• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص قطعی اینترنت مطرح شد؛

صدمات اقتصادی بیشتر از امنیتی است / نگاه اقتصادی داشته باشیم، نه امنیتی!

  • کد خبر : 10938
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
صدمات اقتصادی بیشتر از امنیتی است / نگاه اقتصادی داشته باشیم، نه امنیتی!
کارشناس اقتصاد گفت: تبعات اقتصادی قطع شدن اینترنت بسیار بیشتر، عمیق‌تر و بلند مدت تر از مشکلات امنیتی است.

سید محمد شمس الدین، در گفتگو با پرونده نیوز، در خصوص اقتصاد ایران، اظهار کرد: دخالت دولت در نرخ ارز از چند سال قبل مطرح بوده که به بیماری هلندی منجر شد و این پدیده به افزایش شکاف طبقاتی تبدیل شد. بعد از انقلاب اسلامی فرصت پیش آمده که مردم کار کند و اقتصاد را در دست بگیرند؛ اگر ۵ درصد حساب کنیم، ۸۰ درصد مردم خودشان کار را در دست گرفتند؛ آموزش، بهداشت و امنیت باید دست دولت باشد. بعد از جنگ تحمیلی نظام بازاربهتر شد و کمی ثبات داشت، متاسفانه زمانی که با تحریم مواجه شدیم، دخالت ها بیشتر شد و از نظر رشد اقتصادی از کشورهای رقیب عقب مانده ایم، دخالت دولت و قیمت گذاری باعث فرار اقتصادی شد و اعتماد مردم نسبت به اقتصاد از بین رفت، آنها سرمایه خود را خارج کردند، کسب و کارهای کوچیک از دست رفت و تبدیل به هایپر های بزرگ شد.
وی ادامه داد: با پدید آمدن اپلیکیشن ها و آی تی دوباره اقتصاد رونق گرفت، متقاضیان کار برای استخدام کاهش یافت؛ اما برای کارآفرینان موقعیت خوبی ایجاد کرد، از این رو هر دولتی که روی کار می آمد، قول مساعد میداد که فضای مجازی را محدود نکند. چند دوره نگاه امنیتی به نگاه اقتصادی غالب شد و بدون اطلاع قبلی اپلیکیشن های خارجی محدود شد و خسارت های بسیار سنگین به پیکره نحیف اقتصادی زد و در حال حاضرهم نگاه امنیتی است و باعث صدمات جدی بر نظام بازار که بدون دخالت دولت سهمی از خدمات و تولید اختصاص می دهد، می زند.
کارشناس اقتصاد در خصوص قطعی اینترنت و صدمات آن، بیان کرد: به دوستان توصیه می کنم که نگاه امنیتی نداشته باشند، اقتصاد آنقدر قدرت دارد که از این التهابات بگذرد، نیاز نیست کل کشور را محروم کنند، درست است که سوء استفاده هایی صورت می گیرد؛ اما دسترسی ها را نباید محدود کنیم، بخش عمده را محروم می‌کنیم، نگاه امنیتی را باید کاهش دهیم و اعتماد داشته باشیم، مردم تعاملات دارند و وقتی اقتصادشان در خطر باشد به کسانی که میخواهند به آن ضربه بزند، خودشان سرکوب می کنند، نیازی نیست که دسترسی ها را محدود کنیم، اگر نگاه اقتصادی قالب باشد، خود بنگاه های کوچک شروع به مخالفت و حفاظت از خود می کنند، چون می دانند، چه ضرری بزرگ به درآمد آنها می زند. در دنیای آزاد از فضای مجازی استفاده می کنند، در ایران هم انجام می‌شود، به خاطر چند تظاهرات کوچک کل جامعه نباید دچار ضربه شود، تبعات اقتصادی بیشتر، عمیق تر و بلندمدت تر از امنیتی خواهد بود، امنیت کامل هست، اقتصاد توانمند است، اجازه بدهید، مردم خودشان مدیریت کنند، مردم جنگ را اداره کردند و نگذاشتند حتی یک ذره خاک کشور از دست برود. دولت اگر وظایفش را انجام دهد بزرگ می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آمار ترک تحصیلی ها بسیار در وضعیت خطرناکی قرار دارد، موانع صادرات نیاز به بررسی دارد، دولت نباید در کسب و کارهای کوچک نظر دهد، با یک برنامه ریزی ۵ ساله دست بازار را باز بگذارد، دولت باید حواسش باشد که از سیاست انبساطی دوری کند.

حسام مهدوی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=10938