• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

“رضا مراد صحرایی” کیست؟/ “۶ سال سابقه تدریس در مدارس” پشتوانه سکان‌دار جدید وزارتخانه

  • کد خبر : 20341
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
“رضا مراد صحرایی” کیست؟/ “۶ سال سابقه تدریس در مدارس” پشتوانه سکان‌دار جدید وزارتخانه
"رضا مراد صحرایی" به عنوان هفدهمین وزیر آموزش‌وپرورش انتخاب شد؛ در سوابق معلمی وزیر جدید آموزش و پرورش، ۶ سال سابقه فعالیت در بدنه آموزش و پرورش و در شغل معلمی مشاهده می‌شود.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، امروز “رضامراد صحرایی” با کسب رأی اعتماد از مجلس به عنوان هفدمین وزیر آموزش و پرورش وارد این وزارتخانه شد.

او پیش از انتخاب به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ریاست دانشگاه فرهنگیان را عهده‌دار بود.

سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی و مدیریتی رضا مراد صحرایی بدین شرح است:

استاد تمام رشته زبان‌شناسی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

سوابق تحصیلی

دانش‌آموخته دانشسرای تربیت معلم شهید رجایی

کارشناسی دبیری زبان انگلیسی، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی و دکتری زبان‌شناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی.

فقط ۶ سال تجربه معلمی در کارنامه صحرایی

در سوابق معلمی وزیر جدید آموزش و پرورش، فقط ۶ سال سابقه فعالیت در شغل معلمی مشاهده می‌شود و عمده پست‌های دیگر او در بحث تألیف کتاب درسی، تدریس دانشگاه، مدیرکلی بنیاد شهید و عضویت در فرهنگستان زبان فارسی بوده است.

سوابق معلمی

ورود به دانشسرای مقدماتی ۱۳۷۰

آموزگار مدارس ابتدایی در مناطق روستایی استان لرستان (۱۳۷۵-۱۳۷۴)

دبیر زبان انگلیسی مدارس دخترانه و پسرانه بخش گودین و دبیر مراکز پیش دانشگاهی شهرستان کنگاور به مدت ۵ سال (۱۳۸۴-۱۳۷۹)

عضو شورای برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

عضو گروه تألیف کتاب‌های نگارش پایه‌های دهم و یازدهم

ارائه الگوی برتر آموزش زبان انگلیسی در جشنواره کشوری – همدان ۱۳۸۲

سوابق مدیریتی، آموزشی و فرهنگی

رئیس دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش از ۱۴۰۱ تاکنون.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹

مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱

عضو شورای هماهنگی و سیاستگذاری تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش از ۱۴۰۱ تا کنون

عضو و رئیس کارگروه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان انجمن زبان شناسی ایران از سال ۱۳۹۲ تا کنون

عضو و جانشین شورای تألیف و برنامه ریزی منابع آموزش زبان فارسی در هند از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰

نگاه عجیب صحرایی به مدارس خاص!

صحرایی پیش از کسب رأی اعتماد توسط مجلس در سخنانی درباره مدرسه محل تحصیل فرزندانش گفته بود: دو فرزندم در مدارس شاهد تحصیل می‌کنند، دخترم اکنون از مدرسه فارغ التحصیل شده است و پسرم در پایه هفتم مدارس شاهد تحصیل می‌کند. مدارس شاهد جزو مدارس دولتی است و برای ثبت‌نام فرزندان فرهنگیان و ایثارگران امتیازاتی اختصاص می‌دهد البته پسرم در مسابقات استانی در رشته اذان، مقام کسب کرده است.

یکی از نکات قابل توجه در سخنان صحرایی این است که او هم همانند سایر وزرا و مسئولان آموزش و پرورش، مدارس شاهد را که جزو مدارس دولتی خاص هستند، هم‌رده با مدارس دولتی عادی می‌داند! همواره این نگرانی از سوی کارشناسان آموزشی مطرح است که بحث جداسازی و تنوع مدارس یکی از ابربحران‌های نظام آموزشی است و برخی از مهم‌ترین کارکرد‌های مدارس از جمله هویت‌سازی و ایجاد انسجام اجتماعی را دچار خدشه کرده است. با این حال مسئولان وزارت آموزش و پرورش با استدلالی نادرست، مدارس خاص را که در اختصاص تجهیزات و نیروی انسانی همواره در اولویت قرار دارند همراستا با مدارس دولتی عادی می‌دانند.

وزیر جدید آموزش و پرورش همچنین وعده داده است که کیفیت مدارس دولتی را ارتقا می‌دهد و در این ارتباط گفته است: “پیام انقلاب ما عدالت است و واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست و باید کیفیت مدارس دولتی آن‌چنان بالا برود که خانواده‌ها دغدغه انتخاب مدرسه برای فرزندان‌شان را نداشته باشند.”

مدارس مردمی چیست؟

البته در برنامه ارائه شده توسط رضا مراد صحرایی به مجلس در ادامه نگاه مردمی‌سازی آموزش و پرورش که توسط دولت سیزدهم پیگیری می‌شود بر «افزایش تعداد مدارس هیئت امنایی رایگان و تقویت نقش خانواده‌ها، معلمان و افراد و گروه‌های فعال تربیتی و مردمی واجد صلاحیت در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد مدرسه همچنین ایجاد زمینه راه‌اندازی مدارس مردمی و امکان حضور و مشارکت جهادی و داوطلبانه چهره‌ها، گروه‌ها و نهادهای مردمی واجد صلاحیت در فعالیت‌های پرورشی مدارس» تأکید شده است.

با این حال هنوز به طور دقیق از سوی مسئولان دولت و آموزش و پرورش مشخص نشده است که “مشارکت مردمی” چیست؟ آیا مشارکت مردمی همان خصوصی‌سازی است؟! هم‌اکنون با تصوراتی نادرست، مشارکت مردمی را در مشارکت مالی خلاصه می‌کنند اما این صرفاً به‌صورت تک‌بعدی و با هدف مشارکت مردم برای تأمین مالی و کاستن از هزینه‌های آموزش و پرورش است.

تحول در منابع و برنامه‌ریزی آموزشی و توانمندسازی معلمان از سایر مواردی است که صحرایی وعده اجرای آنها را داده و عنوان کرده است: باید کلاس را به محل یادگیری و نه محل آموزش تبدیل کرد، راه آن استفاده از شیوه‌های نوین مثل آموزش تلفیقی و ترکیبی است که باید برای این کار معلمان آموزش ببینند.

وزیر جدید آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان نیز با اشاره به اینکه دولت سیزدهم، ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی هزینه کرده است، گفته: رتبه‌بندی در آیین‌نامه و اجرا اشکالاتی دارد که آن را حل می‌کنیم. رتبه‌بندی باید براساس ماموریت معلمان اصلاح شود.

عوامل سهیم در مشکلات رتبه‌بندی برکنار می‌شوند؟

یکی از مطالباتی که انتظار می‌رود، رضا مراد صحرایی در مقام وزارت آموزش و پرورش به آن ورود کند، برکناری عوامل سهیم در ماجرای مشکلات ایجاد شده در رتبه‌بندی معلمان است؛ وزارت آموزش و پرورش ۱۱ فروردین امسال در پی ایجاد وضعیت اسف‌بار در پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان اعلام کرده بود: «قصور منجر به تأخیر و نحوه پرداخت به‌موقع حقوق اسفند ماه فرهنگیان متوجه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، دفتر برنامه و بودجه و اداره کل مالی تشخیص داده شد که بدون تردید برخورد قانونی برابر با ضوابط به عمل خواهد آمد.»

از همین امروز گوی و میدان آموزش و پرورش در دستان وزیر جدید است و قطعاً در ادامه فعالیت، وعده‌هایی که او پیش از کسب رأی اعتماد از مجلس درباره تقویت مدارس دولتی و حل مشکلات رتبه‌بندی معلمان مطرح کرده است، پیگیری خواهیم کرد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=20341