• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
رئیس پلیس راه فراجا:

نیمی از تصادفات حادثه‌ساز ساعت ١۶ تا ٢٠ رخ می‌دهد/برنامه‌ریزی‌ راهور برای نوروز

  • کد خبر : 17026
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
نیمی از تصادفات حادثه‌ساز ساعت ١۶ تا ٢٠ رخ می‌دهد/برنامه‌ریزی‌ راهور برای نوروز
رئیس پلیس راه فراجا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این نهاد برای پیشگیری از مخاطرات سفرهای نوروزی گفت: ساعات فراوانی تصادفات بین ١٦ تا ٢٠ است که ٥٠ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایرنا، سردار حسن مومنی روز یکشنبه در جلسه هماهنگی ستاد نوروزی پلیس راهور با اشاره به فوت ۹۱۰ نفر در جریان سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ اظهارداشت: امسال بر اساس آمار پزشکی قانونی شاهد افزایش هشت درصدی فوتی در طرح سفرهای نوروزی بودیم.

وی با تاکید بر اقدامات و برنامه ریزی‌های بیشتر برای کاهش تصادفات در نوروز پیش رو افزود: با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می‌شود که اوج سفر از ٢۴ اسفند امسال تا سوم فروردین ۱۴۰۲ باشد.

سردار مومنی تاکید کرد: روزشمار تردد نشان می‌دهد که افزایش حجم تردد بر کاهش تصادفات تاثیرگذار است.

وی توجه نکردن راننده به جلو با ۴٩ درصد آمار را بیشترین علت تصادفات در نوروز ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۰، ٣٠ درصد بوده است.

رئیس پلیس راه کشور در ادامه دیگر دلایل تصادفات را انحراف به چپ با ۱۳ درصد، کنترل نکردن سرعت با ۱۲ درصد، عدم رعایت سرعت مجاز ۱۲ درصد بیان کرد.

محورهای بحرانی در نوروز ۱۴۰۱

رئیس پلیس فراجا افزود: محورهای بحرانی در نوروز ۱۴۰۱ شامل سیستان و بلوچستان تا زابل، خراسان جنوبی، سمنان، فارس و بوشهر بوده است که دارای تصادفات مهم بودند.

سردار مومنی در ادامه با توجه به برنامه‌های سال گذشته آمار دقیقتری را اعلام کرده و گفت: افزایش آمار تصادفات در استان‌های سیستان ۹۳درصد، ایلام ۴۰۰ درصد، همدان ۱۶۰ و کاهش تصادفات در استان‌های کرمان، قزوین، البرز را شاهد بودیم همچنین بیشترین جانباختگان در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان و اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: در استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز و اردبیل کمترین آمار جانباختگان را شاهد بودیم و به موازات آن با افزایش تردد استان‌های بوشهر، گیلان، خوزستان، خراسان، خراسان شمالی را مشاهده کردیم. در نوروز سال ۱۴۰۱ در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین کاهش تردد را اعلام کردند.

سردار مومنی گفت: در محورهای شمالی نیز شاهد افزایش تردد بودیم که در جاده چالوس ۱۹ درصد، محور هراز ۳۳ درصد، فیروز کوه ۷۶ درصد و قزوین رشت ۷۴ درصد افزایش تردد مشاهده شده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در مجموع ۱۰۰ هزار نفر کاهش تردد در محورهای چالوس و هراز را به علت سفرهای نوروزی به سمت جنوب کشور داشتیم.

وی اعلام کرد : آغاز طرح ترافیک هم زمان با رزمایش نوروز برگزار خواهد شد و پیش بینی ما این است که در محورهای مواصلاتی افزایش تردد را داشته باشد؛ بنابراین اجرای طرح کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت اتوبوس‌های مسافری را برای ایجاد شرایط ایمن مسافران انجام داده‌ایم.

سردار مومنی افزود: در طرح نوروزی ۱۴۰۱ حدود ۸۲ هزار نیروی عملیاتی حضور داشتند که بیشترین افزایش تردد در استان‌های جنوبی کشور بود و این موضوع نشانگر این است که مردم به علت ترافیک محورهای شمالی رغبت بیشتری به سفرهای جنوب کشور داشتند.

با رانندگان دارای تخلفات حادثه خیز به شدت مقابله خواهد شد

وی افزود: در تعطیلات هفته گذشته، شاهد افزایش سفر به سمت استان‌های حنوبی بودیم و عامل سرعت در تصادفات نقش بسیار مهمی داشت و اعلام می‌کنیم با رانندگان دارای تخلفات حادثه خیز به شدت مقابله خواهد شد.

وی افزود: صد هزار تردد در مسیر برگشت محورهای هراز به چالوس را شاهد بودیم.

سردار مومنی، اولویت انضباط ترافیکی و برخورد با سرعت‌های غیر مجاز را در دستور کار پلیس راهور اعلام کرد و گفت: شناسایی نقاط حادثه خیز، هوشیاری نیروهای امنیتی در همه دستگاه‌ها، نقش و حساسیت مسئولان در استانداری‌ها و ترافیکی استان‌ها در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد همچنین برپایی و توسعه ایستگاه‌های سلامت نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اطلاع رسانی به موقع شهروندان و مسافران از شرایط جوی و ترافیکی جاده‌ها از ضروریات این طرح است.

وی اعلام کرد: زمان اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۴ فرودین ادامه خواهد داشت.

جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ با حضور سردار هادیانفر، ریاست پلیس راهور، سردار حسینی جانشین پلیس راهور و سازمان‌های همسو (سازمان مدیریت بحران کشور، صدا و سیما، وزارت بهداشت، اورژانس، هلال احمر. وزارت راه و شهرسازی، بیمه مرکزی، سازمان امداد و نجات، هواشناسی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و…) در ستاد پلیس راهور فراجا (شهرک آزمایش) برگزار شد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=17026