• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

بازار خودرو ترمز برید/ خودروهای ایرانی با قیمت‌های میلیاردی

  • کد خبر : 18531
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
بازار خودرو ترمز برید/ خودروهای ایرانی با قیمت‌های میلیاردی
در حالی یک هفته از افزایش قیمت کارخانه خودروها نمی‌گذرد که پیش‌بینی کنترل قیمت بازار درست از آب درنیامد وبه‌عکس شاهد افسارگسیختگی قیمت‌ها هستیم و خودروهای ایرانی در قیمت‌های میلیاردی جا خوش کردند.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، یک هفته از اجرای مصوبه جدید افزایش قیمت کارخانه خودروها می‌گذرد و براساس آن قیمت انواع خودروهای داخلی تا سقف ۴۲ درصد افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید

به‌نظر می‌رسید با اصلاح قیمت کارخانه خودرو، روند نزولی قیمت‌ها نیز در بازار اتفاق بیفتد و به‌نوعی نگاه سرمایه‌ای از خودرو برداشته و این محصول به کالای مصرفی تبدیل شود، اما متأسفانه قیمت خودرو در بازار که متأثر از کاهش عرضه توسط خودروسازان است، کاهشی نشد و حتی با رشد نجومی قیمتها در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی نیز روبه‌رو شده است.

در زمان حاضر مشاهدات نشان می‌دهد بازار خرید و فروش خودرو بسیار کم‌رونق و از آن طرف عرضه خودرو توسط خودروسازان نیز کم است همین موضوع عاملی شده است تا تهیه خودرو در بازار به‌زحمت انجام شود.

به‌اعتقاد فعالان بازار همزمان با افزایش قیمت‌ها باید افزایش عرضه نیز در بازار صورت گیرد اما وقتی خودرویی راهی بازار نمی‌شود مسلماً فروشندگان خودرو نیز همزمان با افزایش قیمت کارخانه محصولات خود را گرانتر می‌فروشند.

نکته قابل توجه اینجاست افزایش قیمت برخی از خودروها به‌حدی از قیمت کارخانه بالاتر است که مصرف‌کنندگان را با شوک قیمتی روبه‌رو کرده است به‌عنوان نمونه، دیگنیتی پرایم در کارخانه ۹۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است اما این خودرو در بازار دو میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود، علاوه بر این دیگنیتی پرستیژ نیز یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان در کارخانه قیمت‌گذاری شده است اما در بازار دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

البته به‌صورت کلی در خودروهای چینی رشد قیمت‌ها افسار گسیخته است و خودروها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را رد کرده و به دو میلیارد رسیده‌اند، به‌عنوان نمونه فونیکس تیگو پرومکس دو میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومانی کارخانه در بازار سه میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

در محصولات داخلی نیز اکثر خودروها در بازار از مرز ۶۰۰ میلیون تومان عبور کرده به یک میلیارد تومان رسیدند، به‌نحوی که پژو۲۰۷ اتوماتیک که در کارخانه ۴۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است امروز در بازار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. دناپلاس اتومات که تا دو ماه پیش در بازار ۷۰۰ میلیون تومان بود، امروز به مرز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

خانواده هایما نیز از مرز  یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عبور کرده است و هایماS8 به قیمت دو  میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

نام خودرو قیمت امروز ۲۶ فروردین ماه
پژوپارس ۶۴۶میلیون تومان
سورن‌پلاس ۷۵۳میلیون تومان
دناپلاس ۸۲۱میلیون تومان
دناپلاس توربو اتوماتیک ۱میلیارد و ۱۱۲میلیون تومان
پژو۲۰۶ تیپ دو ۶۵۳میلیون تومان
پژو۲۰۷ اتوماتیک یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان
راناپلاس ۶۳۰میلیون تومان
تارا اتوماتیک یک‌میلیارد و ۶۰میلیون تومان
تیبا ۴۱۵میلیون تومان
ساینا ۴۳۶میلیون تومان
کوئیک ۴۳۲میلیون تومان
کوئیک‌آر ۴۴۰میلیون تومان
شاهین ۷۴۶میلیون تومان
تیبا۲ ۴۳۳میلیون تومان
کوئیک‌پلاس اتوماتیک ۵۲۰میلیون تومان
هایماS7 یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان
جکG4 ۹۶۸میلیون تومان
جکS5 یک‌میلیارد و ۹۱۰میلیون تومان
جکS3 یک‌میلیارد و ۳۸۲میلیون تومان
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=18531