• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
6
معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

رشد ۷۰ درصدی صادرات محصولات صنعتی در کشور

  • کد خبر : 10676
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰:۰۰
رشد ۷۰ درصدی صادرات محصولات صنعتی در کشور
معاون وزیر صمت گفت: از ابتدای دولت در حوزه صادرات وتجارت رشد خوبی داشته ایم به طوری که میزان صادرات ما به روسیه ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پرونده نیوز، علیرضا پیمان پاک گفت: تبادلات ارزی بین ایران و کشور‌های منطقه سازکار‌های جدید برای انتقال ارز صادراتی دور زدن تحریم‌ها می‌تواند باشد، اما باید مشخص شود که چه میزان اجرایی شده است.از عضویت در شانگ‌های هیجان زده هستیم، اما بایداعلام کنیم که یک اتفاق عجیب و خارق العاده نیست چراکه هم اکنون همزمان تیم ما در مسکو با ۵ کشور عضو اوراسیا در حال مذاکره و دور پنجم آن در حال برگزاری است. به گفته معاون وزیر صمت ۵ دور مذاکره در یک سال دولت سیزدهم انجام شده و این در حالی است که طی ۴ سال گذشته تنها ۳ دور مذاکره انجام شده بود. تیم متشکل در این دور از وزارت جهادکشاورزی، وزارت خارجه، صمت و معاونت‌های مختلف که شامل معاونت حقوقی ریاست جمهوری در اندونزی در حال مذاکره برای تعرفه ترجیحی است.

پیمان پاک گفت: این وظایف رومزه دولت‌ها بوده است که از فرصت‌های بکر و دیپلماسی‌های فعالی که هیچ ارتباطی به تحریم‌ها نداشته باید استفاده می‌کردیم که پیش از این اقدام خاصی نشده بود.

معاون وزیر صمت می گوید: ۸ سال کشور را معطل یک سری توافقات با دو کشور خاص کرده ایم و هم اکنون با عضویت در یک سازمان بین المللی کار بزرگی صورت گرفته که باعث شده که یک اتفاق هیجان زده محسوب شود.

او ادامه داد: هم اکنون تهاتر ۳۰ درصد تجارت جهانی در قالب تهاتر انجام می‌شود و کشور‌های مانند ترکیه و چین وپاکستان و سایر کشور‌های دنیا براساس تهاتر عمل می‌کنند این در حالی است که این کشور‌ها که تحریم نیستند چرا براساس تهاتر معاملات خود را انجام می‌دهند.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تهاتر علاوه برآنکه زمینه ساز کم کردن هزینه‌های نقل و انتقال مالی می‌شود باعث می‌شود که صادر کننده خود بازاریاب کالای شما در بازار‌های دنیا شود.استفاده از سیستم‌های رمز ارز، بلاک چین مسئله استفاده از بیمه و کانال‌های مالی که با کشور‌های مختلف بین بانک‌های محلی ایجاد و ظرفیت‌های مختلف و متعدد سیستم صرافی را با هزینه‌های بسیار پایین فراهم کرده را در دستور کار خود قرار داده ایم.
او گفت: در گذشته با هزینه‌های بسیار سنگین در کشور‌های اطراف منابع ارزی را تجار جابه جا می‌کردند، اما هم اکنون براساس سیستم‌های روز و حرفه‌ای تجارت جهانی می‌توانیم تمام ابعاد زنجیره تجارت اعم از لجستیک گمرکی و مسائل حمل ونقل ارز و بیمه‌ای مدیریت کنیم.
پیمان پاک گفت: سال گذشته ۱۰۳ میلیارد دلار تنها تجارت غیر نفتی بوده که این میزان رشد در دوران تحریم بوده و امسال میزان تجارت با رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.
پیمان پاک گفت: در حوزه اوراسیا به جز بحث تعرفه ترجیحی تجارت آزاد را دنبال می‌کنیم و همین امر باعث می‌شود که ۹۰ درصد کل کد‌های تعرفه‌ای صفر شود و یک بازار آزاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلاری ایجاد می‌شود که بسیاری ازکالای وارد می‌شود با توجه به مزیت نسبی ایران باید از این کشور باید عبور کند از سوی دیگر بحث شانگ‌های و کشور‌های آفریقایی هم دراین حوزه مطرح شده است که خود می‌تواند بسیار مهم وبا اهمیت باشد.
او گفت: تغییر رویه در این حوزه ایجاد شده و همین امر باعث شده که دشمنان دولت بیکار نشینند و در همین خصوص یک ضد حمله رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده اند و که از طریق آن علیه حوزه حاکمیت و نظام اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار دهند در طول سال‌های گذشته کدامیک از روسای جمهور با ۱۰ رهبر کشور‌های مختلف دیدار داشته که از طریق آن دیپلماسی اقتصادی را فعال کند و بعد از آن ۸۰ درصد از مذاکرات اقتصادی را بلافاصله پایش کند.
معاون وزیر صمت گفت: هم اکنون در تکمیل بحث‌های صادراتی ما هم اکنون وارد حوزه صادرات، تجارت بحث‌های صنعتی و دانش بنیان شده ایم .در همین زمینه ما شاهد رشد در حوزه صادرات وتجارت در بحث‌های صنعتی و دانش بنیان شده ایم شاهد افزایش حجم صادرات به روسیه شده ایم به طوری که میزان صادرات ما به این کشور سال گذشته رشد ۴۵ درصدی داشته و امسال هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.
او گفت: پیش از این ایران همواره یک کشور کشاورزی با صادرات محصولاتی از جمله گوجه، کیوی بود، اما در دولت سیزدهم ما رشد ۷۰ درصدی محصولات صنعتی را شاهد بوده ایم. به طوری که ایران هم اکنون محصولاتی از جمله ما کاتالیست، دارو‌های ضد سرطان، توربین و قطعات خودرو را در دستور کار خود قرار داده و در حوزه صنعتی هم تا یکی دو ماه آینده خط تولید لوازم خانگی به صورت مشترک با سرمایه گذاری وتامین مالی یک میلیارد دلاری کشور روس را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
او توضیح داد: ما هم اکنون در حوزه افریقا رشد ۱۰۰ در صدی صادرات را داشته ایم و در یک ماه آینده حجم صادرات از یک میلیارد دلار میگذرد و در حوزه اروپا هم قرارداد‌های بیمه‌ای مختلفی را منعقد کرده ایم.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:در یکی دو ماه ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ تا ۵۰ بار آلارم در حوزه بسته بندی داده شده بود گفت: در طی ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته هیچ کالایی برگشت و یا ریجکت نشده است و در حوزه صادرات به حل مشکل به صورت ریشه‌ای پرداخت شده است.
او گفت: درسال‌های گذشته ایران کشور صادراتی نبوده و مازاد مصرف را صادر می‌کرده، اما هم اکنون کل زنجیره را صادراتی کرده ایم و زمانی که تولید مشترک باشد باید تمامی استاندارد‌های طرف مقابل را اعمال کنیم. به طور مثال در حوزه لبنیات سخت گیرانه‌ترین استاندارد‌ها را در حوزه اورسیا و اروپا اعملا کرده ایم.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=10676