• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
6

قیمت یارانه ای سوخت مهمترین مانع توسعه تجدیدپذیرها

  • کد خبر : 10057
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
قیمت یارانه ای سوخت مهمترین مانع توسعه تجدیدپذیرها
وزیر نیرو گفت: قیمت یارانه‌ای سوخت نیروگاه‌ها مهم‌ترین مانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.
به گزارش پرونده نیوز، به نقل از پاون،  علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی درباره مدل مالی پیش‌بینی‌شده برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزود: امسال در قانون بودجه برای اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ردیف ثابت و مشخصی با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این ردیف متناسب با رشد صنعت تجدیدپذیر و ظرفیت‌های موجود می‌تواند سالانه افزایش یابد.
وی با اشاره به حمایت‌های وزارت نیرو برای توسعه برق تجدیدپذیر توسط صنایع گفت: در بخش تولید برق تجدیدپذیر برای اقشار حمایتی نیز نصب ۱۱۰ هزار سامانه ۵ مگاواتی پیش‌بینی شده است که برق آن‌ها با نرخ حمایتی خریداری خواهد شد و شرایط معیشتی خوبی را برای این اقشار فراهم می‌آورد.
وزیر نیرو درباره امکان صادرات برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزود: این نیروگاه‌ها با توجه به کیفیت برق تولیدی امکان صادرات برق به صورت ۲۴ ساعته و ۱۲ ماهه را ندارند، بنابراین نیاز است عملیات تبدیل انرژی صورت گرفته و برق آن‌ها به صورت خطی امکان صادرات را پیدا کند.
محرابیان این فرآیند را در دست مطالعه عنوان کرد و افزود: نتایج بررسی‌ها و تصمیمات در این باره اعلام خواهد شد.
وی درباره برنامه‌های تبادل برق با دیگر کشور‌ها گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو افزایش تبادل برق با کشور‌های همسایه است، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بوده است که بتوانیم ۸۰ درصد صادرات انرژی و ۲۰ درصد واردات داشته باشیم. هم‌اکنون نیز صادرات قابل توجهی داریم که با نزدیک شدن به شرایط ایده‌آل تولید و مصرف صادرات را افزایش خواهیم داد.
وزیر نیرو همچنین درباره تامین برق زمستان افزود: وزارت نفت طبق برنامه‌ای که برای تامین سوخت زمستان داده‌ایم کار را مدیریت می‌کنند و امیداورایم با تجربه موفقی که در زمستان سال قبل داشتیم، امسال هم سوخت نیروگاه‌ها را تامین و مدیریت کنیم.
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=10057