• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
1
عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

پنج چالش کشاورزی ایران در سال‌های پیش رو

  • کد خبر : 21353
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
پنج چالش کشاورزی ایران در سال‌های پیش رو
عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که کشاورزی ایران برای حفظ عملکرد فعلی خود و حضور در بازارهای مختلف، باید از برخی چالش‌ها عبور کند.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایسنا، داود رنگی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دام و طیور ایران، با اشاره به اهداف و برنامه‌هایی که در جلسه رای اعتماد مطرح شد، افزود: خودکفایی در تولید غذا به تنهایی و با این روش‌ها و سیاست‌ها ممکن نمی‌شود و مساله این است که در این سال‌ها الفبای کار کشاورزی فراموش شده است.

او با اشاره به اینکه، مسایل سهل و ممتنعی وجود دارد که باید اصلاح شود تا بخش کشاورزی در مسیر رشد قرار گیرد، توضیح داد: مساله مهم، کمبود آب بوده و کشور علاوه بر خشکسالی با کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی نیز مواجه است. در شرایطی که سوخت و برق ارزان است، افراد به راحتی یک پمپ آب خریداری کرده و منابع آبی را به تاراج می‌برند و تبعات آن در بی‌آبی، کاهش منابع زیرزمینی و فرونشست زمین بروز می‌کند.

وی قیمت‌گذاری دستوری در بخش کشاورزی را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های فعالان این بخش برشمرد و گفت: آنچه به عنوان قیمت‌گذاری دستوری شاهدیم به مانعی در برابر توسعه بخش کشاورزی و البته سایر بخش‌ها تبدیل شده است. نرخ‌گذاری دولتی روی کالاها اعم از گندم، مرغ و شیر به سمت و سویی پیش رفته که برای تولیدکننده رضاتبخش نبوده و همین مساله الگوی تولید را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع قیمت‌ها، بخش کشاورزی را از جذابیت خالی کرده و سرمایه‌گذاری در این بخش با کاهش چشمگیری مواجه شده است. به تعبیر دیگر، افراد نخبه و خبره و سرمایه‌های بزرگ به جز برخی استثنائات، وارد این بخش نمی‌شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: دانش در بخش کشاورزی ضعیف بوده و همچنین خرد شدن زمین‌ها، عارضه بسیار بزرگ دیگری است که مانع خودکفایی می‌شود. بنابراین تا زمانی که این مسایل اساسی برطرف نشود، نمی‌توان به رونق این بخش امید چندانی داشت.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=21353