• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

افغانستان، می‌تواند نقطه اتصال چین و ایران باشد

  • کد خبر : 21780
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
افغانستان، می‌تواند نقطه اتصال چین و ایران باشد
اولین قطار باری ترکیه از مسیر ریلی ایران به افغانستان به تازگی به راه افتاد تا آغازی برای احداث کریدور ریلی چین - افغانستان - ایران باشد و در ادامه کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا را تکمیل کند.

پرونده نیوز- اولین قطار باری ترکیه از مسیر ریلی ایران به افغانستان به تازگی به راه افتاد تا آغازی برای احداث کریدور ریلی چین – افغانستان – ایران باشد و در ادامه کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا را تکمیل کند.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن برون‌مرزی خواف- هرات در آذرماه سال ۱۳۹۹ بهره‌برداری شد و بهمن ماه همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات حدفاصل ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول ۶۲ کیلومترتحویل اداره کل خط آهن دولتی افغانستان شد؛ اما در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخش‌هایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد و در نتیجه عملیات اجرایی در باقی‌مانده مسیر ممکن نبود.

در عین حال آذرماه سال گذشته بود که اعلام کرد ایران و افغانستان برای ترمیم خسارات واردشده به مسیر از سوی افغانستان توافق کردند تا پس از تایید شرکت ساخت‌وتوسعه به‌عنوان مجری طرح، عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران بود آغاز شود و این خط مجدد آماده بهره‌برداری شود.

با توجه به اهمیت بهره‌برداری راه‌آهن خواف- هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جابه‌جایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آب‌های آزاد و کشورهای همسایه راه‌آهن خواف- هرات از مهمترین اولویت‌های زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بین‌المللی به حساب می‌آید و از این رو دو کشور برای تکمیل این خط آهن، عزم جدی دارند. از این رو هفته گذشته بود که بهره‌برداری از راه‌آهن خواف هرات که در جریان تغییر حکومت افغانستان آسیب دیده بود پس از اصلاح با اعزام یک قطار حامل ریل آغاز شد.

در این راستا سیدحسین میرشفیع -مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی- به ایسنا گفت: اعزام قطارهای تجاری با مقصد روزنک هرات در افغانستان در توسعه تجارت دو کشور بسیار موثر است. بهره‌برداری تجاری از این پروژه مقدمه‌ای برای احداث راه‌آهن هرات به سمت چین با سرمایه‌گذاری و اجرا توسط شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شود و گام موثری در توسعه همکاری‌های دو ملت است.

در عین حال، یکی از مسیرهایی که چین را به ایران متصل می‌کند، کشور افغانستان است. مسیر ریلی خواف – هرات اولین قدم برای این اتصال است تا کشورهای شرقی را به کشورهای غربی متصل کند. این یک نقش راه‌آهن خواف-هرات است. نقش دیگر راه‌آهن خواف -هرات که به سود هر دو کشور است، خروج افغانستان از محصور بودن در خشکی است. ایران دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد را میسر می‌کند.

میرشفیع به‌تازگی با اشاره به قراداد همکاری میان ایران و افغانستان گفت: مقرر شده است کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان نواقص قطعه سوم خواف – هرات را طی شش ماه برطرف و ظرفیت خط را به حداکثر برساند.  قطعه چهار این راه‌آهن نیز توسط کنسرسیوم ریلی احداث می‌شود و در مورد نحوه تامین هزینه توافق شد. همچنین بر اساس توافق همکاری مشترک اداره خط آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، دو طرف بر اهمیت احداث کریدور ریلی چین – افغانستان – ایران توافق دارند و پیگیری‌های لازم از سوی دو کشور برای جلب سرمایه‌گذاری و مشارکت کشور چین انجام می‌شود.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، طرح راه‌آهن خواف – هرات را موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان دانست و گفت: این خط ریلی تکمیل‌کننده مسیری ۲۰۰۰ کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا است و افغانستان را که کشوری محصور در خشکی و بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان است، به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان متصل کرده و از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌کند. این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۵ میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر را میان دو کشور ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=21780