به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایسنا، حمید فرداد با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان گفت: مردم در این سه استان میتوانند از تمام فروشگاههای موجود خرید خود را انجام بدهند.
وی از تمام فروشگاهها در این سه استان دعوت کرد تا درصورت تمایل برای عضویت در سامانه اپلیکیشن شما را از سایت shoma.sfara.ir دانلود کنند.
به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعالسازی تمام فروشگاهها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند، شارژ می شود.
فرداد با اشاره به برخی ابهامات از جانب مردم درباره این طرح گفت: ممکن است برخی در مراجعه به سامانه نگرانی داشته باشند ولی با اطمینان اعلام میکنیم که این طرح کاملا اختیاری است و یارانه هیچ کسی قرار نیست قطع شود و خانوارها میتوانند یکماه زودتر از مبلغ یارانه خودشان خرج کنند.
وی با اشاره به لیست اقلام مشمول طرح درباره ارزش ریالی سبد، گفت: سبد ۱۰ قلمی شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ ۵۳۰ هزار تومان ارزش دارد که اگر این مبلغ به دلایلی از جمله تورم احتمالی به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یابد، سهم مردم همان ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومانی است که در جدول ثابت باقی می ماند.
مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان در یک گفتوگوی تلویزیونی، درباره هدفگذاری گسترش و اجرای طرح در استانهای دیگر اظهار کرد: تلاش بر این است که سرعت و دقت کار با حفظ متناسب سازی کار در سراسر کشور انجام شود. در طول این هفته سه استان گیلان، قزوین و مرکزی علاوه بر هرمزگان فعال خواهند شد و پس از آن طرح را در سطح کل کشور ارتقاء خواهیم داد.
فرداد تاکید کرد: نگاه ما در حال حاضر فراگیری صددرصدی طرح است تا کل کشور را به نقطه حداقلی خوب برسانیم ولی اینکه همه فروشگاهها را فعال کنیم، لازم است که فرایندهای خاص خود را طی کند.
وی همچنین درباره اعتبار پیشبینی شده برای اجرای طرح در سال ۱۴۰۲ گفت: اینکه در سال آینده طرح ادامه مییابد یا نه، باید سیاستگذاران پاسخ بدهند چون ما مجری کار هستیم ولی ظاهر قضیه این است که ادامهدار خواهد بود. در حال حاضر گفتوگوهای تخصصی در حال انجام است و امیدواریم مجلس موفقیت طرح را بررسی کند و با دولت در میان بگذارد.
به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیکی در گام نخست به شکل آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است. طبق گزارشها آمار تراکنش در هرمزگان به حدود ۴۰۰۰ مورد رسیده و ۱.۵ میلیارد خرید از طریق سامانه ظرف ۱۴ روز گذشته انجام شده است که نقطه قوت و موفقیتی درخور برای اجرای این طرح به شمار میرود.
در حاشیه جلسه هیات دولت، سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سه استان گیلان، قزوین و مرکزی به طرح کالابرگ الکتروینکی متصل شدهاند و طی هماهنگی صورت گرفته با فروشگاههای زنجیرهای در آینده نزدیک به شکل سراسری طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرایی خواهیم کرد.
وی تاکید کرد که این طرح حتما تا آخر سال به صورت سراسری اجرا میشود و دولت بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند اما تکلیف قانونی است که کالابرگ الکترونیکی هم باشد.
آنطور که وزیر کار گفته این طرح اختیاری است و مردم میتوانند یا کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند یا یارانه نقدی را و قیمتها براساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ است. دولت بنا دارد برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر مردم در چهار استان هرمزگان، گیلان، قزوین و مرکزی میتوانند با مراجعه به فروشگاههای مجاز و متصل به شبکه شما (شبکه ملی اعتبار) نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاههای زنجیرهای و تعاونیهای مصرف میتوانند با مراجعه به نرمافزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.
تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینهای توسط فروشندگان نیست. پول خرید کالا نیز ۴۸ ساعته به حساب فروشنده یا مغازه دار واریز میشود.
به گزارش ایسنا، نحوه خرید ۱۰ قلم کالای پیشبینی شده در کالابرگ الکترونیکی به این نحو است که در این طرح، اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و صرفا با آن می توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد. درواقع یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه، این اعتبار به حساب فرد (سرپرست خانوار) واریز میشود تا ۱۰ قلم کالای مدنظر در این طرح را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد. هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی میتواند از کالاهای مذکور خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام میگیرد و بخشی از یارانه کالا از محل اعتبار حساب یارانه و مابقی از حساب بانکی سرپرست خانوار کم میشود و در بیستم هر ماه باقی مانده اعتبار به حساب سرپرست واریز می شود. چنانچه تمایل به خرید کالای الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماههای آینده وجود دارد.