• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

هشدار هواشناسی سطح زرد

  • کد خبر : 10567
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
هشدار هواشناسی سطح زرد
بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، از امروز تا روزهای میانی هفته، دو سامانه جوّی مناطق مختلف کشور را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

به گزارش پرونده نیوز، سامانه اول که از بعدازظهر شنبه ۲ مهر  شروع به فعالیت خواهد کرد، بارشی است بطوری که رشد ابر‌های همرفتی، بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و کاهش محسوس دما (به طور میانگین پنج تا ۱۰ درجه) را در پی خواهد داشت.
این سامانه در روز شنبه اردبیل، گیلان، غرب مازندران و دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
روز یکشنبه شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، غرب خراسان شمالی، ارتفاعات زنجان و ارتفاعات و دامنه جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان از این سامانه متأثر خواهند شد و روز دوشنبه اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی تحت تأثیر فعالیت این سامانه قرار خواهند گرفت.
مخاطرات احتمالی ناشی از فعالیت سامانه جوّی مذکور اختلال در تردد، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه، ریزش کوه، ایراد آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش بینی شده اند.
بر این اساس به هموطنان توصیه می‌شود در تردد‌های جاده‌ای به ویژه از حاشیه مسیل‌ها و در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی احتیاط نمایند، در اطراف رودخانه‌ها توقف نکنند؛ نسبت به انتقال محصولات کشاورزی برداشت شده به انبار یا مکان‌های مسقف و همچنین در خصوص لایروبی، اصلاح و پاکسازی آبراه و کانال‌های انتقال آب مزارع و باغات اهتمام ورزند؛ ضمناً از سم‌پاشی باغات و مزارع در زمان بارندگی خودداری نمایند.
فعالیت سامانه جوّی اول، روز دوشنبه پایان خواهد یافت.
سامانه جوّی دوم که افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوغبار را در پی خواهد داشت، از بعد از ظهر شنبه ۲ مهر فعال خواهد شد.
فعالیت این سامانه وزش باد شدید و در مناطق مستعد، خیزش گرد و خاک و غبار را در پی خواهد داشت.
روز شنبه نوار شرقی خراسان جنوبی، شرق کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، غرب ایلام، خوزستان و بوشهر از سامانه جوّی دوم متأثر می‌شوند.
روز یک‌شنبه ۳ مهر، خراسان جنوبی، شرق کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، شمال شرق گلستان، شمال خراسان شمالی، شمال و شرق خراسان رضوی، غرب ایلام، بوشهر و خوزستان تحت پوشش فعالیت این سامانه قرار خواهند گرفت.
روز دوشنبه ۴ مهر خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال شرق گلستان، شمال خراسان شمالی، غرب ایلام، خوزستان و بوشهر از این سامانه تأثیر خواهند پذیرفت.
سامانه جوّی دوم سبب کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و وزش باد شدید خواهد شد. بر اثر فعالیت این سامانه ایجاد اختلال در ناوگان حمل و نقل، سقوط اشیاء از ارتفاعات، ایراد خسارت به سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و گلخانه‌ها، شکستن درختان کهن‌سال، آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار محتمل است.
بر این اساس به هموطنان توصیه می‌شود خودروهایشان را در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه تمام و سازه‌های موقت پارک نکنند؛ از حضور در فضای باز (به ویژه گروه‌های حساس) خودداری نمایند؛ در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع احتیاط لازم صورت گیرد و دستگاه‌های ذیربط نسبت به پایش شاخص آلودگی اقدام و تصمیم مطابق با مقررات را اتخاذ نمایند.
فعالیت این سامانه جوی روز دوشنبه  ۴ مهر خاتمه خواهد یافت.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=10567