• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

لزوم پایداری منابع اجرای پزشکی خانواده/ چگونگی ارجاع بیماران به بیمارستان‌ها

  • کد خبر : 14715
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
لزوم پایداری منابع اجرای پزشکی خانواده/ چگونگی ارجاع بیماران به بیمارستان‌ها
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از اولویت‌های اجرای پزشکی خانواده در کشور، هماهنگی معاونت‌های وزارت بهداشت بویژه بهداشت و درمان است؛ چراکه اتصال سطوح یک و دو و سه که تا پایان سال در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر اجرا می‌شود، نیازمند همکاری و تعامل این دو معاونت است.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، طرح پزشکی خانواده در سطح یک خدمات، تا حد زیاد اجرا شده که نیازمند اتصال به سطوح دو و سه، نظام ارجاع و بازخوراند است.

وی افزود: در سطح دو خدمات، نقشه‌های ارجاع، بازنگری شده و در حال حاضر دقیقا مشخص است که از هر شهر و مرکز جامع سلامت اگر نیاز به ارجاع باشد، باید به کدام مرکز درمانی، ارجاع انجام شود. در مرحله اول، ارجاع سطح دو، اختیاری است و اگر بیماری در مازندران بوده و برای دریافت خدمات سطح دو به استان دیگری مراجعه کند، اجباری در کار نیست؛ چراکه هر کاری با اجبار باشد، شکست می‌خورد و به تدریج، رفتار باید اصلاح شود.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید نوبت‌گیری الکترونیک برای بیماران با هماهنگی خودشان انجام شود. در سیستم های HIS بیمارستانی، حتما نوبت گیری الکترونیکی بررسی می شود و باید امکان نوبت گیری الکترونیک از سطح یک به سطح دو برای بیماران فراهم شود؛ البته به تدریج، بخش خصوصی نیز در ارجاع سطح دو خدمات، فعال می شوند و فقط محدود به بیمارستانهای دولتی نیست.

بنابر اعلام وبدا، کریمی از نهایی شدن نقشه ارجاع از سطح دو به دو و دو به سه خبر داد و گفت: مشوق هایی برای پرداختی فرانشیز بیمارانی که از مسیر ارجاع مراجعه می کنند در نظر گرفته شده و هماهنگی هایی با سازمان برنامه و بودجه در این زمینه داریم. از سوی دیگر نیز برای تیم پزشکی، مشوق هایی تعریف خواهد شد.

وی پایداری منابع در اجرای طرح پزشکی خانواده را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: منابع این طرح باید پایدار باشد تا با شکست و کمبود منابع، روبرو نشود. امیدواریم تا پایان سال، اتصال کامل سطوح یک، دو و سه خدمات را در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر فراهم کنیم و در سال جدید نیز به شرط تامین پیش نیازها، پزشکی خانواده در شهرهای بیشتر از ۲۰ هزار نفر نیز اجرا می شود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=14715