• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
4

امضای ۲۵ سند همکاری در ذیل ۴ کمیته بین ایران و تاجیکستان

  • کد خبر : 13597
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
امضای ۲۵ سند همکاری در ذیل ۴ کمیته بین ایران و تاجیکستان
وزیر نیرو گفت: در حوزه بهداشت و درمان که ذیل کمیته دوم اتخاذ تصمیم کرد ۱۰ اولویت برای بهداشت و درمان تعیین شد که امیدواریم توافقات اجرایی شود.
به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایلنا، علی اکبر محرابیان در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان با بیان اینکه این اجلاس از موفق ترین اجلاس‌ها بین دو کشور بوده است، اطهار داشت: در این اجلاس شاهد حضور مقامات عالیرتبه دو کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در این اجلاس اسنادی ثبت و توافقات خوبی حاصل شد، افزود: مذاکرات و اسناد در ۴ کمیته دنبال شد که از جمله آنها کمیته تجاری، بازرگانی، مناطق آزاد، بانکی و بیمه بوده است که در زمینه تبادلات تجاری و مناطق آزاد توافقات خوبی در سند ثبت شد.

وزیر نیرو گفت؛ در کمیته آموزش عالی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و بهداشت و درمان نیز توافقات خوبی حاصل شد از جمله فعالیت مدرسه رودکی در شهر دوشنبه است که توافق شد هرچه زودتر افتتاح شود.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان که ذیل کمیته دوم اتخاذ تصمیم کرد ۱۰ اولویت برای بهداشت و درمان تعیین شد که امیدواریم توافقات اجرایی شود، همچنین در حوزه غذا و دارو توافقات خوبی انجام شد، کمک به محرومین نیز از دیگر توافقات حاصله بود.

محرابیان با اشاره به توافقات کمینه سوم گفت: در این کمیته تصمیماتی در زمینه حمل و نقل و کشاورزی و فناوری اتخاذ شد ، بر این مبنا توافقاتی در زمینه حمل و نقل بین خراسان رضوی و تاجیکستان حاصل  شد، حمل و نقل ریلی با گشایش مسیر ترکمنستان در دستور کار است تاکنون تجار ما کالاها را از ترکمنستان به تاجیکستان می رساندند که امیدواریم این مسیر فعالتر شود.

وی تاکید کرد: در حوزه نفت و فراورده توافقات خوبی حاصل شد، در موضوع مخابرات توافق خوبی حاصل شد.

مقام عالی وزارت نیرو همچنین بیان داشت: در حوزه آب و انرژی و محیط زیست توافقات خوبی حاصل شد.

وی با اشاره به همکاری در زمینه ساخت نیروگاه برقایی سنگ توده ۲ گفت؛،این نیروگاه توسط شرکتهای ایرانی ساخته شده و با ظرفیت کامل در حال تولید است که می تواند برق را به تاجیکستان و کشورهای اطراف منتقل کند، در زمینه انرژی تجدیدپذیر نیز مذاکراتی شد که امیدواریم فعالانه دنبال شود.

وی گفت: بعد از سنگ توده راغون دیگر نیروگاه بزرگ برقابی منطقه است که شرکتهای ایرانی ساخت آن را به عهده دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت ها زمینه برای توسعه همکاری وجود دارد، زمینه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد، گفت؛ ما ۲ هزار شرکت فعال برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی در ایران داریم

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=13597