• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
در گفتگو با پرونده نیوز مطرح شد:

دولت ها فقط زورشان به تولید می رسد/اقتصاد دستوری تولید را نابود می کند

  • کد خبر : 21629
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
دولت ها فقط زورشان به تولید می رسد/اقتصاد دستوری تولید را نابود می کند
یک کارشناس اقتصاد گفت: دولت‌ها زورشان به تولید کننده می‌رسد و اکثر تصمیماتشان بر علیه تولید است.

حسین محمودی اصل در گقتگو با پرونده نیوز در خصوص حمایت دولت ها از تولید اظهار کرد: دولت‌ها زورشان به تولید کننده می‌رسد و اکثر تصمیماتشان بر علیه تولید است. مدتی گاز را ارزان به تولید کننده دادند؛ اما دو سال است که مسئولین محترم بدانند، گاز پتروشیمی و صنایع دو برابر نرخ جهانی است.

وی ادامه داد: فرمولی طراحی و بر اساس آن فرمول سقف تعیین کردند، خب فرمولتان غلط است، هیچ جای دنیا هاب مصرف کننده با هاب تولید در یکجا قرار نمی‌گیرد. برای مثال، هلند که فقط مصرف کننده است و یک دفعه موجودی گازشان به انتهای لوله می‌رسد و مجبور می شوند، قیمت را بالا ببرند، با کمال تعجب در ایران هم به یکباره قیمت بالا می‌رود.

محمودی اصل در خصوص قیمت گاز صنایع در کشورهای مختلف گفت: زمانی که نرخ گاز کشور ما برای پتروشیمیی‌ها ۳۴ سنت بود، در انگلیس ۱۹سنت، در آمریکا و کانادا ۱۶ سنت و در امارات ۱۳ سنت بود. بر اساس یک معیار غلط برای ما ۳۴ سنت شد، چه اتفاقی افتاد؟ نتیجه آن این شد که متانولی‌ها تعطیل شدند، کشوری که دولت‌هایش انقدر از دولت الکترونیک و دانش بنیان صحبت می‌کنند، یک فرمول کاربردی را نمی‌توانند تدوین کنند.

وی در خصوص قیمت گذاری دستوری تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری زور به تولید کننده است، می‌گویند از این قیمت بالاتر نمی‌توانید بروید و به فروش برسانید، مثال روشن‌تر در خودروسازی، درست است که یک سری مسائل مثل دزدی ورودی پایین تراز خروجی، رانت، یا یک سری اتفاقاتی که در خودروسازی می‌افتد، درست جای خود! همین را بروید اصلاح کنید و اگر متهمی وجود دارد، آن را مجازات کنید، اما اینکه فروش به چه شیوه‌ای باشد، یک مطلب جداست.

محمودی اصل در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان دولتی نیستند و مانند همه شرکت‌ها، سهام‌دار خرد دارند، مثلاً قیمت گذاری می‌کنیم، خودرویی را  ۱۸۵ میلیون تومان بفروشیم که ۲۰ ماه پیش شورای رقابت آن را قیمت گذاری کرده، در حالی که همین خودرو برای تولید کننده ۳۲۰ میلیون تومان هزینه برداشته است، از طریق قرعه کشی همان را ۱۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند و در بازار آزاد ۶۰۰ میلیون تومان فروخته می شود، به جیب چه کسی می‌رود؟ به گفته یکی از نمایندگان مجلس، یک نفر ۷ هزار، خودرو ثبت نام کرده بود، چه اتفاقی افتاد؟ کد ملی می‌گیرند و ثبت نام می‌کنند؟ فاجعه است، کشوری که با قرعه‌کشی به مردم خودرو بدهد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=21629