• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
در پرونده نیوز مطرح شد؛

کنترل بازار شدنی نیست / رفع موانع و افزایش تولید تنها راهکار بهبود بازار خودرو / به عقب باز نگردیم

  • کد خبر : 15103
  • ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کنترل بازار شدنی نیست / رفع موانع و افزایش تولید تنها راهکار بهبود بازار خودرو / به عقب باز نگردیم
کارشناس خودرو، گفت: مسئولین باید بدانند که کنترل بازار شدنی نیست، فقط در چند کشور اجرا می شود، بارها مشاهده شده که قیمت‌گذاری دستوری جواب نمی دهد.

امیرحسین کاکایی در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص بازار خودرو، اظهار کرد: مسئولین باید بدانند که کنترل بازار و قیمت گذاری دستوری شدنی نیست و فقط در چند کشور اجرا می شود، بارها مشاهده شده که جواب نمی دهد. به طور علمی ، رفع موانع و افزایش تولید تنها راهکار ای است که می توان بازار خودرو را بهبود بخشید که البته با زحمت فراوان است؛ اما سوال اینجاست نمایندگان مجلس که سال سال حضور دارند، کدام موانع را از سر راه تولید برداشتند؛ اگر بپرسیم مطمئناً جوابی نخواهیم شنید، اگر هم جوابی دادند، باید از خودروساز و قطعه‌ساز سوال کنیم که آیا حقیقت دارد؟ آنچه مشاهده شده، حتی در یک سال اخیر مشکلات بیشتر هم شده است.
وی ادامه داد: مقداری از مشکل نقدینگی خودروسازان در بورس کالا در حال برطرف شدن بود که گویا نمایندگان مجلس قصد برهم زدن آن را دارند، گمرک که مشکلات متعددی را بر خودروسازان و قطعه سازان ایجاد می کند، انواع ارزی که مطرح می شود، از کجا و چگونه باید تامین شود؟ حتی یک موانع را بر نداشته اند، چون کار سختی است، رفع موانع تولید زحمت بسیاری دارد؛ اما تخریب آن ساده است، تمام مشکلات را به گردن خودروساز می‌اندازند، ۵ سال است که هیچ کس مسئولیتی به عهده نگرفته، قبلاً ادعا می‌کردند که با قرعه کشی مشکل حل می شود، دیدیم که در بازار خودرو تاثیری نداشته است. نهادهایی مثل شورای رقابت باید عقلانیت را حفظ کنند و وارد آشفتگی بازار نشوند، باید مشکلات تولید حل شود، یکی از دلایل نابسامانی و آشفتگی کنونی بازار خودرو، آشفتگی اقتصاد کلان است و ارزی که جهش پیدا کرده است، باید درست شود، رئیس بانک مرکزی را تغییر دادند، امیدواریم سیاست ها را درست کند، هرچند که ایشان هم یک آشفتگی دیگری به نام ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اضافه کردند، باید بپرسیم برای چه این کار را انجام داده، ایشان که متخصص اقتصاد هستند، یک اشتباه تاریخ سیاسی را دوباره تکرار کردند که باعث تخریب پایه اقتصاد بازار شده و روز به روز بدتر می شود، چنانچه درست بررسی کنیم، مردم همراهی می کنند. در بازار از دلار ۴۰ هزار تومانی ضربه می‌خوریم و از رانت ۲۸,۵۰۰ تومانی هم آسیب می بینیم، تناقضات ضربه می زند، باید جای گفتاردرمانی کاری کرد.


بورس کالا درمانی برای آشفتگی بازار خودرو
کارشناس خودرو، در باره ورود خودرو در بورس کالا، عنوان کرد: قبل از ماجرای بورس کالا برخی از خودروهای سایپا اتوماتیک وار از قرعه کشی درآمده بودند، چون مشتری نداشتند و نمی توانستند، ظرفیت را پر کنند. قیمت کل کالاها از جمله خودرو بالا رفته است، مسئولین دنبال راه حل نمی گردند و انگشت اتهام آنها روی بورس کالا از که از دیدگاه شان به درد نمی خورد، نکته اینجاست در سه هفته اخیر که ارز بالا رفت و ارزش ریال پایین آمد، سرمایه گذاران که شامل بخش عمده‌ای از مردم می شود، پس اندازی هم داشتند، نگران شدند، ۲۰ درصد در عرض دو هفته ارزش پول پایین آمد، گویا برای آنها بورس و بانک به صرفه نبود و تصمیم گرفتند که کالا از جمله خودرو خریداری کنند، مدیریت ارزی مشکل دارد باید آن را حل کنند. قبل از سال برای یک سری از خودروها مشکلی نداشتیم، حتی برای مونتاژ تعداد از خودروهای خارجی! که گفتند باید قیمت گذاری کنیم و در بورس کالا بگذاریم، خودروهایی که قرار بود در بورس کالا باشند، نبودند، اخیراً ۲۰۷ را قطره چکان وارد بورس کالا کردند، به نوعی آشفتگی سیاستگذاری در مسئولین دیده می‌شود، در جایی که لازم است کاری نمی کنند و در جایی که مورد توجه مردم است، برای جلب توجه، برخی حرفها را تکرار می‌کنند، مردم خسته شده‌اند، فکر می‌کنند، اگر قیمت‌گذاری دستوری باشد، قیمت پایین می آید ۵ سال اخیر را مشاهده می‌کنیم، اتفاق خاصی نیفتاد. در چند روز اخیر که چند مدل خودرو در بورس کالا عرضه شد، برخی از آنها نسبت به بازار ۵۰ تا ۶۰ میلیون زیر قیمت فروخته شدند، فروش خوبی هم داشتند. علیرغم اینکه در دو هفته قیمت ارز بالا رفت، قیمت خودرو هم بالا رفت. نشانه های سیاست عقلانی اقتصاد سیاسی از نوع سیاسی کاری است و تصمیم سازی برای اقتصاد روز به روز بدتر می شود.
شورای رقابت قیمت گذاری دستوری را تایید نمی کند
وی در خصوص خبر های متعدد و متناقضی که از شورای رقابت در خصوص خودرو گفته می شود، تاکید کرد: اولین خبر که مربوط به قیمت گذاری بود شایعه ای است که از نظر نمایندگان مجلس بود، اعضاء شورای رقابت میدانند کار اساسی نمی توانند انجام دهند و می دانند با قیمت‌گذاری دستوری دردسرهای بیشتر ایجاد می شود، اجازه نمی دهند، بیشتر از این ادامه پیدا کند، در شورای رقابت که بیشتر آن از اقتصاددانان تشکیل می شود، می دانند چه کاری باید انجام دهند، اگر ۲۰ درصد قیمتی بالا برود، برای متعادل سازی ممکن بود ۱۰ درصد ۱۰ درصد بالا ببرند، اما اکنون برای مثال پژو پارس ۲۷۰ میلیون میفروشند، در بازار ۴۵۰ تومان است، شورای رقابت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ آنها اقتصاد دان هستند و مقاومت می کنند، بخشی از وکلای مجلس می‌خواهد بگوید هستند و ادعا می کنند، با واردات خودروهایی که معلوم نیست از کجا آمده بازار را برهم میزند.


به عقب باز نگردیم
کاکایی در خاتمه در خصوص سیاستهای بازار خودرو، خاطرنشان کرد: زمانی درباره تئوری تاریخ صحبت می کردیم، باید در کتاب ها آن را جستجو می کردیم، اکنون اگر به پنج سال گذشته نگاه کنیم، متوجه می شویم که داریم به عقب باز می گردیم و از گذشته عبرت نگرفته ایم مرور کردن ۵سال کار ساده است که به ما نشان می دهد، این سیاست گذاری در خودرو جواب نمی دهد و باید مشکل را در جای دیگر جستجو و حل کرد.

حسام مهدوی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=15103