• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
در گفتگو با پرونده نیوز مطرح شد:

سرکوب نرخ ارز در گذشته، عامل تخریب اقتصاد کشور است

  • کد خبر : 20132
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
سرکوب نرخ ارز در گذشته، عامل تخریب اقتصاد کشور است
عضو انجمن اقتصاددانان گفت: هر دوره‌ای دولت مقاومت کرد که نرخ ثبات داشته باشد و افزایش پیدا نکند، ما به این پدیده سرکوب کردن نرخ می گویم که تا کنون راه حل مناسبی نبود.

ایمان زنگنه، در گفتگو با پرونده نیوز، در خصوص نرخ ارز در دولت ها اظهار کرد: در ایران دولتها با نرخ سنجیده می شود، با این عنوان که با چه نرخی دولت را تحویل گرفته و با چه نرخی آن را تحویل می دهند، یعنی به نوعی پرستیژ مطرح می‌شود و جنبه حیثیتی دارد، حتی زمانی که خاطرات سیف و همتی در دولت روحانی میشنویم، آنها بر این نکته تاکید کردند که دولت اصرار داشت که نرخ ارز در یک محدوده خاص قرار بگیرد و بالاتر نرود در حالی که  ارز یک مسئله و مولفه اقتصادی است و می‌تواند در یک محدوده تعادل قرار  گرفته، مطلوب باشد یا نباشد.

وی ادامه داد: هر دوره‌ای دولت مقاومت کرد که نرخ ثبات داشته باشد و افزایش پیدا نکند، ما به این پدیده سرکوب کردن نرخ می گویم که  راه حل مناسبی هم نبود. زمانی که شما به اجبار می خواهیم افزایش نرخ ارز  را پنهان و کتمان کنیم و آن را تحت کنترل قرار دهیم، زمانی که این فشار زیاد شود؛ اگر آن را به یک دیگ بخار تشبیه کنیم و آن به درجه انفجار برسد، به نوعی فنر فشارش باز شود، از کنترل خارج می شود؛  اگر دولت سعی می‌کرد که تدریجی ارز را کنترل کند، از اختیار خارج نمی‌شد و اثرات مخرب آن در جامعه پدیدار نمی شد. چنانچه دولت ها ارز را هدایت می‌کردند و مسئله را می‌پذیرفتند و به این دید که نرخ ارز با اراده همیشه تثبیت نمی‌شود نگاه می کردند.

زنگنه در خصوص تثبیت ارز بیان کرد: تولید ملی و رونق آن و رشد اقتصادی که می تواند پیش رو باشد و در زمینه اقتصادی هم باید شکوفا شد تا ارزش پول ملی بالا برود و به تناسب آن در برابری و تناسب دلار و ریال ارزش پول ملی افزایش پیدا کند، آن زمان دلار تثبیت پیدا می‌کند. اگر درآمدهای نفتی زیادی که دارید را وقتی خرج کنید، به نوعی ارز پاشی کنید  و با این روش  نرخ ارز را پایین نگه دارید، زمانی که فشار می آید نمی توانید تحمل و با آن مقابله کنید و سد حصین شما آنقدر مقاوم نیست که بتواند ارز را حفظ کند، حالت انفجار به وجود می آید، اثرات مخرب آن بسیار بیشتر است، متاسفانه در اقتصاد ایران این، مورد مکرر دیده می شود به جز دوره اصلاحات که ارز تک‌نرخی داشتیم و تفاوتی در بازار آزاد دولتی وجود نداشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در ادوار مختلف نرخ های متفاوتی داشتیم، هر زمانی که ارز افسار گسیخته و منفجر می‌شد، این مسئله را از سیاسیون شنیدیم، در صورتی که ما انتظار داشتیم که تورم وقتی در جامعه زیاد  و نقدینگی کم می‌شود، چاپخانه های بانک مرکزی با تمام وجود مشغول فعالیت هستند و تنور تورم شعله‌هایش مشغول سوختن در درآمدهای ملی است، نمی توانیم انتظار داشته باشیم نرخ ارز تثبیت شود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=20132