به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، مدتی است که صف طولانی در مرز آستارا برای عبور کامیونهای صادراتی وجود دارد که سبب معطلی بین یک تا دو هفتهای کامیونها شده است.
طی دو سه روز گذشته به نظر میرسید که کمی شرایط این مرز بهبود پیدا کرده است اما طی روز جاری شرایط مجددا به حالت هفته گذشته بازگشته است. یکی از راهکارهایی که این خصوص ارائه شده، ایجاد یک سامانه یکپارچه نوبت دهی است تا بتوان با توجه به ظرفیت پایانه گمرک، ورود کامیونها را مدیریت کرد.
در حال حضر صف کامیونها سبب شده است که هزینههای مربوط به کرایه افزایش یابد که این مسئله سبب ضرر تاجران میشود. براساس گفتهها قرار بود که رییس گمرک به آسترا برود اما همچنان این اتفاق رخ نداده است.
براساس گزارشی که در صدا و سیما بازتاب داشت، هماکنون صف بیش از دو کیلومتری در مرز تشکیل شده است. این موارد همه به این دلیل است که نوبتدهی ساماندهی شدهای وجود ندارد. در حال حاضر وزارت راه کار نوبتدهی را انجام میدهد اما براساس قانون وظیفه (ماده ۳ قانون امور گمرکی بند ه) ایجاد سامانههای نوین برای رفع موانع به عهده گمرک است.
باید یک مدیریت یکپارچه به وجود بیاید تا یک ارگان بر روی نوبتدهیها نظارت داشته باشد تا براساس خروجیهای مرز رانندگان گمرک مراجعه کنند. در حال حاضر خروجی مرز آذربایجان ما ۲۰۰ تا ۲۵۰ کامیون است. در زمان حاضر اما تنها حدود ۱۰۰۰ کامیون در شهر منتظر هستند تا از مرز خارج شوند.
یکی از راهکارهایی که میتواند به کاهش بار ترافیکی این مسیر کمک کند، تقویت اسکله بندر آستارا است. در حال حاضر اشکالاتی نظیر برنامه نا منظم رفت و آمد کشتیها به این اسکله سبب شده تا اقبال لازم براس استفاده از این مسیر وجود نداشته باشد که در صورت رفع موانع، مسیر دریایی میتواند از بخشی از ترافیک موجود در مسیر زمینی بندر آستارا بکاهد.