• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
معاون بانک مرکزی خبر داد

بررسی افزایش کارمزد خدمات بانکی/ ارائه تسهیلات خرد به صورت مجازی

  • کد خبر : 15956
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
بررسی افزایش کارمزد خدمات بانکی/ ارائه تسهیلات خرد به صورت مجازی
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه افزایش کارمزد خدمات بانکی مانند سنوات اخیر در شورای مربوطه بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: از سال آینده ارائه تسهیلات خرد به مردم مجازی خواهد شد.

به گزارش پرونده نیوز، مهران محرمیان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کارمزد خدمات بانکی در سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر؟ اظهار کرد: این مسئله بر اساس مقررات مربوطه هر سال این موضوع بررسی می‌شود و امسال هم مانند سال‌های دیگر به شورای مورد نظر خواهد رفت و در این رابطه تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: البته آخرین باری که خدمات بانکی مانند کارمزد تراکنش‌های بانکی و نقل و انتقال پول افزایش یافت حدود ۲۰ درصد بود که در آذر ماه سال ۱۳۹۹ بود.

اعطای تسهیلات خرد مجازی می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در زمینه برخی خدمات بانکی مانند دسترسی به تسهیلات خرد شاید هنوز زیرساخت‌های لازم به وجود نیامده است. به همین دلیل به صورت خاص مسئله اعتبارسنجی را به عنوان پروژه اولویت‌دار مد نظر ما قرار داده‌ایم و درصددیم تا در ماه‌های باقیمانده امسال و البته ماه‌های ابتدایی سال آینده روی آن تمرکز کنیم. اگر اعتبارسنجی به بهره‌برداری برسد مسلما تاثیر بسزایی در این زمینه خواهد داشت.

محرمیان درباره اینکه پرداخت تسهیلات خرد به صورت مجازی در برخی بانک‌ها با مشکلات بسیاری مواجه بوده و دریافت تسهیلات به صورت حضوری به مراتب راحت‌تر از آن است، گفت: البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و زمانی حل می‌شود که  اعتبارسنجی به صورت متمرکز و از طریق بانک مرکزی و پایگاه داده اعتبارسنجی انجام شود. به نظر می‌رسد اتفاق بسیار خوبی در سال آینده در این زمینه می‌افتد.

وی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در ارائه خدمات بانکی به مردم گفت: در این زمینه شمولیت مالی در سیستم بانکی در ایران برای افراد بالای ۱۵ سال در حدود ۹۳.۵ درصد بوده و جزو کشورهای پیشرو هستیم. به  عنوان مثال این آمار در آمریکا حدود ۹۲.۵ تا ۹۳ درصد است و برخی کشورهای اروپایی هم در این رنج قرار دارند که بعضی از آن‌ها بالاتر یا و برخی دیگر پایین‌تر از این عدد هستند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اضافه کرد: البته در منطقه رتبه نخست را از این حیث داریم. به این معنی که هیچ کشوری از نظر خدمات بانکی الکترونیکی بالاتر از ما نیست و از سوی دیگر سابقه خوبی در این زمینه داریم. چرا برخی از کشورها که طی سال‌های اخیر در حال پیشرفت در این زمینه هستند به تازگی به اعداد  ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده‌اند. اما ایران طی سالیان گذشته همواره روی ۹۳ درصد بوده‌ است.

وی ادامه داد: مهمترین اتفاقی که رخ داده، این است که در سال ۱۳۹۸ و با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، بدون اینکه اتفاق خاصی رخ دهد، عملا اسکناس از جیب مردم حذف شد. یعنی در آن ایام هیچ مشکلی مانند اختلال در سامانه‌های بانکی و… ناشی از افزایش ناگهانی تراکنش‌ها نداشتیم.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=15956