• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

با کمبود بودجه بیمه بافندگان فرش دستبافت مواجهیم

  • کد خبر : 21025
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
با کمبود بودجه بیمه بافندگان فرش دستبافت مواجهیم
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در رابطه با بیمه بافندگان فرش دستبافت در سال‌های اخیر با کمبود بودجه مواجهیم که برای مرتفع شدن این مشکل از نمایندگان مجلس خواستار اختصاص ردیف بودجه بیمه در سال آینده به صورت ثابت و مشخص هستیم.
به گزارش پرونده نیوز، فرحناز رافع پنجشنبه ۲۵ خرداد در کارگاه آموزشی خلاقیت، نوآوری و بازاریابی فرش دستبافت در شهرستان کبودراهنگ، از اعطای تسهیلات معیشتی به زنان بافنده فرش دستباف خبر داد و گفت: برای پرداخت این تسهیلات معیشتی پیگیر جذب اعتبار مورد نیاز هستیم.

وی با تأکید بر پیگیری ثبت جهانی برند فرش بهار و کبودراهنگ، اظهار کرد: فرش همدان به ویژه نقشه مهربان کبودراهنگ جایگاه خاصی دارد و در عرصه بین الملل شناخته شده است و نباید آن را ارزان بفروشیم.

رافع با بیان اینکه فرش استان همدان با طرح و نقش‌های ماندگار و صاحب‌نام خود می تواند با معرفی درست در بازارهای بین المللی بیش از پیش بدرخشد، خاطرنشان کرد: احیای نقشه ها و شناسنامه دار کردن فرش منطقه استان همدان نیازمند پیگیری است و بی تردید مورد حمایت ما قرار می گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: به بافندگان و فعالان زنجیره فرش توصیه داریم از روش‌های جدید برای تبلیغات و بسته بندی و رنگرزی انبارداری و جابه‌جایی فرش بهره برده و در این رابطه نوآوری و خلاقیت ضرورت دارد.

رافع با اشاره به اینکه فرش دستباف کشور برای رونق در بازارهای جهانی نیازمند محتوا و تبلیغات و نیز سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: زنجیره فرش دستباف از تأمین نخ و ابزار تا فروش و بازاریابی نیازمند تقویت بوده و توجه ویژه به آن ضرورت دارد.

فرش مهربان کبودراهنگ به عنوان یک برند اصیل نیازمند جهانی شدن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه فرش مهربان کبودراهنگ به عنوان یک برند اصیل نیازمند جهانی شدن است، اظهار کرد: برند فرش مهربان کبودراهنگ باید در عرصه تجارت خارجی  شناخته شود، مهربان یک نشان و برند ثبت شده بوده اما آنگونه که باید معرفی و شناسانده نشده است.

فتح‌الله توسلی خاطرنشان کرد: علاوه بر فرش مهربان، گوسفند مهربان نیز از قابلیت‌های این منطقه بوده و دارای پشم ارزشمندی است که این داشته ها و پتانسیل های مهم نیازمند توجه است.

وی یادآور شد: اگر چه حمایت از فرش نیازمند برنامه ریزی کلان است اما در سطح استان نیز برای حل و فصل مشکلات صنعت فرش تلاش می کنیم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در خانه ملت تأکید کرد: در برنامه هفتم بودجه بی تردید حمایت از بافندگان فرش دستباف را به طور ویژه پیگیری خواهیم کرد تا مطالبات و خواسته های فعالان عرصه فرش برآورده شود. تسهیلات ارزان قیمت، بیمه و بازاریابی مهمترین خواسته های قالی بافان است که نیازمند توجه ویژه است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان هم با بیان اینکه فرش مهربان برند اصلی کبودراهنگ بوده و باید حمایت شود، خاطرنشان کرد: اختصاص اعتبار و افزایش تسهیلات، خلاقیت و نوآوری از نیازهای اساسی قالیبافان بوده و در این رابطه با حمایت مدیرکل صمت استان همدان، تسهیلات مشاغل خانگی به قالیبافان پرداخت می‌شود.

بیژن ترابیان راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی فرشبافان را ایجاد ارزش افزوده فرش دانست و گفت: کبودراهنگ قطب فرش دستباف بوده و این ظرفیت نیازمند برنامه ریزی مدون برای توسعه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان، در ادامه رئیس مرکز ملی فرش ایران با حضور در کمیته امداد شهرستان بهار با جمعی از مددجویان بافنده فرش این شهرستان دیدار و سپس از کارگاه فرش شهر لالجین بازدید کرد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=21025