• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
3
پرونده نیوز گزارش می دهد؛

دلار از ۳۷ هزار تومان پایین تر نمی آید/ عدم تاثیر مستقیم کاهش ارز در بازار بر روی بازار سرمایه/ کاهش ارز، قیمت خودرو را هم می تواند پایین تر بیاورد

  • کد خبر : 21207
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
دلار از ۳۷ هزار تومان پایین تر نمی آید/ عدم تاثیر مستقیم کاهش ارز در بازار بر روی بازار سرمایه/ کاهش ارز، قیمت خودرو را هم می تواند پایین تر بیاورد
ارز می تواند بر روی تمام ارکان اقتصاد جامعه تاثیر بگذارد، به خصوص تولید کنندگان که خودرو نیز شامل آن می شود. بعد از دلار ۶۰ هزار تومانی و روند رو به کاهش آن، ما این موضوع را از سه جنبه اقتصادی، بازار سرمایه و خودرو بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید

به گزارش پرونده نیوز، بعد از سرگیری تبادلات ایران و عربستان بازار که روند رو به افزایشی ارز را تجربه می کرد، کم کم در مسیر کاهش قرار گرفت، تا جایی که دلار از ۶۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان نیز کاهش یافت. با توجه به این که اقتصاد کشور، تولید و مواد اولیه آن نیاز به ارز دارد، این اتفاق می تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور بگذارد.

دکتر ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در این خصوص می گوید: خبر کاهش قیمت ارز، اگر توأم با واقعیت نباشد و منابع ارزی در کار نباشد، تحولی نمی بینیم و صرفاً اتفاقی نمی افتد، آن چنان که مشاهده کردیم، رئیس‌جمهور به چین سفر کرد و تاثیری بر بازار نداشت. اگر تجارت با عربستان گشوده شود، می توانیم شاهد اتفاقات خوشایندتری باشیم، ماننند افزایش تجارت با سایر کشور عربی مثل امارات که اوضاع صادرات و واردات را بهبود میبخشد. دلار زیر ۳۵ تومان به ضرر دولت و تولید کنندگان است زمانی که دلار ۶۰ هزار تومانی بود، بعضی از تولید کنندگان به همین قیمت مواد اولیه و اجناسی که نیازمند بودن و خریداری کردند، حتی شنیده شده گاهاً بیش از آن برای رفع نیازهای شان متحمل شدند ، اکنون با کاهش قیمت دلار آنها مجبور هستند، با فاصله قیمتی فاحشی خدمات شان را بفروشند، علاوه بر آن که سودی نمی برند ضرر هم می کنند.

این عضو اقتصاددانان تاکید کرد: مسئولین اجازه نمی‌دهند کاهش ارز به بیش از ۳۵هزار تومان برسد، احتمالاً ۳۷ هزار تومان را در نظر بگیرند. دولت هم از یک جهت زیان می بیند، چنانچه مشاهده کردیم، بعد از برجام آن زمان سیف رئیس بانک مرکزی بود، در برنامه تلویزیونی عنوان کرد، اگر دلار کمتر از سه هزار تومان بیاید، ضرر می کنیم. محمدرضا اسداللهی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص می گوید: تولید کننده که نرخ ارزی را بر روی ۵۰ و ۶۰ هزار تومان برنامه‌ریزی می‌کنند و بهای تمام شده مواد اولیه و خدمات را با این قیمت در نظر می‌گیرد ضرر هنگفتی می بیند، حتی اگر هزار یا دو هزار تومان کاهش پیدا کند.

تاثیر غیر مستقیم کاهش ارز بر بازار سرمایه

تاثیرگذاری قیمت مرکز مبادله ارز و طلا در بازار سرمایه کاهش قیمت ارز و تاثیر آن در بازار داخلی بر کسی پوشیده نیست؛ اما ببینیم این کاهش دلار در بازار سرمایه نیز اثری می گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تاثیر گذاری کاهش ارز در بازار و تاثیر آن بر روی بازار سرمایه، تاکید کرد: به طورکلی با توجه به اینکه قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند، قطعاً تاثیرگذار بلند مدت دارد، باید دقت کرد سرمایه‌گذارها با چه نرخی چه رفتاری دارند؟ دلار ۵۰ یا ۶۰ هزار تومانی مبنای سرمایه گذاری در بازار سرمایه نبوده است و بازار سرمایه به آن توجه نکرده است، یکی دو روز تغییر کرد، خیلی تاثیر نداشت، نرخ سامانه مبادلات ارزی تاثیرگذار است، دلار و ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی را مبنا قرار نمی‌دهند، کاهش یا افزایش دلار بلند مدت می تواند تاثیر بگذارد، ممکن است در کوتاه مدت و هیجانی تر بعد از چند روز اثر گذاری کند اما بعد از آن خیلی تاثیری بر روی بازار سرمایه ندارد. دلار در مبادله مرکز مبادله ارزی مبنای تولید کنندگان است در دوره ی ریاست جمهوری روحانی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پرده از ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشت که بر این اساس برخی از کالاهای اساسی می‌توانستند با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، مواد اولیه و برخی از کالاها و نهاده ها را وارد کند. اکنون از اول ریاست فرزین رئیس بانک مرکزی نرخ ارز نیمایی را ۲۸ و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

اسداللهی افزود: اکنون مرکز مبادله ارزی دلار ۳۸ هزار تومان است، اما فکر نمی کنم از این پایین تر بیاید. ارز ۲۸ ۵۰۰ تومانی که رئیس بانک مرکزی از آن نام می‌برد، بسیاری از شرکتها و کارخانه ها اطلاعی از آن ندارند و به بسیاری از آنها اختصاص نمیابد، گویا مانند آن دلار ۴۲۰۰ تومانی دوران روحانی شده و سوء استفاده و رانت در این بین ایجاد شده است. سرمایه گذاری دلال نیستند که تاثیر کاهش و افزایش نرخ دلار باعث بیشتر شدن سودشان شود. قیمت تمام شده و سود شرکت ها باعث بهبود روند بازار سرمایه می شود.

تاثیر کاهش ارز بر روی بازار خودرو

بعد از افزایش چند هفته ای دلار به یک بار شاهد آن بودیم که قیمت خودرو نیز چند برابر شد و پس از کاهش قیمت ارز برخی از خودروها قیمت کاهشی به خود دیدند، می توانیم بگوییم که این کاهش قیمت ارز بر روی بازار خودرو نیز تاثیرگذر است.

امیرحسین کاکایی، در خصوص تاثیر ارز بر روی بازار خودرو، عنوان کرد: چنانکه مشاهده میکنیم، بعد از افزایش دلار ، قیمت خودرو بالا رفت و بعد از کاهش آن نیز کاهش یافت؛ اما باید دقت کنیم که کاهش آنچنانی نیافته است؛ زیرا دلار در شهریور ۳۰ هزار تومان بود، اکنون ۴۳ تومان است، یادمان باشد خیلی پایین نیامده است و نسبت به اول سال بالاتر است و بالاتر هم می رود؛ اما خودروهای پرطرفدار، مانند پژو پارس که حباب دارند، بیشتر با قیمت دلار، بالا و پایین می شوند.

اعتماد مردم در گروی ثبات ارز

بسیاری از کارشناسان اقتصاد بازار سرمایه و خودرو و غیره که در علوم اقتصادی هستند، معتقدند، حتی اگر دلار بالاتر برود ثبات بخش آن باعث بهبود بخشی، بخش تولید و بازار می‌شود؛ اما نوسانات آن ضربات سهمگینی به این دو فعالان اقتصادی وارد می کند. زنگنه خاطرنشان کرد: مردم این استنباط را دارند که دولت در ثبات بخشی به بازار ارز ناتوان است؛ اما اگر کاهش ارز روند بهبودی بخشند، گویی در مسیر هموارتری حرکت می کنند، قطعاً می تواند به ثبات بازار کمک کند، قطعاً اتفاق بهتری برای مردم می‌افتد، شک و نوسانا تی که اکنون مشاهده می کنیم، پایه و ستون اقتصاد را سست کرده که با ثبات آن می توانیم چشم انداز بهتری را به مردم نشان دهیم.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=21207