• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

شکست تلاش سوداگران برای افزایش نرخ ارز

  • کد خبر : 22285
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
شکست تلاش سوداگران برای افزایش نرخ ارز
کارشناسان اقتصادی معتقدند رخدادهای سیاسی و بین‌المللی، اهمیت خود را در انتظارات بازار ارز نشان داده است، این رخدادها اقدامات سوداگران در معاملات ارزی را که به دنبال افزایش نرخ ارز هستند، خنثی کرده است.

پرونده نیوز- کارشناسان اقتصادی معتقدند رخدادهای سیاسی و بین‌المللی، اهمیت خود را در انتظارات بازار ارز نشان داده است، این رخدادها اقدامات سوداگران در معاملات ارزی را که به دنبال افزایش نرخ ارز هستند، خنثی کرده است.

به گزارش  اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از کاهش نرخ ارز در معاملات روز ابتدایی هفته، بازار ارز طی روزهای گذشته نسبت به روز شنبه تغییر محسوسی نداشته و فقط دامنه نوسان کوتاه‌تر شد. معامله‌گران می‌گویند این شرایط بازار به خاطر بلاتکلیفی است که برخی خبرها ایجاد کرد.

طی چند روز گذشته، قیمت دلار هرات در ۴۸ هزار و ۱۵۰ تومان تا ۴۸ هزار و ۵۵۰ تومان نوسان داشته است. قیمت دلار تهران هم بخاطر تثبیت سه روزه هرات در کانال ۴۸ هزار تومان، در قیمت ۴۸ هزار ۳۵۰ تومان  تا ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد که تغییر چندانی نسبت به شنبه نداشت.

* سیگنال منفی درهم به بازار ارز

آنچه که انتظار صعودی از بازار ارز را کمرنگ می‌کند، روند نزولی درهم است که با انتشار خبر سفر وزیر خارجه کشورمان به عربستان اتفاق افتاده است. روند نزولی شکل گرفته برای درهم در این هفته فعلا انتظارات افزایشی را برای معاملات خنثی می‌کند.

نرخ دلار در مرز ۴۸ هزار تومان قرار گرفته، ولی کاهش حباب درهم احتمال ادامه روند نزولی را تقویت می کند. حباب درهم کاهش پیدا کرده و چون از گذشته معامله گران برای تعیین قیمت ارز حباب درهم در روز قبل را مد نظر قرار می‌دهند، پس کاهش حباب درهم به عنوان یک سیگنال نزولی برای نرخ ارز تلقی می شود.

* چرا دلار در روز شنبه افت کرد؟

بازار ارز در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است. پس از خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، بازار ارز پایان هفته قبل را با خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان به تعطیلات رفت.

قیمت دلار در انتهای هفته گذشته با خبر سفر امیرعبداللهیان به عربستان و افزایش درآمد روزانه فروش نفت ایران، کاهشی شد و در آستانه ورود به کانال ۴۷ هزار تومان قرار گرفت.

خبرها در مورد سفر رئیسی هم در بازار زیاد بود. در روز یکشنبه یک رسانه ژاپنی خبر داده در ماه سپتامبر رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن دیدار خواهند کرد.

* کاهش تقاضا در بازار ارز

فعالان بازار می‌گویند در هفته پایانی ماه مرداد، کاهش تقاضا باعث شده دلار در یک منطقه خاص نوسان رفت و برگشتی را تجربه کند.

تعدادی از کارشناسان بازار ارز معتقدند به دلیل آخر ماه بودن و نبود پول در بازار، قیمت دلار جهانی برای افزایش نداشته باشد. به دلیل فشار آخر برج این دسته پیش‌‌بینی قیمت دلار امروز دوباره مرز حمایتی ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان را تست بزند.

* تحلیل تکنیکال دلار چه می گوید؟

تحلیلگران بازار ارز معتقدند، دو حمایت مهم در بازارها وجود دارد که اگر از دست بروند، شاهد فشار فروش در بازار خواهیم بود. حمایت اول دلار همین ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان و حمایت بعدی ۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان است.

دلار در ابتدای هفته با برخورد به خط روند حمایتی کار خود را آغاز کرد؛ پس از آنکه دلار در ۲۱ خرداد یک کف قیمتی در نیمه اول کانال ۴۶ هزار تومانی را ثبت کرد. از نظر تکنیکالی نرخ دلار یک مثلث را تشکیل داده که تاکنون محدوده نوسان دلار را محدود کرده است، از نظر تکنیکالی هر وقت دلار بتواند این مثلث را بشکند جهت حرکت دلار مشخص خواهد شد.

حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان با کف مثلث دلار انطباق دارد که شکست رو به پایین آن و تثبیت پایین مثلث می‌تواند به عنوان سیگنال نزولی بیشتر برای دلار تلقی شود. در ادامه اگر دلار میل به افزایش داشته باشد باید سقف قیمتی ۴۹ هزار و  ۸۰۰ تومان را بشکند و پر قدرت بالای آن تثبیت شود.

گروهی از کارشناسان می‌گویند با ورود قیمت دلار در کانال ۴۷ هزار تومان، تقاضا برای حواله دلار در این کانال زیاد می‌شود و به واسطه آن قیمت دلار دوباره به ۴۹ هزار تومان برمی‌گردد. این دسته دلیل نماندن قیمت دلار در کانال ۴۸ هزار تومان را همین موضوع می‌دانند. دلیل دیگری که این دسته تصور می‌کنند قیمت دلار تهران به کانال ۴۸ هزار تومان نمی‌رود فاصله هزار تومانی قیمت تتر با قیمت دلار هرات است.

* نرخ ارز مبادله ای هم کاهشی شد

قیمت دلار طی روزهای گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز با کاهش همراه بوده است که می تواند سیگنال کاهشی به بازار بدهد.

در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۸ تومان بر تابلو درج شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.

* عقب نشینی سوداگران در بازار ارز

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازار ارز طی هفته های آینده گفت: انتظارات تورمی یکی از مهمترین علت‌های افزایش یا کاهش نرخ ارز بوده است. با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص توافقات بین المللی، این انتظارات کاهشی شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رخدادهای سیاسی و بین المللی، اهمیت خود را در انتظارات بازار ارز نشان داده است. این رخدادها اقدامات سوداگران در معاملات ارزی را که به دنبال افزایش نرخ ارز هستند را خنثی کرده است.

وی تاکید کرد: عقب‌نشینی بازیگران افزایشی منجر به کاهش تقاضا در بورس شده است. همین مسئله نیز سبب شده تا نرخ ها در بازار ارز با کاهش روبرو شود.

* اونس پشت طلا را خالی کرد

اونس طلا در هفته قبل کاهش شدیدی داشت و وارد کانال ۱۸۰۰ دلاری شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد آژیر قرمز در بازار طلای جهانی به صدا در آمده است. قیمت اونس طلا دیروز نوسان محدودی را ثبت کرد و در حول و حوش ۱۸۹۰ دلار به فروش رسید.

گفته می‌شود مهم‌ترین عاملی که باعث شده قیمت طلا در سراشیبی قرار بگیرد ناشی از داده‌های اقتصادی قدرتمند آمریکا است که سبب شده فعالان بازار همچنان شانس افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را بالا بدانند.

رشد بازدهی اوراق خزانه باعث تقویت دلار شد و احتمال افزایش برای نرخ بهره به دلیل احتمال رشد تورم بالا رفته است. افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا که روز پنجشنبه به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر رسید، همچنان روند نزولی را در طلا باقی گذاشته است.

این عوامل باعث شکست حمایت ۱۹۰۰ دلاری برای اونس طلا شد و طلا و سکه داخلی از جانب دلار و اونس تحت فشار قرار گرفت.‌

* کاهش حباب سکه به ۲۱ درصد

حباب سکه در این هفته با شکسته شدن مقاومت فروشندگان به کانال ۲۱ درصد وارد شد؛ معامله گران ربع سکه بیشترین زیان را ثبت کردند.

سکه امامی در صورت ادامه فشارها از جانب دلار و اونس حمایت ۲۷ میلیون تومان را در پیش دارد، ربع سکه هم با از دست دادن حمایت روانی ۱۰ میلیون تومانی، ممکن است تا حمایت محدوده ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حرکت کند.

* کار سخت معامله گران طلای آبشده

هر مثقال طلای آب شده هم سطح ۱۰ میلیونی را از دست داد و بر روی حمایت خط روند صعودی قرار دارد. حمایت مهم طلای آب‌شده هم حوالی ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است که اگر زیر ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تثبیت بدهد، می‌تواند تا حوالی ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پایین برود. در مورد سکه هم می‌گویند اگر زیر ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تثبیت بدهد راه برای ورود به کانال ۲۶ میلیون باز می‌شود.

بررسی تکنیکالی طلای آب شده نشان می دهد که طلا راه سختی را پیش رو دارد؛ بررسی ها از نوسانات قیمت طلا نشان می دهد که دارندگان طلای آب شده در این هفته زیان حدود ۲ درصدی را کسب کردند.

* حمایت مهم ربع سکه فعال شده است

با وجودی که ربع سکه حباب بالایی دارد ولی در سال گذشته بازار سکه با عرضه ربع سکه در نزدیک قیمت بازار کنترل شد. از نظر تکنیکالی یک خط روند صعودی در نمودار دیده می‌شود که هشت ماه است که ربع سکه بالای آن قرار گرفته است، در پایان هفته ربع سکه حمایت روانی ۱۰ میلیون تومان را از دست داد و در کانال ۹ میلیون تومان نفوذ کرد.

در صورتی که ربع سکه پایین تر از ۱۰ میلیون تومان تثبیت شود، حمایت خط روند صعودی در محدوده ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان را پیش رو دارد و اگر این حمایت از دست برود محدوده ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حمایت سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی است. ربع سکه در این هفته زیان بیش از چهار درصدی را نصیب دارندگان خود کرد که بیشتر از سایرین بود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=22285