• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
رییس سازمان بورس:

عرضه خودرو وارداتی از بورس حذف شد/ نرخ ارز بازار مبادله‌ای برای عرضه‌کنندگان منصفانه است/ نمی‌توان اجازه فروش سهام عدالت را داد

  • کد خبر : 17011
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
عرضه خودرو وارداتی از بورس حذف شد/ نرخ ارز بازار مبادله‌ای برای عرضه‌کنندگان منصفانه است/ نمی‌توان اجازه فروش سهام عدالت را داد
رییس سازمان بورس اظهار داشت: طبق مصوبه هیات دولت قرار بر این شد که عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه انجام شود و عرضه از سمت بورس به سمت بازار برود.

به گزارش‌ پرونده نیوز و به نقل از ایلنا، مجید عشقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری ادامه داشت و براساس گزارش‌های شرکت‌ها درباره ادامه افزایش دامنه تصمیم می‌گیریم.

وی ادامه داد: پله بعدی افزایش دامنه بورس همزمان با تغییر طبقات شرکت‌ها و اصلاح تابلو‌های بازار خواهد بود و متناسب با اصلاح تابلوها افزایش دامنه نوسان بورس اجرا می‌شود و در سال آینده در این باره تصمیم می‌گیریم.

رییس سازمان بورس درباره تصمیم‌گیری تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ١۴٠٢ گفت: در خصوص بودجه رایزنی‌ها در کمیسیون تلفیق انجام شده اما در نهایت به این نتیجه رسیده شد که تعیین نرخ برعهده خود دولت و این موضوع از احکام بودجه حذف شد و تعیین نرخ با تصمیم دولت با در نظر گرفتن شرایط بازار و شرایط بازارهای جهانی خواهد بود اما هنوز عدد نرخ خوراک نهایی نشده است البته به طور قطع نرخ ٧ هزار تومان نخواهد بود.

عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اثرگذاری افزایش نرخ دلار در افزایش شاخص در چند روز گذشته اظهار داشت: بازار سهام همواره با یک فاصله‌ای به برخی از متغیرهای بنیادین واکنش نشان می‌دهد و نرخ ارز بر روی فروش داخلی و صادرات شرکت‌های بورسی اثر گذاشته‌ است و نرخ ارز شرکت‌های پتروشیمی و فلزی در بازار مبادله‌ای کشف می‌شود و به فروش می‌رود که این نرخ به نفع شرکت‌های بورسی است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا با بیان اینکه فاصله بین نرخ حواله‌ای و کشف شده در مرکز مبادله با نرخ ارز بازار آزاد بسیار فاصله دارد و همین شده شرکت‌ها تمایلی به قیمت‌ کشف شده در مرکز مبادله نداشته باشند، گفت: فروش ارز به شرکت‌ها شرایط خود را دارد و ارزی که که در سامانه نیما عرضه می‌شود با ارز اسکناس متفاوت است و قیمت‌ها در بازار مبادله براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود و اما این نرخ منصفانه است و به طور قطع شرایط را برای شرکت‌ها بهتر می‌کند.

رییس سازمان بورس همچنین درباره عرضه خودروهای وارداتی در بورس تاکید کرد: طبق مصوبه هیات دولت قرار بر این شد که عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه انجام شود و عرضه از سمت بورس به سمت بازار برود.

وی همچنین درباره آزادسازی مابقی سهام عدالت و متوقف شدن نماد آنها در بازار سرمایه اظهار داشت: درباره سهام عدالت آزادسازی صورت گرفته است یعنی دیگر سهام در وثیقه دولت نیست و سهامداران می‌توانند در مجامع شرکت کنند و سود سهام به طور مستقیم به سهامداران می‌رسد.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: طبیعتا نمی‌توان به این حجم از سهام عدالت اجازه فروش داد و از نظر عملیاتی هم فروش این حجم سهام مشکل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: درباره برگزاری مجامع تصمیم در اختیار سازمان بورس نیست و اما راهکاری که در شورای عالی بورس داده‌ایم این است که مجامع به صورت الکترونیکی برگزار شود و در این صورت دیگر مجامع با یک یا دو درصد سهامداران برگزار نمی‌شود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=17011