به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آقای حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان هر ساله رو به افزایش است و اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال زیان انباشته ایران خودرو به ۱۷ هزار میلیارد تومان و سایپا به ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
آقای فاطمی امین وزیر صمت علت افزایش زیان خودروسازان را خصوصی نشدن خودروسازان و دخالتهای دولت میداند.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، خصوصی سازی نشدن، در اصل باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان شده است.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به وجود مانع حقوقی و قانونی برای واگذاری خودروسازها به بخش خصوصی، گفت: سهام این شرکتها در اختیار چند بانک بزرگ کشور به عنوان وثیقه قرار دارد؛ خصوصی سازی در این شرایط اقدام موثری در جهت کاهش ناکارآمدیهای مدیریتی به دلیل ذی نفع نبودن مدیران است.
وی افزود: اگر دولت میخواهد واقعا خصوصی سازی را انجام دهد، باید به نحوی سهام خود را با آزاد کردن این وثیقه از طریق مکانیزمها و عملیاتهایی که خود مدیران دستگاه بانکی کشور میدانند، انجام دهد تا بتوانیم شاهد فرآیند واگذاری خودروسازیها باشیم.
بنگاه داری در صنعت خودرو یا همان دولتی ماندن خودروسازان، تازگی ندارد و چند سالی است وزرای صنعت با هر رفت و آمدی وعده خصوصی سازی را میدهند؛ بر همین اساس نیز رئیس جمهور در بازدید میدانی که از ایران خودرو داشت، فرمان ۸ مادهای صادر کرد که در بند هشتم آن به واگذاری خودروسازان اشاره کرده است.
آقای خاندوی وزیر اقتصاد ۹ مهر نیز در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، گفت: به شرکت دولتی مهلت داده شد سهام وثیقه خود را جا به جا کند و اگر از مهلت یک ماهه استفاده نکند، این امکان به وزارت اقتصاد و دارایی داده میشود تا رسما سهامهای دیگری را جایگزین کند.
حالا آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت خبر از آغاز فرآیند اجرایی برای خصوصی سازی خودروسازان داده و بر این اساس، ارزش گذاری خودروسازان انجام شده است.
توکلی لاهیجانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما با اعلام این خبر افزود: نقشه راه مشترکی با وزارت اقتصاد در خصوص اینکه خودروسازی که واگذار میشود از منظر تولید بالندهتر و گامهایی که برداشته میشود منجر به افزایش تولید و بن سازههای (پلتفرم) بومی شود تنظیم شده و اکنون مراحل اجرایی آن در حال انجام است.
وی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان، گفت: چند مسیر مختلف در خصوص جبران زیان انباشته خودوسازان در نظر گرفته شده است؛ نکته اول این است که چگونه میتوان با افزایش تولید میزان هزینههای سربار را کاهش داد، نکته دیگر در اصلاح رابطه خودروسازان با زنجیره تامین است، اینکه زنجیره تامین با حجم اقتصادی تولید کند و کاهش قیمتی از طریق همکاری سازندگان با خودروسازان شکل گیرد و کاهش هزینه صورت گیرد.
توکلی لاهیجانی افزود: نکته دیگر در اصلاح سبد محصولی خودروسازان است؛ یعنی خودروسازان محصولی را وارد بازار کنند تا بتوانند بر اساس راهکار مهندسی کاهش هزینه داشته باشند که منجر به کاهش زیان عملیاتی خودروسازان شود، اکنون در یکی از خودروسازان کاهش زیان عملیاتی از ابتدای سال تاکنون داشته ایم.
مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: زیان انباشته خودروسازان یک شبه اتفاق نیفتاده است از این رو باید در یک مسیر با مجموعهای از راهکارها به کاهش زیان در خودروسازان برسیم؛ یک ماه برنامه تحولی در سه گام طراحی کردیم که تخصیص به جریان تولید داشت، در چند سال گذشته با عارضه تولید خودرو ناقص مواجه بودیم که در ۷ ماه امسال تولید خودرو ناقص متوقف و خودرو کامل تولید شد، اکنون در حوزه خودروهای تجاری افزایش ۱۸۷ درصدی داشته ایم.
وی گفت: در گام دوم، به اصلاح بن سازههای جدید برای توسعه محصولات با کیفیت متمرکز شده ایم؛ بن سازههای مشترک و هم افزایی خودروسازان نقش کلیدی دارند.
صورتهای مالی خودروسازانی که خصوصی شده اند نشان میدهد نه تنها دیگر زیان انباشته ندارند، بلکه به سود دهی هم رسیده اند؛ ما هم این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.