• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

دو روی سکه معاملات بورس در مردادماه

  • کد خبر : 1513
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
دو روی سکه معاملات بورس در مردادماه

 به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده “به نقل از ایرنا- بازار بورس از نیمه مردادماه پس از چهار ماه صعود شتابان، وارد مرحله اصلاح و فرسایش شد و سهامداران تازه‌وارد را غافلگیر کرد. بورس، سال ۹۹ را متفاوت با دیگر سال‌ها آغاز کرد، فعالان بازار سرمایه با توجه به حمایت‌های دولت، افزایش مکرر شاخص بورس […]

 به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده “به نقل از ایرنا- بازار بورس از نیمه مردادماه پس از چهار ماه صعود شتابان، وارد مرحله اصلاح و فرسایش شد و سهامداران تازه‌وارد را غافلگیر کرد.

بورس، سال ۹۹ را متفاوت با دیگر سال‌ها آغاز کرد، فعالان بازار سرمایه با توجه به حمایت‌های دولت، افزایش مکرر شاخص بورس و دست‌یابی به رکوردشکنی‌های غافلگیرکننده، روی خوش به این بازار نشان دادند و نقدینگی‌های سرگردان در اختیار خود را وارد این بازار کردند.

بورس در اوایل مردادماه در ادامه روند صعودی شاخص بورس در تیرماه در مدار افزایشی قرار داشت، اما ناگهان از اواسط مردادماه با انتشار خبر توقف عرضه مرحله دوم صندوق ETF (دارا دوم) تغییر مسیر داد و بازار در شوک این خبر قرار گرفت.

گرچه این خبر به سرعت و با تصمیم‌گیری مسئولان، منتفی و وعده عرضه این صندوق را در ابتدای شهریور ماه داده شد اما تاثیر آن بر معاملات بورس، سنگین بود. همچنین بازار تحت تاثیر فروش عجولانه سهام عدالت از سوی کارگزاری‌ها باز هم با افت بیشتر شاخص بورس مواجه شد.

برخی از تازه واردان که تا به حال چنین افتی را در بازار تجربه نکرده بودند،  به فکر خروج از این بازار افتادند، این در حالیست که اکثر کارشناسان معتقدند سودهای کلان از بازار سرمایه زمانی عاید آن دسته از سهامداران این بازار می‌شود که با صبر و تحمل بیشتری اقدام به فعالیت در این بازار می کنند.

تحلیل معاملات بورس از ابتدای سال جاری تا کنون نشان می دهد،  اصلاح اخیر شاخص بورس را نمی‌توان نشات گرفته از خبر منتفی شدن صندوق دارا دوم دانست بلکه بازار در طول چهار ماه گذشته یک نفس و بدون هیچ استراحتی به چنان رشد و بازدهی دست پیدا کرده است که ایجاد اصلاح سنگین در محدوده کانال دو میلیون واحد برای این بازار دور از انتظار نبود و فقط خبرهای منتقل شده به بازار بهانه‌ای بودند تا بازار را وارد اصلاح سنگین طولانی کند.

با توجه به چنین اتفاقی در بازار، سازمان بورس روز پنجشنبه یکباره تصمیمات جدیدی را برای این بازار اتخاذ کرد تا شاید بتواند کمکی در کاهش التهابات ایجاد شده در بازار باشد و همچنین به دنبال آن شورای عالی بورس به دستور وزیر اقتصاد و دارایی جلسه ای فوری را در روز شنبه برگزار کرد تا بتواند با اتخاذ تصمیمات لازم، دوباره رشد به این بازار بازگرداند.

جذابیت روند معاملات بورس تا نیمه نخست مردادماه

«حسین زمانی»  کارشناس بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به جذابیت روند معاملات بورس تا نیمه نخست مرداد ماه اشاره کرد و افزود: ورود نقدینگی در این دوران بسیار بالا بود اما از نیمه‌های مرداد ماه انتشار خبر منتفی شدن عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF و نیز عرضه بلوکی سهام این صندوق‌ها روند کلی بازار را تغییر داد که در این مدت، طبق آمارهای موجود، رقمی قابل توجه از بازار خارج شد.

وی ادامه داد: با توجه به فضایی که از روز پنجشنبه به دلیل انتشار خبرهای تاثیرگذار در بازار ایجاد کرده بودند، پیش‌بینی می‌شد از روز شنبه روند بازار با کمی ترس و نگرانی به سمت تعادل پیش رود در حالی که اینگونه نشد و بازار روند منفی را در پیش گرفت.
به گفته زمانی، سهامداران ترسیده اند و ممکن است نسبت به گذشته متعادل‌تر با بازار برخورد کنند و هیجانات بازار گرفته شود.

زمانی اظهار داشت: اخبار مثبتی مبنی بر بازگشت زمان معاملات به روال گذشته، افزایش صندوق با درآمد ثابت به ۱۵ درصد، افزایش قیمت دلار، افزایش افزایش ضریب اعتبار کارگزاری، برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی بورس از جمله اخبار مثبتی بودند که در آخرین روز هفته گذشته به بازار تزریق شدند و باید بر تغییر روند بازار و بازگشت رشد به معاملات بازار تاثیر می‌گذاشتند.

این کارشناس بازار سرمایه، اصلاح ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت سهام شرکت‌ها را که اکثر آنها به لحاظ تکنیکالی و بنیادی مستعد رشد و صعود هستند و نیز تزریق خبر افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها از طرف ایمیدرو به بازار را از جمله عواملی دانست که در روند صعودی بازار تاثیرگذار خواهند بود.

وی گفت: این اخبار از جمله خبرهای مثبتی برای بازار تلقی می‌شوند که می‌توانند بازار را به سمت روند صعودی بازگردانند.

زمانی با بیان اینکه  سهام شرکت ها در مدت کمتر از ۱۰ روز درصد اصلاح قابل توجهی را متحمل شد، افزود: در مهر ماه سال ۹۷ شاهد چنین اصلاحی در بازار بودیم با این تفاوت که اصلاح شاخص بورس در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد و در مدت زمان پنج ماه صورت گرفت.
به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، به لحاظ حمایتی و تکنیکالی اصلاح پرشتاب شاخص بورس می‌تواند سودهای کلانی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح اخیر شاخص بورس را نمی‌توان به دولت ربط داد، گفت: بخشی از افت شاخص بورس ناشی از خبر منتفی شدن صندوق‌های ETF بود.

زمانی خاطرنشان کرد: کمتر از ۲۴ ساعت این خبرها تکذیب و خبر عرضه صندوق ETF در شهریور ماه از سوی وزیر اقتصاد و دارایی مطرح شد اما به دلیل وجود ترس در بازار، معاملات به روند سابق خود بازنگشت و به روند نزولی ادامه داد.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس را در شهریور ماه صعودی پیش بینی کرد و گفت: بازار در چند روز ابتدایی هفته روند متعادلی را برای معاملات در پیش گرفت وامیدواریم بعد از آن به سمت مسیر اصلی خود که همان روند صعودی است باز گردد.

نااطمینانی، زمینه‌ساز فشار فروش در بورس

در ادامه «محمود قندچی»، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه معاملات بورس در مرداد ماه ادامه‌دهنده روند معاملات در تیر ماه بود، گفت: بورس در مرداد ماه با روند صعودی کار خود را آغاز و با ارزش معاملات بالایی همراه بود اما به طور کلی با توجه به رشدی که بازار در تیر ماه تجربه کرد روز به روز شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار بودیم که این موضوع از سوی شرکت‌های دولتی و حقوقی صورت گرفت.

وی گفت: به مرور بازار، خستگی خود را نشان داد و یک سری از سلسله اتفاقات باعث شد بازار روند صعودی خود را پس بگیرد و وارد روند نزولی شود.

قندچی اظهار داشت: با تکذیب شایعات و مطرح شدن موضوع عرضه صندوق‌های ETF، روند معاملات بورس در حال گرفتن جانی دوباره بود که موضوع فروش سهام عدالت در بازار مطرح و برخی از کارگزاری‌ها آغاز به فروش سهام عدالت کردند که این موضوع موج دوم عرضه در بازار را ایجاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:‌ برای جلب اعتماد مردم در بازار اعلام کردند سهام عدالت به صورت بلوکی در بازار عرضه می‌شود و برای جلوگیری از فشار فروش در بازار فروش خرد را کنسل کردند.

وی با بیان اینکه موج سوم فروش در بازار به دلیل انتشار خبری درباره صندوق‌های با درآمد ثابت بود، گفت: سازمان بورس اعلام کرد صندوق‌های با درآمد ثابت مجازند ۵ درصد از دارایی را صرف خرید کنند و باقی آن را باید در بازار به فروش برسانند.

قندچی اظهار داشت: در کنار این مسایل با مشکل هسته معاملات روبرو بودیم که همه این مسایل دست به دست یکدیگر دادند تا شاخص از محدوده دو میلیون واحد تا محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد افت کند.

وی اظهار داشت: انجام معاملات بورس در دو زمان مختلف از جمله عواملی بود که زمینه ساز ایجاد فشار به بازار بود و قرار شد از امروز این معاملات به روال گذشته باز گردد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه از بین رفتن نااطمینانی‌ها لازمه رشد دوباره بورس است، گفت:  اکنون بهانه‌های لازم برای رشد بازار مهیا شده و باید منتظر ماند و دید تا چه میزان اخبار مثبتی که روز پنجشنبه منتشر شد می‌تواند بر روند صعودی بازار تاثیرگذار باشد.

قندچی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار دوباره به روند صعودی خود بازگردد اما نباید انتظار داشت سهام اصلاح شده در کوتاه‌مدت سقف قبلی خود را پس بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه روند معاملات بازار در شهریورماه بهتر از ماه مردادماه خواهد بود، افزود: اکثر اصلاحاتی را که در بازار داشتیم عمیق بوده و برخی از سهام ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ بنابراین می توان امیدوار به روند صعودی معاملات بود اما با شتابی کمتر از چند ماه نخست سال بود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=1513

برچسب ها