• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

فرسودگی جاده چالوس عامل زمین لغزش رودخانه کرج

  • کد خبر : 20912
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
فرسودگی جاده چالوس عامل زمین لغزش رودخانه کرج
یک کارشناس ژئوتکنیک گفت: به احتمال بسیار بالا ایجاد پدیده خزش بر اثر بارگذاری طولانی‌مدت جاده چالوس و عدم بازبینی تجهیزات سازه نگهبان، موجب زمین لغزش گسترده دیواره رودخانه کرج در پایین دست سد امیرکبیر شده است.

به گزارش پرونده نیوز، سالار حسینی‌راد کارشناس ژئوتکنیک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل زمین لغزش گسترده در بستر رودخانه کرج اظهار داشت: اگر منطقه‌ای که زمین لغزش در آن اتفاق افتاده است را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد، مبدأ این اتفاق از پایین‌دست سازه‌های نگهبان جاده چالوس بوده است.

این کارشناس ژئوتکنیک تأکید کرد: جاده چالوس مدت‌هاست که زیر بار ترافیک قرار دارد و سازه‌های نگهبان آن در شیب‌های تند منطقه مورد بازرسی قرار نگرفته‌اند.

وی افزود: در علم ژئوتکنیک پدیده‌ای به نام خزش داریم که ساده شده آن تحلیل رفتن زیرساخت‌ها در طول زمان است.

حسینی راد با اشاره به محتمل‌ترین سناریوی لغزش دیواره رودخانه کرج گفت: به احتمال بسیار بالا ایجاد پدیده خزش بر اثر بارگذاری طولانی‌مدت جاده چالوس و عدم بازبینی تجهیزات سازه نگهبان، باعث زمین لغزش گسترده در دیواره رودخانه کرج در پایین دست سد امیرکبیر بوده است.

این کارشناس ژئوتکنیک در تشریح ابعاد این زمین لغزش بیان کرد: توده عظیم سنگلاخ و صخره به همراه گل و لای با ابعادی به طول ۵۰۰ متر و عرض ۲۰۰ متر، فاصله‌ای به مسافت ۷۰۰ الی ۸۰۰ متر از جاده چالوس را به پایین سقوط کرده و در بستر رودخانه کرج ریخته شده است.

وی ادامه داد: بولدرها (صخره‌های بزرگ) که در این زمین لغزش یافت شد، ابعادی به اندازه یک خودروی سواری دارد و چنین حادثه‌هایی باید به دقت مورد واکاوی دانشمندان این حوزه قرار گیرد.

*ریزش کوه و تحت تاثیر قرارگرفتن شبکه تهران

به گزارش فارس، در روزهای اخیر ریزش گسترده جاده چالوس و دیواره رودخانه کرج به بستر این رود، سبب شده بود تا اتصال میان آب سد امیر کبیر تا سامانه‌های آبرسانی شرب تهران قطع شود و این موضوع به بروز افت فشار و قطعی پراکنده آب در محله‌هایی از تهران ختم شد.

با تلاش نیروهای عملیاتی هم اکنون کانالی در واریزه بستر رودخانه کرج حفر شده و فرایند انتقال آب از سد امیرکبیر به سامانه‌های تهران در حال انجام است.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=20912