• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
مدیرکل اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خبرداد:

مرگ سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده

  • کد خبر : 20758
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
مرگ سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده
مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده در دنیا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۴۰ درصد کودکان زیر پنج سال نیز توسط این آلودگی‌ها بیمار می‌شوند.

به گزارش پرونده نیوز و به نقد از ایرنا، فرامرز خداییان روز شنبه در همایش روز جهانی ایمنی غذایی در مرکز همایش بیمارستان شهید رجایی، افزود: روزانه ۸۲۰ میلیون نفر با گرسنگی به خواب می‌روند، بیش از یک میلیارد نفر کمبود ویتامین D و بیش از ۴ میلیارد نفر کمبود آهن دارند و حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال به دلیل فقر غذایی دچار کوتاه قدی هستند.

وی اظهار داشت: تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت دنیا به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد و اگر بخواهیم غذای ۵۰ سال آینده را تامین شود باید غذایی به اندازه ۱۰ هزارسال قبل تولید شده و در واقع در عصر جدید، چالش جدی برای تامین و امنیت غذایی وجود دارد.

خداییان با اشاره به جایگاه امنیت غذایی، ادامه داد: سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۴ در بیش از ۱۶۰ کشور اعلام کرد که غذا دیگر کالا نیست، بلکه حقوق است و باید امنیت غذایی یعنی غذا به اندازه کافی در دسترس، ایمن و مغذی باشد و یکی از ارکان یک حکمرانی خوب در کشورها تامین غذا است.

به گفته وی، از اقدامات مهم و موثر سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد امنیت غذایی، سال گذشته برای اولین بار تمام سمومی که در کشور ثبت شده و یا سمومی که برای کالاهای استراتژیک استفاده می‌شده است، تعیین حد و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد همچنین ضوابط برخی شاخص‌ها در غذاهای کودکان از جمله شیرخشک بازنگری شد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: کالاهای استراتژیک از جمله برنج، چای و گندم که در حوزه مصرف غذای انسان است از مبادی ورودی توسط معاونت‌های غذا و دارو رصد، پایش و نظارت می‌شوند و در مورد سایر محصولات، مسئولین فنی نظارت می‌کنند و از طرفی در مبادی ورودی محصولات، رخداد تراریختگی را هم بررسی می‌کنیم.

خداییان با اشاره به هفت هزار و ۳۸ مجوز ترخیص کالای اساسی در سال گذشته، اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف این سازمان پایش سموم کشاورزی، آفت کش‌ها و فلزات سنگین بوده، سال گذشته نیز ۲۵ مورد از این فرآورده‌ها را به لحاظ آفت کش بررسی کردیم که ۶ هزار و ۴۰۰ نمونه در کل کشور برداشته شد.

وی تاکید کرد: همچنین در دهه ۸۰ اسیدهای چرب ترانس که برای انسان ایجاد مشکل می‌کند ۴۵ درصد بود که الان به زیر ۲ درصد رسیده است.

به گفته مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار و در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۵۴ هزار مواد غذایی مورد بازرسی قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=20758