• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
پرونده نیوز گزارش می دهد؛

مزاحمت های پر صدا در یکی از مناطق خوب تهران

  • کد خبر : 20992
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
مزاحمت های پر صدا در یکی از مناطق خوب تهران
در یکی از خیابان های محله هروی چند سالی است که صافکاری و مکانیکی که یکی از مشاغل پر سر صدا است، مشکلات متعددی را به وجود آورده و ۴ تا ۵ هزار خانوار را درگیر کرده است.

به گزارش پرونده نیوز، بعد از شکایت و اعتراض اهالی محله هروی از مزاحمت های تردد خودروها برای مراجعه به صافکاری و مکانیکی و آلودگی صوتی این محله برای تهیه گزارش راهی آن منطقه شدیم که در ادامه شکایت های آن ها را می خوانید.

احمد خانی، مدیر یکی از ساختمان های این محله می گوید: ۱۰ سال است که این مشاغل برایمان آسایش و آرامش نگذاشته‌اند؛ آنها از هفت و نیم تا یک شب بدون وقفه کار می کنند، برای رفع این مشکل با شهرداری و یکی از اعضای شورای شهر ملاقات داشته ایم که هیچ تاثیر مثبتی نداشت.
یعقوب موسوی، جامعه شناس شهری، در خصوص مشاغل مزاحم و آلوده، می گوید: سالهای قبل مجلس طرح ساماندهی مشاغل مزاحم و آلوده شهری را تصویب کرده که طی آن مشاغلی که آلودگی صوتی و بصری دارند و موجب مزاحمت برای تردد مردم می شوند، نباید در جوار بافت مسکونی باشند؛ این قانون تصویب شد و از طریق وزارت کشور ابلاغ شد و یک نهادی ماموریت یافت که این کار را انجام دهد و این مشاغل به خارج از شهر انتقال بیابند. در بخشی از شهرهای تهران این طرح را اجرایی کردند و در برخی از شهرداریها قرار بر آن شد که جواز ندهند و فرصت بدهند که این مشاغل را واگذار کنند، حتی مشاغلی مانند منبت کاری یا کارگاه ها نباید در جوار شهرها باشند.
وی در ادامه گفت: در منطقه ۴ جنوب اتوبان شهید بابایی تراکم منطقه ای سالهای قبل حاشیه بود ولی اکنون داخل بافت مسکونی قرار گرفته است. هروی از جمله محله هایی است که ۴۰ تا ۵۰ سال قدمت دارد، فکر می‌کنم، اکثر این مشاغل جواز ندارند؛ اگرمشاغلی پیاده رو ها را اشغال کند و باعث ضایع شدن حق سکنه باشد، اولویت با سکنه است . در تهران بنا بر آن شد که فضا های مختلف فقط آموزشی بهداشتی و مسکونی باشد و شغل هایی که اضطراری است، به آنها جواز داده شود؛ در این مورد حق با مردم است، اهالی باید به گوش شورای شهر برسانند و مشکل شان را حل کنند. در شوش و میدان بهارستان هم همین مسئله پیش آمده بود، با امتیاز های فوق العاده و تسهیلات باید مشاغل جایگزین شود.
موسوی تاکید کرد: با توسعه شهرنشینی در تمام دنیا این مسئله وجود دارد که آموزشگاه ها ، موسسات و بیمارستان ها در مراکز شهر هستند و صنعتی تولیدی و ماشین آلات سنگین و مشاغلی که باعث سلب و آسایش مردم است، از مراکز شهر دور هستند، باید در نظر بگیریم که این مسئله می‌تواند نرخ منطقه را پایین آورده و ارزش زمین ها را به پایین ترین سطح خود برسانند.


خلاف های دیگر هم در کنار آلودگی صوتی به وجود آمده است
این محدوده از منطقه هروی که یکی از مناطق ۴ است، به گفته اهالی منطقه تخلف های فراوان مانند: دزدی، قاچاق مواد مخدر و کارگرانی که فصلی بدون مجوز در آنجا دیده می شود که به منطقه زورآباد معروف کرده است.
برهانی یکی از اهالی منطقه است که می گوید: فساد این منطقه را گرفته است، آنها با خودشان جر و بحث می‌کنند و الفاظی نامناسبی را به کار می برند، حتی برخی از این مکانیکی ها به اسم مکانیکی و صافکاری در آن مواد مخدر می فروشند، مگر می شود، هر کسی به آنجا مراجعه می کند، بدون که خودرویی در آنجا باشد بگوید وقت نداریم. چند بار هم دیدم ام یکی دیگر از مکانیکی ها کسی خودرو گذاشته و خود مکانیک لوازم آنها را برمی دارد، این فسادها بسیار برای ما آزار دهنده است و قیمت منطقه را پایین آورده است. از ۹۵ تا اکنون ۲۵ واحد، به این دلیل زیر قیمت فروختند و رفتند، چراکه آسایش و آرامش را می خواهند. یکی از این موارد می توانیم به این نکته اشاره کنیم که از شهرستان چند کارگر می آورند، آنها حتی در بالای پشت بام ها مستقر شده و مواد می کشند، به علت اینکه مکان برای خواب به کارگران داده اند، به گفته اهالی دزدی زیاد شده است، در بسیاری از موارد ماشین و ضبط ماشین به سرقت میرود.
شهرداری گوش شنوایی ندارد
مردم محله هروی چند سالی است که به دلیل آلودگی صوتی مشاغلی مانند صافکاری و مکانیکی به شهرداری و سایر نهادها شکایت بردند؛ اما تاکنون نتیجه نگرفتند.
جاذبی یکی از اهالی منطقه است که می گوید: سال ۹۷ و۹۸ با شهرداری محله هروی دیدار داشتیم و بیشترین تعداد شکایات ۱۲۷ برای منطقه ما بوده است، این صافکاری ها برای ما اعصاب و روان نگذاشته‌اند، حتی در پیاده رو ها هم امنیت نداریم باید از وسط خیابان رد شویم آنها دوبله پارک می کنند، خیابان را می بندند. زمانی ما برای حضور مامور پول دادیم و جرثقیل آوردیم؛ اما بعد از یک هفته وقتی پول آن را قطع کردیم تعطیل شد، شهرداری موظف است، برای ما شهری بدون آلودگی مهیا کند که به آن اهمیت نمی دهد و مکان ما شده است، پر از شلوغی، اضطراب، استرس و سر صدا که امان ما را گرفته است. ما به شهرداری شکایت برده ایم، دادگاه حکیمیه شکایت کرده ایم همکاری نمی کند، حتی به دادگاه منیریه نیز مراجعه کردیم، اکنون هم پیگیر آن در دادگاه های مختلف و شورای محله هستیم.
ساخت مجتمع تفریحی، رفاهی و ورزشی راه حل این مشکل است
با توجه به قوانینی که مجلس آن را تصویب کرده و تقدیم وزارت کشور و در به شهرداریها ابلاغ کرده است، شهرداری منطقه موظف است که مردم را از این مشکلات رهایی بخشد، شاید چاره کار این باشد که بخشی از خیابان شهید بابایی که خالی از سکنه است و دور از مناطق مسکونی قرار دارد، را به این مشاغل اختصاص دهد و مردم این منطقه را به آسایش و آرامش برساند که یکی از وظایف شهرداری می باشد و آن محدوده صافکاری و مکانیکی را تبدیل به مجتمع، تفریحی، رفاهی و ورزشی کند که سود آن هم به مردم و هم خود شهرداری برسد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=20992