• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4
در گفتگو با پرونده نیوز مطرح شد:

تورم کشور ریشه در تصمیم های غلط دولتهای گذشته دارد

  • کد خبر : 20023
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
تورم کشور ریشه در تصمیم های غلط دولتهای گذشته دارد
دکتر ایمان زنگنه اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت :ریشه های تورم امروز کشور به تصمیمات دولت گذشته نیز برمی گردد.

ایمان زنگنه، در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص تورم اظهار داشت: دولت اجازه استقراض از بانک مرکزی ندارد، یعنی بدهی دولت به بانک مرکزی مسیرش  مسدود است، اما آیا باعث می شود، نقدینگی خلق نشود؟ خیر دولت از روش‌های دیگر استفاده کرد، شرکت‌های دولتی که منابع بانکی را تامین می کردند را گرفت و نظام بانکی و بانک مرکزی بدهکار شد، با یک روش غیر مستقیم بانک مرکزی را مستقرض کرد.

وی در خصوص منابع ارزی بانک مرکزی، تاکید کرد: در طی سالهای اخیر اتفاق افتاد، منابع ارزی که داشتیم، در کشور ثالثی مانند، کره جنوبی! منابعی که در دسترسی نیست، درست است، دارایی های کشور است؛ اما در قابل استفاده که بتوانیم از آن بهره بگیریم.

زنگنه در خصوص تاثیر دولت قبلی بر روی تورم و بازار ارز، بیان کرد: دولت گذشته دارایی های غیر قابل دسترس در کشور ثالث  را به صورت دفتری به حساب بانک مرکزی منتقل کرد، بدون اینکه ارز قابل دسترسی به آنها بدهد و به ازای آن ریال گرفت، در واقع آن را پیش فروش کرد و عملاً دست بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز بسته شد، چون ارزی در اختیارش قرار نگرفت، با این حال ریال به دولت داد ، دولت آن را خرج کرد. کرونا هم باعث شد که دولتی که درآمدی نداشت، مجبور شد از منابع بانک مرکزی و سیاست های انبساطی استفاده کند، در دنیا شاهد  این اتفاق بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حرف های گفته شده،  پیشینه و سابقه هایی که ملاحظه می‌کنیم؛ اگر ریشه های تورم را بخواهید بررسی کنیم،  نقش دولت را بسیار پررنگ تر از بقیه المان ها‌ میبینیم.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=20023