• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4
پرونده نیوز گزارش می دهد؛

چگونگی موفقیت خودرو در بازار بورس کالا / آیا ورود خودرو به بازار بورس کالا مثمر ثمر است / ورود خودرو به بازار بورس را باید منصفانه نقد کرد

  • کد خبر : 14225
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
چگونگی موفقیت خودرو در بازار بورس کالا / آیا ورود خودرو به بازار بورس کالا مثمر ثمر است / ورود خودرو به بازار بورس را باید منصفانه نقد کرد
چند مدتی است که در ادامه روند افزایش قیمت دلار قیمت خودرو هم افزایشی شده است، به طوری که حتی ورود خودرو به بازار بورس را هم به چالش کشانده است.

به گزارش پرونده نیوز، در اواسط آذرماه امسال بود که برای اولین بار خودرو وارد بورس کالا شد و مردم می توانستند از طریق بورس کالا و بدون واسطه خودرو را از خودروساز خریداری کنند.
احسان ندیری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزیت ورود خودرو به بازار بورس می گوید: آمدن خودرو به بورس کالا دو حسن اساسی دارد، اول اینکه قیمت معامله شده کمتر از قیمت بازار است و دوم اینکه محدودیت خریدار ندارد، در حالی که اگر بخواهیم غیر از بورس کالا خودرو را از خودروساز خریداری کنیم، باید قرعه کشی انجام شود. بزرگترین مزیتی که با ورود خودرو به بازار بورس کالا می توانیم به آن اشاره کنیم، این است که اختلاف قیمت گذاری دستوری و بازار آزاد که نصیب دلال ها و باعث زیان خودروسازان شده است، به جیب خودروساز می رود.
امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو در این خصوص، می گوید: عملیاتی که در بورس باید انجام شود، هنوز به کمال خود نرسیده و قیمت را به تعادل نرسانده است. خودرو گران قیمت، به بازار بورس کالا آمد و دیدیم که تقریباً بازار را به تعادل رساند؛ اما انتظار از بازار بورس کالا این است که خودروهای ارزان قیمت که به اصطلاح اقتصادی می گویند مانند: ۲۰۷ وارد شود که متاسفانه هزار عدد بیشتر نبود، آن هم تاثیرگذار بود و ۵۰ میلیون تومن قیمت را کاهش داد، در مجموع می توانیم بگوییم که بورس کالا موجب خرابی بازار و بالا رفتن قیمت‌ها نشده است، در عین حال باید اصول بورس کالا را رعایت کنیم، تمام کالاها و انواع آپشن ها را ارائه دهیم و برای رسیدن به تعادل یک بازه مشخصی مانند چند ماهه تعیین کنیم. اثر واقعی بورس کالا را میتوان در کلاس کاری عرضه شده خودش ببینیم، قرار نیست بورس کالا شاهکار کند.
بورس کالا می تواند موجب کاهش قیمت خودرو شود
چند روزی است که در پی افزایش قیمت خودرو مسئولان این حوزه مصاحبه های گوناگونی می کنند و دنبال مقصران گرانی این کالا می گردند، در حال که می توانند با شیوه درست و اصولی در بورس کالا عرضه خودرو را بالا برده و قیمت آن را کاهش دهند.
این کارشناس سرمایه، در خصوص سودی که منجر به افزایش تولید می‌شود گفت: سودی که از طریق فروش بدون واسطه و حضور دلال ها به دست خودروسازان می‌افتد، باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت می شود.
چالش هایی که پیش روی تولید کنندگان برای به دست آوردن سود خودرو در بورس کالا است را کارشناس خودرو اینگونه می بیند، اگر درآمد خودروسازان بالا رود، تولید آن نیز بالا میرود. اثر ورود خودرو در بازار بورس را در بلند مدت خواهیم دید و در کوتاه مدت نمی توانیم انتظار داشته باشیم. افزایش قیمت خودرو ارتباطی به بازار و بورس کالا ندارد، در واقع به کاهش ارزش ریال بستگی دارد، همانطور که مسکن یا هر کالای ماندگار دیگری بالا رفت، خودرو نیز بالا رفت، اکنون تاثیرات ورود خودرو به بورس کالا مشاهده نمی شود، خودرو ۲ تا ۳ هفته در بورس کالا بوده است، اثرات منفی ندارد، اما در خصوص اثرات مثبت آن باید در آینده قضاوت کنیم و ببینیم اثر آن مثبت یا منفی می شود . دولت به جای اینکه وقت تلف کرده و در بازار دخالت کند و بخواهد بازار را کنترل کند، به سیاست های خود بپردازد و، دست از دخالت در بورس هم بردارد. اکنون مسئله ای مطرح است که میخواهند مابه التفاوت قیمت خودرو در بازار بورس کالا را در جای دیگری هزینه کنند، در صورتی که سود این اتفاق باید باعث بالا رفتن تولید شود، در حال حاضر که اقتصاد قفل کرده است، بورس شرایط لازم را ندارد، باید صبر و برنامه ریزی کنند تا نتیجه آن را ببینند، اکنون معضل اصلی ما این است که می گویند اگر برنامه ریزی بورس درست باشد، کار نتیجه می گیرد، در صورتی که اول باید بقیه شرایط را مناسب کنند.
کاکائی ادامه داد: دخالت دولت در بورس کالا باعث نگرانی می شود، حتی می‌تواند قیمت های حبابی ایجاد کند و قیمت ها بالاتر برود، باید با احتیاط عمل کرد، عرضه خودرو در بورس باید به طور کامل مطابق قانون بورس باشد و هر آنچه در قانون بورس است، به آن عمل کنند، اشتباه است، اگر در مجلس قانونی اضافه کنند، که چنانچه قیمت از هر عددی بالاتر برود به خودروساز ندهند، هدف از ورود خودرو به بازار بورس کالا این است که خودروساز زیان نبیند، قرار نیست که پول اضافی از مردم بگیریم که بخواهیم در جای دیگری هزینه کنیم یا برای توسعه آینده استفاده کنیم، اکنون بازار نیاز به تعادل دارد باید در این فضای ملتهب محتاط تر عمل کنیم.
زمانبندی نامناسب ورود خودرو به بازار بورس کالا
این خودروساز می گوید: در مقطع زمانی خودرو را وارد بازار بورس کالا کردند که دلار ثبات ندارد ،اول باید قیمت آن را تثبیت کنند، حداقل به ۳۳ یا ۳۵ تومان برسانند تا قیمت‌ها بالاتر نرود، بانک مرکزی اعلام کرده که افزایش قیمت ها شایعه است، خوب در ادامه باید قیمت ها به قیمت قبل برگردد، اقتصاد کلان را باید مدیریت کنند، اکنون بازار آشفته است، با ابزاری مثل بورس نمی توان کاری کرد و با عدد هزار خودرو، در بورس کالا نمی‌توانیم انتظار تاثیر گذاری بهتری داشته باشیم.
سود سهامداران خودرو از ورود خودرو بازار بورس کالا
زیان انباشته خودروسازان که در پی قیمت گذاری دستوری خودرو توسط دولت، گریبانگیر سهامداران آنها هم شده است، به طوری که در چند سال اخیر خودرو سازان در اکثر مواقع سهامشان در بورس نزولی بوده و صعود آنچنانی مشاهده نشده است.
ندیری، در خصوص سود سهامداران خودرو در بورس، می گوید: سهامداران که در بورس خودرو هستند با سود این شرکت ها آنها هم سود می برند، رابطه مستقیمی با هم دارد و می‌تواند در یکدیگر منعکس شود و تاثیرگذار باشد؛ اگر خودروسازان به سود آنچنانی برسند و زیان آنها کمتر شود؛ برای سهامداران خودرو که اغلب ضرر می کردند، موقعیت خوبی است که آنها هم در این بین سود ببرند.
عرضه خودرو در بورس کالا را بیشتر کنید
هر چقدر میزان عرضه خودرو در بورس کالا بیشتر باشد، میتوانیم تاثیرگذاری آن را بیشتر مشاهده کنیم، هر عملیاتی در بازار اقتصادی نیازمند صبر و برنامه ریزی است.
کارشناس بازار سرمایه، می گوید: هر چقدر میزان عرضه بیشتر شود، ما می توانیم اثر گذاری آن را بیشتر ببینیم، اولین بار هزار عدد خودرو آزمایشی بود، دولت باید دست خودروسازان را باز بگذارند؛ اگر می‌خواهد زودتر قیمت ها پایین بیاید باید خودرو با سرعت بیشتر و بدون قیمت گذاری وارد بورس کالا شود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=14225