• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
2

آخرین اخبار کرونا در ایران| برخی مناطق هنوز در میانه پیک چهارم هستند/ خدمات خانگی و سودجویان سلامت/ ساعتی ۱۹ مورد فوت /رکورد شکنی در استان‌ها

  • کد خبر : 4325
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
آخرین اخبار کرونا در ایران| برخی مناطق هنوز در میانه پیک چهارم هستند/ خدمات خانگی و سودجویان سلامت/ ساعتی ۱۹ مورد فوت /رکورد شکنی در استان‌ها
ـ سعید نمکی وزیر بهداشت روز گذشته درحالی اعلام کرد که برخی استان‌ها هنوز در میانه پیک چهارم کرونا قرار دارند که جهش یکباره تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا اشاره به واقعیت روزهای آینده دارد، چون روز گذشته هر ۱۹ دقیقه یک فوتی ثبت شد.

سعید نمکی روز گذشته اعلام کرد برخی استان‌ها هنوز در میانه راه پیک چهارم قرار دارند

نمکی روز گذشته  در جلسه ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در کاشان اطلاعاتی از شرایط کشور مطرح کرد که در بخشی از آن گفت: با تلاش و برنامه‌ریزی تجربه فوت چهاررقمی در کشور را نداشتیم و اکنون سوار بر موج همه‌گیری شده‌ایم تا بدون دستپاچگی بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

این اظهار نظر وزیر بهداشت درست زمانی مطرح می‌شود که بررسی‌های میدانی و اطلاعات منتشر شده از مراکز درمانی در بسیاری از استان‌ها مثل استان مرکزی بیانگر آن است که دقیقاً هنگام این اظهارنظر وزیر بهداشت به عنوان مسئول مدیریت بحران کرونا درگیر کمبودهای قابل توجهی برای ارایه خدمات به بیماران کرونایی شده‌اند و شاهد مثال آن هم جهش نزدیک به ۸۰ نفری تعداد متوفیان ناشی از بیماری کرونا بوده است.

اغلب کارشناسان بهداشتی و برخی از روسای بیمارستان‌های پایلوت کرونا در شهرستان‌ها این جهش معنادار تعداد متوفیان را ناشی از حجم بالای مراجعه به مراکز درمانی و بستری تعداد بالایی از بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه می‌دانند اتفاقی که می‌تواند در ارایه مناسب خدمات با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد اثرگذاری بالایی داشته و نتایجی از جمله افزایش تعداد موارد فوتی را به همراه داشته باشد.

در این زمینه البته تشکیل کمیته یا ستاد ترخیص بیماران در مراکز درمانی برای افزایش تعداد پذیرش در موج چهارم کرونا نیز می‌تواند خود یکی از نگرانی‌ها و عوامل افزایش تعداد موارد فوتی در روزهای آتی و البته ورود دلال‌ها و سودجویان به موضوع خدمات پزشکی باشد، چون با ترخیص بیمارانی که کمی شرایط بهتری دارند به نوعی نظام بهداشت و درمان دولتی آنها را به حال خود رها کرده تا در منزل دوران درمان را سپری کنند و بیماران به‌ناچار برای دریافت خدمات مجبور به استفاده از خدمات بخش خصوصی خواهند شد.

بخشی که ظاهرا در کوران همه‌گیری زیاد هم زیر ذره‌بین نظارتی مسئولان فعالیت نمی‌کند و از اقتصاد کرونایی به نفع خود استفاده می‌کند و شاهد مثال آن هم اظهار نظر چندی پیش برخی مسئولان نسبت به واکسیناسیون خارج نوبت با پرداخت پول بیشتر به صورت خصوصی برای گروهی که پول دارند و نمی‌خواهند منتظر رسیدن نوبتشان در طرح ملی واکسیناسیون باشند؛ است.

پرستار خصوصی روزی ۲ میلیون و نرس  ۳ میلیون!

به‌هرحال کمیته ترخیص کووید ۱۹ در مراکز درمانی فعال شد و خوب یابعد آن گروه از بیماران که به تایید این کمیته شرایط مناسب‌تری داشتند روانه منزل شدند اما به شرط اینکه امکان تامین اکسیژن داشته و بتوانند نیازهای پزشکی را در منزل مهیا کنند. شرطی در شرایط فعلی اقتصاد از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است و بدون تردید بخش عمده‌ای از ترخیص‌شده‌ها امکان دریافت خدمات مورد نیاز و مناسب حالشان را نداشتند که این خود می‌تواند به بحران در آینده تبدیل شود.

با اجرای این سیاست که تقریباً از هفته چهارم فروردین ماه اجرایی شده موج تازه‌ای از تقاضا برای دریافت خدمات پزشکی خصوصی و البته در منزل در بازار ایجاد شد که نتیجه آن ورود سودجویان و واسطه‌ها در بخش بهداشت و درمان خصوصی شد، رویدادی که لازم است مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت نسبت به آن پاسخگو بوده و با افزایش میزان نظارت‌ها مانع از سودجویی بشوند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد اگرچه به گفته مسئولان بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان بیماران کرونایی برای افرادی که به نوعی تحت پوشش بیمه هستند پرداخت می‌شود ولی با یک حساب و کتاب سرانگشتی بیماری که مبتلا به این ویروس شده و در مراکز درمانی دولتی بستری می‌شود در خوشبینانه‌ترین حالت هزینه‌ای معادل ۵ تا ۶ میلیون تومان متحمل خواهد شد. این درحالی است که اگر این بیمار با توجه به تایید کمیته ترخیص روانه منزل بشود برای ادامه فرآیند درمانی ارقامی بالاتر از این موارد را می‌پردازد.

ماجرا اینجاست که فرض کنیم بیمار ترخیص شده در هفته دوم بیماری قرار دارد و لازم است حداقل یک هفته دیگر از دوران نقاهت خود را در منزل سپری کند که برای انجام این کار نیازمند دریافت خدمات درمانی مثل تزریق‌های احتمالی، ثبت اطلاعات بالینی، تعویض کپسول اکسیژن یا مواردی از این دست می‌شود البته اگر فرض کنیم بیمار در شرایط مناسب و به قول خودمان سرپاست.

در غیر این صورت بدون تردید نوبت به دریافت خدمات شبانه روزی درمانی با استفاده از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات خواهد شد که فقط کافی است در اینترنت جست‌وجویی ابتدایی داشته باشیم تا با انبوهی از این شرکت‌ها روبرو شویم و نرخ اعلامی آنها می‌تواند همه را شوکه کند، چون این شرکت‌ها برای یک نفر پرسنل تمام وقت پرستار روزانه رقمی بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان طلب می‌کنند و برای اعزام نرس ۲۴ ساعته این رقم تا ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

به این ترتیب بدون درنظر گرفتن هزینه تامین اکسیژن، دارو و مواردی از این دست فقط و فقط بیماری که به منزل فرستاده شده برای یک هفته ادامه دوران نقاهت در خوشبینانه‌ترین حالت نزدیک به ۱۴ میلیون صورتحساب دریافت می‌کند که در شرایط فعلی اقتصاد تقریبا از عهده بسیاری از افراد خارج است.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=4325