• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
5
رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری مطرح کرد؛

پرداخت تنخواه به دولت متوقف شد/ بدون طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، تورم نقطه به نقطه به زیر ٢۵ درصد می‌رسید

  • کد خبر : 14092
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
پرداخت تنخواه به دولت متوقف شد/ بدون طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، تورم نقطه به نقطه به زیر ٢۵ درصد می‌رسید
رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: روند رشد نقدینگی در سال جاری منفی بوده‌ به طوریکه در ابتدای کار دولت این نرخ در ١٢ ماه ۴٨.٢ درصد بود که امروز به ٣۴.٣ درصد رسیده است.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایلنا، علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز با بیان اینکه کنترل نقدینگی، پایه پولی و تورم از مهمترین برنامه‌های بانک مرکزی محسوب می‌شود، اظهار داشت : پایه پولی در پایان آبان ماه نسبت به اسفند ماه سال گذشته به ٢٠.۵ درصد و نقدینگی به ٢٢.۵ درصد رسید و روند رشد نقدینگی در سال جاری منفی بوده‌ است به طوریکه در ابتدای کار دولت این نرخ در ١٢ ماه ۴٨.٢ درصد بود که امروز به ٣۴.٣ درصد رسیده است.

وی ادامه داد : سیاست بانک مرکزی این است که متغیرهای پولی را کنترل کند و برنامه ریزی بانک مرکزی این است که رشد نقدینگی را تا پایان سال به کمتر از ٣٠ درصد برسد.

رییس کل بانک مرکزی از مهمترین تصمیمات بانک مرکزی با همکاری سایر دستگاه‌ها برای کنترل متغیرهای پولی، عدم پرداخت تنخواه بود، گفت: برخلاف سال‌های گذشته که تنخواه ارائه می‌شد امسال تصمیم گرفته شد که تنخواه تا سقف ۶٠ هزار میلیارد تومان پرداخت نشود و همین تصمیمات باعث شد که رشد نقدینگی در فروردین ماه منفی شود.

صالح‌آبادی افزود: یکی از موضوعات مهم در کنترل متغیرهای پولی بحث خرید ارزهای دولت بود در این زمینه ریال حاصل از فروش ارزهای دولت از جامعه جمع‌آوری شد و این مورد را به شدت کنترل کردیم.

وی درباره روند رشد خالص دارایی خارجی اظهار داشت: در آبان ماه سال جاری نسبت به این آبان سال گذشته رشد خالص دارایی‌های خارجی ١٧.٩ درصد بود که این نرخ در آبان ماه امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته به ٣.٨ درصد رسیده‌است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته علمیات ریپو روند کاهشی داشته، گفت: البته اخیرا این روند تا حدودی افزایشی بوده که دلیل آن هم به حساب‌های دولت برمی‌گردد و البته در این مورد هم بانک مرکزی نسبت به متعادل سازی اقدام کرده ‌است.

تخلیه تورم طرح مردمی سازی یارانه‌ها

صالح‌آبادی درباره کنترل تورم در چند ماه گذشته اظهار داشت: تورم مصرف‌کننده ١٢ ماهه در ابتدای کار دولت ۵٩.٣ درصد بوده که این نرخ در پایان آبان ماه امسال به ٣٩.٩ درصد رسیده و نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵٩.٩ درصد این نرخ به ۴٣.٣ درصد رسیده‌ است. البته نرخ تورم هنوز هم بالا است اما بخشی از این نرخ تورم به اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، افزایش دستمزد و تغییر نرخ مبنای حقوق گمرکی برمی‌گردد و عامل نیمی از نرخ تورم همین سه موضوع محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: شاهد تخلیه تورم طرح مردمی سازی یارانه‌ها هستیم و از این رو روند رشد نرخ تورم کاهشی خواهد بود . از سوی دیگر باید انتظارات در جامعه تعدیل شود و آرامش اقتصادی برقرار شود. باید توجه داشت که نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه ٢٩.۵ درصد بود و اگر طرح مردمی سازی یارانه‌ها به اجرا نمی‌رسید نرخ تورم نقطه به نقطه به کمتر از ٢۵ درصد هم می‌رسید.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=14092