• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
در گفتگو با پرونده نیوز مطرح شد:

افزایش حقوق و دستمزد ارتباطی به نرخ تورم ندارد

  • کد خبر : 20562
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
افزایش حقوق و دستمزد ارتباطی به نرخ تورم ندارد
یک تحلیلگر اقتصادی گفت : افزایش دستمزد ها ارتباطی به افزایش نرخ تورم ندارد بلکه این افزایش نرخ تورم است که عامل از دست رفتن قدرت خرید مردم شده و نیاز به افزایش حقوق وجود دارد.

ایمان زنگنه در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص مهار تورم اظهار داشت: اگر بخواهیم در کشور تورم را کنترل کنیم، باید ریشه های پولی را به رسمیت بشناسیم، وقتی آنها به رسمیت شناخته شود،  پس باید به سراغ بودجه دولت و بانک‌ها برویم، زمانی که به بودجه دولت مراجعه می کنیم، دیگر آنجا است که دولت باید تکلیف خودش را روشن کند.

وی ادامه داد: حقوق و دستمزد ها را نمی توانیم کاهش دهیم،  در حال حاضر هم عقب تر از تورم هستند، حقوق و دستمزد نیست که عامل تورم است، در حقیقت تورم است که با اینکه افزایش حقوق که می دهیم، نمی توانیم متناسب با آن قدرت خرید کارمندان و مستمری بگیران را جبران کنیم، پس اتهام غلطی است که ما فکر میکنیم افزایش حقوق و دستمزد باعث تورم می شود،  باید ببینیم کسری بودجه شما به چه شکل قابل کم کردن است؟ به چه شکلی می توانیم غیرپولی آن را جبران کنیم؟

زنگنه در پایان خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم پایه مالیاتی تازه‌ای از ده ها و صدها فعال گروه اصناف و صنفی  و کسانی که فرار مالیاتی دارند، وضع کنیم، چه ضرورتی دارد، نرخ های مالیاتی  افرادی که فعالیت مالی شفاف دارند، افزایش بدهیم، به جای اینکه افرادی که دردسترس شما هستند و از آنها حقوق می گیرید، کارمندها و تولید کننده ها که فعالیت شفاف دارند، باید به سراغ جاهایی برویم که سالهاست فعالیت می کنند و مالیات معوقه دارند، و این مورد به نظر می‌رسد که اراده سیاسی می‌طلبد، باید اولویت بندی کنیم، ترجیحات را در نظر بگیریم، هزینه‌ها را عادلانه توزیع کنیم. اگر نمی توانیم درآمدهای کارکنان را جبران کنیم،  باید بخش‌های دیگر هم سهیم باشند، هزینه های بخش هایی که نیاز به افزایش بودجه ندارند را به عقب بندازیم، اراده‌ای که تصمیم گیران باید اتخاذ کنند.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=20562