• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2
مشاهدات یک خبرنگار؛

کسی به این دودهای سیاه توجه می کند؟

  • کد خبر : 19105
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
کسی به این دودهای سیاه توجه می کند؟
سالهاست بحث مربوط به آلودگی هوای پایتخت در رسانه ها و محافل کارشناسی و همچنین سازمان های دست اندرکار مطرح می شود و همواره شاهد اظهارنظرهایی در این زمینه هستیم؛ یکی می گوید عامل اصلی آلودگی هوای تهران خودرو است، دیگری معتقد است که صنایع متهم ردیف اول هستند و برخی هم عوامل دیگر را عنوان می کنند.

به گزارش پرونده نیوز، اگر صبحگاه از مسیر اتوبان ساوه به تهران و از محدوده رباط کریم تا عوارضی احمدآباد مستوفی گذر کرده باشید، حتما صحنه هایی مانند آنچه در عکس امروزم وجود دارد را مشاهده کرده اید.

در نقاط متعددی از جمله اطراف اورین، مسیر سمت شاهدشهر و نسیم شهر و.. گاهی ستون های غلیظی از دود مشاهده می شود که در سکون جریان هوا باعث ماندگاری در فضای منطقه شده و گاه از بهم پیوستن چند ستون دود، یک لایه ابری سیاه رنگ تشکیل می شود و در نهایت راه تهران را در پیش می گیرند.

به نظر می رسد افرادی در منطقه زباله ها را به جای اینکه به شیوه استاندارد و بهداشتی دفن کنند، راهکار آسان و البته میان بُر را در آتش زدن زباله های دپو شده می بینند و بی توجه به تبعات زیست محیطی و حجم آلایندگی که دود ناشی از سوختن زباله ها و همچنین بوی تعفنی که در منطقه ایجاد می کند، بر شدت آلودگی هوای پایتخت دامن می زنند.

از آنجا که جریان غالب باد هم غربی- شرقی و به سمت شهر تهران است، لایه های دود و ابر ناشی از آن به آرامی حرکت کرده و بر غلظت آلاینده ها در آسمان پایتخت می افزایند.

نکته دیگری که در مسیر یاد شده همواره باعث آزار سرنشینان خودروهای عبوری است، بوی نامطبوع فاضلاب به خصوص در حدفاصل پل روگذر قبل از عوارضی احمدآباد مستوفی تا ورودی نسیم شهر است و معلوم نیست در اطراف این نقطه آیا فاضلاب رهاسازی می شود یا عوامل دیگری سبب آن شده است.

از سبزی‌کاری های مسیر هم نباید غافل شد که لازم است به صورت جدی بررسی شود آیا واقعا با آب سالم و بهداشتی آبیاری می شوند یا اینکه از پسماندهای فاضلاب است که تره و شاهی و تربچه و سایر اقلام سرسفره های شهروندان می رود.

به نظر می رسد رسیدگی ویژه به این موارد با اهتمام ارگان های متولی از قبیل محیط زیست، شهرداری شهرهای پیرامونی اتوبان تهران – ساوه و همچنین آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی امکانپذیر است.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=19105