• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7
نماینده اسبق مجلس در گفتگو با پرونده نیوز؛

نرخ تورم بر روی نرخ ارز تاثیر گذار است / تضعیف پول ملی تولید را از بین می برد

  • کد خبر : 12376
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
نرخ تورم بر روی نرخ ارز تاثیر گذار است / تضعیف پول ملی تولید را از بین می برد
نماینده اسبق مجلس، گفت: نوسانات بازار ارز بر روی نرخ تورم تاثیر گذار است و همچنین نوسانات نرخ تورم بر روی بازار ارز اثر می گذارد.

دکتر هادی حق شناس، در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص نوسانات بازار ارز، اظهار کرد: این نوسانات بر روی نرخ تورم همچنین بخش تولید اثرگذار است. هنگامی که نرخ تورم افزایش پیدا می کند، بر روی نرخ ارز اثر می‌گذارد و بلعکس هم اتفاق می افتد؛ از تغییرات مهم دیگر تاثیرات آن بر روی تولید است، چون هنگام تورم و تلاطم ارزی نقدینگی به جای اینکه به سمت تولید برود، به سمت سفته و بازار دلالی خواهد رفت، هربار که نرخ ارز تغییر کند، سفته و دلالی هم تغییر میکند و بازار متلاطم می‌شود، یکی از تاثیرات بازار ارز بر روی تولید است.
وی درخصوص تاثیر صادرات بر روی نرخ ارز، بیان کرد: اگر محدودیت هایی بر روی صادرات و واردات نداشتیم و ظرفیت تولید کالای صادراتی بالایی داشتیم، زمان تضعیف پول مالی باعث افزایش صادرات می شد. یکی از عوارض تغییرات ارز تضعیف پول ملی است؛ اما چون در کشور ما با محدودیت صادرات مواجهیم و تنوع مقاصد وجود ندارد و همچنین در بازار ارز تلاطم وجود دارد، نمی توانیم از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده کنیم، صادرات عمده کشور فراورده پتروشیمی است.
نماینده اسبق مجلس، ادامه داد: نرخ تورم ابعاد مختلفی دارد، هم بر سوداگران، دلالان، خودرو، سکه تاثیر گذار است؛ اما به قاطع میتوان گفت، افزایش نرخ ارز باعث توقف و تضعیف تولید می شود.
وی در خصوص اقتصاد ایران، اظهار کرد: اقتصاد بیمار شبیه بیماری انسانی می باشد که چند نوع بیماری و نیاز به چند نسخه دارد، در اقتصاد هم همین نکته قابل توجه است، در اقتصادی که بازار پول و نرخ بهره واقعی نیست، هم بازار کالا، هم بازار ارز، همه دچار مشکل شدند، در این دوران خواستند که ارز ترجیحی را حذف کنند و دان مرغ را آزاد کنند؛ اما آیا قیمت مرغ هم واقعی است؟ وقتی ملاحظات در هر موضوعی انجام می شود و فقط بخشی از آن غیرمجاز می‌شود، اقتصاد کارکرد خوبی ندارد که طبق اصول و ضوابط کار کند، می توانیم ببینیم که نهاده را با ارز واقعی می دهند، اما محصولی که به دست مردم می‌رسد را قیمت گذاری می کنند.
حق‌شناس افزود: نهاده با ارز واقعی، محصول را قیمت گذاری می کنند یا ستاده را قیمت گذاری می کنیم، در حالت دوم حتما در آن رانت ایجاد می شود. زمانی که نهاده با نرخ آزاد شود یا بالعکس باعث قاچاق می شود، بهتر است که اقتصاد آزاد شود، زمانی که یک اقتصاد را می‌پذیریم، باید تمام قواعد آن را بپذیریم و به قوانین آن عمل کنیم، بخشی دستوری و دیگری را آزاد کنیم، بخشی را مجاز می دانیم که قیمت‌گذاری شود بخشی را مجاز نمی دانیم که غیر قیمت گذاری شود و اقتصاد چند وجهی شکل می گیرد اگر یک وجهی بود می‌توانستیم مشکلات را راحتتر حل کنیم. مثال قابل لمس آن آمریکا و اروپا است که الان تورم دو رقمی را تجربه می کنند، آیا آنها نمی‌توانند یارانه بدهند؟ اما وقتی اقتصاد باز را پذیرفتند بقیه آن را هم پذیرفتند.
وی در خصوص این سوال که چرا با وجود دلار ۳۶ هزار تومانی باز مردم خریداری می‌کنند ؟ خاطرنشان کرد،: صف کشیدن برای دلار ۳۶ هزار تومانی به این دلیل است که می‌خواهند، ارزش پول شان از بین نرود، به همین دلیل سکه ، دلار یا خودرو یا حتی اگه توان آن را داشته باشند ملک خریداری می‌کنند، زمانی که پول ملی تضعیف می‌شود، مردم پناهی به جز دلار نمی بینند.

حسام مهدوی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=12376