• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

آیا خواهر و برادر تحت تکفل بیمه‌شده قرار می‌گیرند؟

  • کد خبر : 15490
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
آیا خواهر و برادر تحت تکفل بیمه‌شده قرار می‌گیرند؟
رئیس اداره امور بازماندگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ماده ٥٨ قانون تامین‌اجتماعی، گفت: فقط همسر، فرزند، پدر و مادر و شوهر بیمه‌شده زن در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند تحت تکفل بیمه‌شدگان اصلی قرار گیرند و امکان پوشش بیمه‌ای خواهر و برادر از این طریق وجود ندارد.

به گزارش پرونده نیوز، رضا دهقان‌زاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: به استناد ماده ۵٨ قانون تامین اجتماعی، خانواده واجد شرایط بیمه‌شده از حمایت‌های مقرر در ماده ۵۴ این قانون بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: همسر بیمه‌شده و نیز فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی (١٩سال تمام) و پس از آن منحصراً «در صورتی که به تحصیلات دانشگاهی اشتغال داشته یا معلول و ازکارافتاده نیازمند شناخته شوند؛ همچنین فرزندان دختر در صورتی که فاقد شغل و شوهر باشند» می‌توانند از مزیت‌های مقرر در این ماده قانونی استفاده کنند.

دهقان‌زاده افزود: همسر بیمه‌شده زن هم «در صورتی که سن او از ۶٠ سال بیشتر بوده یا به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور ازکارافتاده باشد و معاش او توسط بیمه‌شده تأمین شود، از جمله اشخاص واجد شرایط به‌شمار می‌رود.

رئیس اداره امور بازماندگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: پدر و مادر نیز «در صورتی که سن پدر از ۶٠ سال و سن مادر از ۵۵ سال بیشتر بوده باشد یا به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون تامین‌اجتماعی ازکارافتاده باشند و معاش آنها توسط فرزند بیمه‌شده تأمین شود و به طور کل مستمری دریافت نکنند» می‌توانند تحت تکفل فرزند قرار گیرند.

دهقان‌زاده تصریح کرد: بیمه‌شده متقاضی می‌تواند با در دست داشتن «اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی والدین» برای ارائه تقاضا به شعبه محل پرداخت حق‌بیمه مراجعه کرده و حسب ضوابط و مقررات سازمان تامین‌اجتماعی زمینه بررسی موضوع را فراهم و اقدامات لازم برای درخواست موردنظر را پیگیری کند.

به گفته رئیس اداره امور بازماندگان سازمان تامین اجتماعی، بیمه‌شده متقاضی می‌تواند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir هم درخواست بررسی کفالت والدین را پیگیری کند.

وی یادآور شد: به استناد ماده ۵٨ قانون تامین‌اجتماعی صرفا همسر، فرزند، پدر و مادر و نیز همسر بیمه‌شده زن در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند تحت تکفل بیمه‌شدگان اصلی قرار گیرند.به استناد ماده ۵٨ قانون تامین‌اجتماعی صرفا همسر، فرزند، پدر و مادر و نیز شوهر بیمه‌شده زن در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند تحت تکفل بیمه‌شدگان اصلی قرار گیرند

دهقان‌زاده ادامه داد: همسر بیمه شده زن هم در صورتی که سن او از ۶٠ سال بیشتر بوده یا به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور ازکارافتاده باشد و معاش او توسط زن بیمه‌شده (همسر) تامین شود، امکان بهره‌مندی از این ضابطه را خواهد داشت.

وی گفت: زن بیمه‌شده همچنین می‌تواند فرزند یا فرزندان واجد شرایط را نیز تحت تکفل خود قرار دهد؛ مشروط بر اینکه «فرزند در هیچ‌کدام از کارگاه‌های مشمول مقررات قانون تامین‌اجتماعی اشتغال نداشته باششد؛ تحت پوشش صندوق‌های بیمه و بازنشستگی نبوده و شوهر او فاقد شغل و نظام بیمه‌ای باشد.»

به گزارش ایرنا، بر اساس بند «و» ماده «۳» قانون تامین‌اجتماعی پرداخت مستمری بازماندگان از تعهدات بلندمدت سازمان تامین اجتماعی است که با فوت بیمه‌شده (مستمری‌بگیر) به بازماندگان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

اکنون سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمانی این سازمان بهره‌مند می‌شوند؛ با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=15490