جمعی از کارشناسان انرژی تجدیدپذیر برگزاری شد.

در ابتدای این نشست، محسن عرب، رئیس انجمن توسعه انرژی سبز با اشاره به جهش پیش روی انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: در ایران هم اکنون ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد که ۹۳ درصد آن برای بخش غیر دولتی و ۷ درصد نیز مرتبط با دولت است.

رئیس انجمن توسعه انرژی سبز گفت: با توجه به روند طی شده حول انرژی های تجدیدپذیر در ایران، عملا دولت نقش خود را در حوزه احداث به کمترین حد رسانده و صرفا رگولاتور این حوزه است.

وی افزود: ما هم اکنون ۱۸۵ نیروگاه فعال تجدیدپذیر در کشور داریم که ۶۴ درصد آن ها خورشیدی است، ۱۸ درصد آن واحدهای برقابی کوچک است و ۱۴ درصد نیز واحدهای تولید برق از باد است. همچنین ۶ واحد نیروگاهی زیست توده و بازیافت تلفات حرارتی نیز در ایران وجود دارد.

عرب با اشاره به رشد نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: ۴۲ واحد از ۱۸۵ واحد نیروگاهی موجود در دو سال گذشته ساخته شده و برق خود را به شبکه برق کشور تزریق کرده است.

رئیس انجمن توسعه انرژی سبز گفت: با توجه به زیرساخت‌های مالی ایجاد شده هم اکنون توسعه ظرفیت نیروگاهی از ۶ مسیر فراهم است.

وی ادامه داد: احداث سامانه مقیاس کوچک، خرید تضمینی از محل ماده ۶۱، تامین برق مراکز استخراج رمزارز، تابلوی برق سبز، نیروگاه خودتامین صنایع و استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده ماده ۱۲ از جمله سازوکارهای فعال تامین مالی ساخت نیروگاه تجدیدپذیر است.

این مقام صنفی بیان کرد: در حوزه ماده ۱۱۲ تاکنون ۱۱۴ ساخت به برندگان مناقصات تحویل و ساخت ۳ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کلید خورده است.

عرب تاکید کرد: با توجه به ظرفیت ایجاد شده، پیش‌بینی می‌شود، در صورت حرکت پروژه‌ها روی ریل صحیح، ۵۴۲۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به مدار تولید برق بیاید که ۵ برابر ظرفیت فعلی کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸ نیروگاه خورشیدی آماده داریم که تا انتهای مهرماه ۱۴۰۳ برق خود را به شبکه برق کشور متصل می‌کنند.
عرب گفت: برنامه بخش غیردولتی برای ساخت نیروگاه به صورتی است که تا پایان سال ۱۴۰۲، ۳۹ نیروگاه تجدیدپذیر در ۱۶ استان کشور به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: هم چنین در فصل بهار ۱۴۰۳ نیز ۳۶ نیروگاه دیگر در ۱۷ استان به بهره‌برداری خواهد رسیدکه ظرفیت واحدهای نیروگاهی در این دو بازه زمانی به ۸۴۵٫۷ مگاوات خواهد رسید.

رئیس انجمن توسعه انرژی سبز گفت: تابلوی برق سبز و حذف دولت از مسیر خرید و فروش برق یکی از مهمترین اقداماتی است که انجام شده و می‌تواند مقدمه یک جهش در توسعه تجدیدپذیرها را فراهم کند.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های پیش، به واسطه نوع کنش بخش دولتی سرمایه‌گذاری به شدت در حوزه تجدیدپذیر نامطلوب بود اما در دوره حاضر سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان به این حوزه ورود کنند.

این مقام صنفی بیان کرد: بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حال حاضر بیشترین سرعت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در منطقه دارا است و سهم انرژی‌های نو از سبد تولید برق کشور افزایش می یابد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=22443