• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
در گفتگو با پرونده نیوز مطرح شد؛

بورس شفاف کننده معاملات است/ کشف قیمت مهمترین مزیت بورس

  • کد خبر : 15304
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
بورس شفاف کننده معاملات است/ کشف قیمت مهمترین مزیت بورس
کارشناس اقتصاد، گفت: بورس به علت اینکه ساز و کار مشخصی بر آن حاکم است، معاملات در آن شفافیت دارد.

دکتر هادی حق شناس، در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: بورس شفاف‌کننده همه معاملات بوده و بهترین مکان برای کشف قیمت است. البته اگر شرکت ها در همین فرایند هفتگی خودرو را عرضه کنند و طبق برنامه ادامه داشته باشد، بورس به خاطر ساز و کاری که بر آن حاکم است و معمولاً اسناد و حساب های شرکت ها کنترل می شود، شفافیت بیشتری دارد.
وی در خصوص اینکه آیا عرضه خودرو در بورس کالا مطابق قوانین بازار سرمایه است؟ بیان کرد: با اینکه عرضه کالا کم است اما فرقی نمی‌کند که در بورس، قرعه کشی یا غیره عرضه شود، حداقل تاثیری در مقدار عرضه آن ندارد. یکی مهمترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا این است که مردم می دانند چه تعداد و چه مقدار ماشین داخلی یا خارجی بفروش میرسد و مهمترین مزیت بورس این است که کشف قیمت می کند وقتی بورس نباشد، جایگزین آن دلال ها و بنگاه‌هایی می‌شود که واسطه گری می کنند. مهم این نیست که خودرو به چه قیمتی کشف شود، مهم این است که با شفافیت اعلام می‌شود، وقتی خودرویی در بورس کالا ۳۰۰ میلیون کمتر از قیمت بازار به فروش می رسد، یعنی دلال ها به همین مقدار پولی نصیب آنها نشده و به نفع تولید کنندگان و مصرف کننده است و ضرری در آن دیده نمی شود.
کارشناس اقتصاد در پایان در خصوص تعارضات اظهار نظر مسئولین در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، خاطرنشان کرد: اختلافات در تصمیم گیری ها در همه حوزه ها وجود دارد و تصمیم گیری در کشورهای جهان سوم معمولاً این گونه است. سازمان بورس زیر نظر وزیر اقتصاد است، مخالف نظر مرجع بالاتر اظهار نظر می کند، چیز جدیدی نیست، در همه تصمیم‌گیری‌های کشور این تعارضات دیده می شود. در کل عرضه خودرو در بورس کالا به نفع خودروسازان و مردم است و بخش اعظمی از سود خودرو به جای دلالان نصیب خودروسازانی می شود که در این سال‌ها زیان انباشته بسیاری داشتند.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=15304