• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
در پی تعیین قیمت زعفران در گفتگو با پرونده نیوز مطرح شد؛

قیمت پایین زعفران می تواند قاچاق آن را بیشتر کند

  • کد خبر : 10449
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
قیمت پایین زعفران می تواند قاچاق آن را بیشتر کند
دبیر شورای ملی زعفران، گفت: در حال حاضر قیمت کف بازار برای قاچاقچیان بسیار مناسب است، تفاوت قیمت اعلام شده با قیمت کف بازار قاچاقچیان را فعال می‌کند و آنها می‌توانند از این اختلاف قیمت سود ببرند.

فرشید منوچهری، در گفتگو با پرونده نیوز، در خصوص قیمت اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تعیین قیمت خرید زعفران است و ابزار هایی را برای حفظ این قیمت پیش‌بینی کرده است، امیدواریم برای حفظ منافع کشاورزان پایدار بماند. در حال حاضر قیمت کف بازار برای قاچاق بسیار مناسب شده است، اینکه چه مقدار قاچاق صادر می‌شود، اطلاعی ندارم؛ اما تفاوت قیمت اعلام شده و قیمت کف بازار مشخص می کند که می‌تواند برای آنها منافع زیادی به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: دو یا سه چیز مهمی که برای صادرکنندگان هزینه بر است، می توانیم به نیم درصد هزینه آب مجازی است که پرداخت می‌کنند و دیگری صادر کننده باید در سامانه نیما ارز خود را بارگذاری کند و تفاوت ارز نیمایی و آزاد مشخص است، قاچاقچیان این دو کار را انجام نمی دهند و توجیه خوبی برای سود بردن از زعفران می شود.
دبیر شورای ملی زعفران در خصوص کاهش سرانه مصرف زعفران در ایران، تاکید کرد: هنوز محاسباتی دقیقی انجام نشده و وجود ندارد. زعفران یک کالای لوکس و ادویه گران قیمتی بوده، در همه ادوار کسانی که پول داشتند می توانستند آن را خریداری و مصرف کنند، مانند پیاز، سیب زمینی و نان نیست که بتوانیم بگوییم سرانه مصرف در آنها وجود دارد و کسی که عددی داده است از خودش این عدد را محاسبه کرده است یا برآوردی انجام داده است، برای مثال زمانی که قیمت زعفران پایین بود، ۲۰ درصد بازار داخلی استفاده می شد، این برآورد نظر شخصی است. برای مثال زمانی که ده کیلو پسته داریم و ۱۵ کیلویی تقاضا داریم مطمئنا گران‌تر می‌فروشیم ؛ اما اگر قیمت آن گران تر شود، تقاضای آن هم کاهش می یابد، قیمت محصولات است که مصرف را تعیین می کند.

زعفران با شاخصه رنگ 350 | سامانه های هوشمند کشاورزی والی
وی در پایان خاطر نشان کرد: قیمت مصرف کننده است که سرانه مصرف محصولات را تعیین می‌کند، زمانی که گران شود، استفاده آن هم پایین می آید، اکنون کدام رستوران می تواند زعفران را خریداری کند و در غذایی که به دست مشتری می دهد، بریزد، بدون شک مجبور، خواهد بود، آن را به چند برابر قیمت بفروشد که برایش به صرفه نیست، حتی اگر این مساله را در مصرف خانوار مثال بزنیم، یک مثقال زعفران ۴ گرمی ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اگر هر گرم را ۵۰ هزار تومان حساب کنیم، رقم خیلی بالایی می شود و کمتر کسی حاضر می شود، برای غذای خانگی آن را مصرف کند، این مسئله نشان می دهد که قیمت، سرانه مصرف زعفران را پایین می آورد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=10449