• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

صنایع همچنان نگران برق/ راه چاره خاموشی‌های اجباری چیست؟

  • کد خبر : 21047
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
صنایع همچنان نگران برق/ راه چاره خاموشی‌های اجباری چیست؟
نماینده سابق مجلس گفت: چند سالی است که مشکل ناترازی تولید و مصرف برق را داریم و بیشتر فشار نیز به صنایع وارد شده است.

به گزارش پرونده نیوز، علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ناترازی تولید و مصرف برق در کشور اظهار داشت: چند سالی است که مشکل ناترازی تولید و مصرف برق را داریم و بیشتر فشار نیز به صنایع وارد شده به طوری که صنایع علاوه بر اینکه با رکود مواجهند با چالش جدیدی به نام کمبود برق نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای قطعی و خاموشی‌های اجباری راهکاری اندیشیده شود، گفت: اگر بخواهیم عملیاتی بحث کنیم اینکه باید بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی را هرچه زودتر تامین مالی و تکمیل کرده و وارد مدار کنیم.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: در زمینه تجدیدپذیرها هم سرمایه گذاری‌هایی انجام شد ولی هرکدام مشکلاتی داشته‌اند، برخی در زمینه اتصال به شبکه دچار مشکل شدند، برخی به مشکلات تامین مالی برخوردند و برخی به دلیل غیر اقتصادی بودن این نیروگاه‌ها و نداشتن صرفه دچار مشکل شدند.

وی تاکید کرد: همه بخش‌های دولت باید برای حل این مشکلات کمک کنند. وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صمت در کنار وزارت نیرو راهکار پیدا کنند و البته مهمترین راهکار بحث قیمت است، از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه نیز تخصیص‌های مناسبی در نظر بگیرد، راهکار سوم نیروگاه‌های کوچک و تولید پراکنده است. در شرایط پیک می‌توان از این نیروگاه‌های کوچک استفاده کرد و به شبکه متصل شوند حتی برای دوران بعد از پیک هم به شبکه متصل و برق بفروشند و این به نفع کشور است.

بختیار خاطرنشان کرد: احداث و تولید برق خودتامین توسط صنایع نیز ازدیگر راهکارهاست که اکنون نیز در دستور کار قرار گرفته و باید با جدیت بیشتر و در سطح گسترده‌تری در دستور کار قرار گیرد.

وی مدیریت مصرف و جلوگیری از تلفات و همچنین جایگزین گردن نیروگاه‌های با راندمان بالا با اولویت نیروگاه‌های کوچک و تولیدپراکنده و همچنین جدیت بیشتر در تولید برق تجدیدپذیر را ازدیگر راهکارها برای عبور از چالش ناترازی برق برشمرد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=21047